Vikten av att planera in egentid

Vikten av att planera in egentid

I inlägget om Föräldraskap som fysisk och psykisk belastning nämnde jag som hastigast det här med vikten av egentid. Idag tänkte jag fördjupa det resonemanget. Det finns nämligen en mycket intressant studie som hade mätt nyblivna mödrars upplevda psykiska mående i relation till den egentid de hade möjlighet att ta. Eftersom forskning tyder på att postpartumdepression triggas av vissa saker, försökte de hitta om det finnas något som kan verka ”skyddande”. Och kanske är de något på spåren här…

Frisk och riskfaktorer

Kvinnor med bristande socialt stöd, relationsproblem, låg inkomst, omvälvande livsmoment och/eller tidigare depression har större risk att drabbas av postpartumdepression. Även stora förlossningsskador har ett samband mellan utvecklingen av postpartumdepression. Studien (som jag hänvisar till överst i referenslistan längst ner) visade att 15 % av kvinnorna aldrig hade någon ”egentid” – det vill säga tid när någon annan än de själva var med barnet. Hälften av kvinnorna hade”egentid”  än en gång i veckan och ungefär hälften hade egentid en gång i veckan eller mer.

Vad gör vi med vår egentid?

Aktiviteterna som kvinnorna valde att utföra på sin egentid var i första hand egenvård – en lång dusch, ett besök hos frisören, läsa en bok eller motsvarande. De aktiviteter som kom efter egenvård var nästan på delad andraplats hushållsaktiviteter och sociala aktiviteter (=umgås med vänner och familj). Allra sist prioriterades fysisk aktivitet. Dock fanns det ett samband mellan att de kvinnor som hade egentid en gång i veckan eller mer, var mer benägna att använda tiden till motion. Jag kan ändå förstå det, hur mycket fysioterapeut jag än är. Har jag varit täckt med bebiskräks och bröstmjölk en hel dag, och jag får välja mellan en dusch och att gå och träna, så kommer ju duschen gå först. Helt klart.

En mamma på Spa. Bra, men sällsynt, egentidssyssla

Mer egentid, mindre depression

Studien visade i alla fall att det finns en tydlig dos-responskurva mellan depressiva symtom och egentid. Förekomsten av depressiva symtom fördubblades i gruppen som sällan hade egentid, och tredubblades i gruppen som aldrig fick komma ifrån bebisen. Regelbunden egentid verkar ha en skyddande effekt på moderns psykiska hälsa.

Hur kan vi använda den här informationen praktiskt?

Det finns ju knappast någon poäng med att stressa nyblivna mammor att vara ifrån sina barn innan de känner sig redo.  Men kanske ändå vetenskapligt stöd för att försöka avdramatisera och ta bort skuldkänslor för dem som ÄR redo att lämna hemmet och barnet en stund i veckan. Även om detta skulle vara utifrån aktuell kultur och socialt sammanhang ovanligt tidigt.  Kvinnor som drabbas av postpartumdepression kanske också mår dåligt över rädslan av att vara en dålig förälder, och att lämna barnet tidigt kan vara en sak som hos vissa triggar en sådan rädsla. Då hjälper vi kanske många genom att avdramatisera det här med behovet av att få vara ensam ibland. Jag tänker spontant att kvinnors om har ökad risk att drabbas av postpartumdepression kan må bra av information om detta redan tidigt.

Hur tänker du?

Referenser:

Frequency of “Time for Self” Is a Significant Predictor of Postnatal Depressive Symptoms: Results from a Prospective Pregnancy Cohort Study

Physical health problems after childbirth and maternal depression at six to seven months postpartum.

Perineal Injury During Childbirth Increases Risk of Postpartum Depressive Symptoms and Inflammatory Markers

Previous

Next

4 Comments

  • Intressant men kanske inte helt oväntat resultat. Skrattar lite när jag läser att hushållssysslor kommer högt upp på aktiviter kvinnor väljer att göra på sin egen tid! Fattar dock precis då jag drömmer om barnvakt så jag kan skrubba badrummet från golv till tak *smileymedhjärtögon* Då egentiden är begränsad ännu väljer jag träning än så länge men snart ska de städads som aldrig förr! 😉

  • Tror absolut på att avdramatisera det hela lite.
    I början hade jag jättedåligt samvete för att jag faktiskt ville vara ensam en stund, och många undrar hur det går att lämna min bebis (med sin pappa!) några timmar. Men jag mår verkligen bra av det. Inte bara egentid i form av träning, utan kanske bara för att få duscha och måla naglarna i lugn och ro. Tänker att min bebis förmodligen också mår bra av det i slutänden, eftersom hans mamma blir lite gladare! 🙂

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *