Hoppa studsmatta 

Hoppa studsmatta

Jag har ju egentligen bestämt att jag inte ska besvara några frågor över semestern. Men så kom det in en fråga som jag ändå kände att ligger lite i tiden. Frågan löd: Hur ser du på att hoppa studsmatta efter graviditeter och barnafödande? Är det bra träning eller är det dumt slitage? 

Egentligen skulle jag direkt kunna hänvisa till blogginlägget jag tidigare skrivit om hopp, generellt. Slutsatsen från det inlägget är i princip att allt som känns okej är okej, men att hopp också ger en helt egen sorts belastning på bäckenbotten.

Är det bra eller dåligt för bäckenbotten att hoppa på studsmatta?

Att hoppa studsmatta är oftast en lek, som barnen gör och de vuxna ibland deltar i. Detta inlägg kommer dock också ta upp studsmatta som träningsform, eftersom det i perioder kommer fram som en trend inom fitnessvärlden. Både i lek och träning kan hopp på studsmatta innehålla inslag av springsteg, hopp, studs och enbensrörelser. När kroppstyngden tynger ner studsmattan kommer benens arbete öka något jämfört med samma rörelse på hårt underlag.

Fördelarna med studsmatterörelse:

Hopp på studsmatta kan vara konditionskrävande om det görs intensivt. Det utmanar också din balans och dina spatiala förmågor. Du får användning av dina benmuskler på ett varierat sätt. Studsmattan ger också en viss dämpning för belastningen på lederna jämfört med till exempel löpning. Det finns inget som tyder på att studsmatteträning skulle vara fördelaktigt för bäckenbotten.

Vilka är nackdelarna?

Nackdelarna med att hoppa studsmatta för bäckenbotten är högst individuella. Det höga trycket mot bäckenbotten sker när du landar. Även unga elitgymnaster har ansträngningsläckage när de använder trampett.  Vanliga lekfulla hopp i studsmattan i trädgården innebär inte riktigt samma höga belastning, men rörelsen bland bäckenorganen blir ungefär densamma kan jag tänka. Nackdelen är alltså ansträngningsläckage. Om du har andra symtom från bäckenbotten eller om du har andra riskfaktorer för bäckenbottendysfunktion (svag bäckenbotten, förlossningsskador, framfall, överrörlighet, högt BM, kronisk förstoppning etc) skulle jg tänka att ansträningsläckaget kan utgöra en adekvat stoppsignal. Men det måste inte alltid vara det. Ansträngningsläckage ibland bara vara en pain in the ass, utan att faktiskt vara en signal om fara å färde.

Här har jag skrivit ett svar på en liknande fråga.

Hur ser jag på hopp i studsmatta?

Mitt svar är att det är en dosfråga. Jag skulle nog aldrig gå så långt att jag tycker att studsmatteträning som regelbunden motionsform verkar vettig för någon individ postpartum. Det verkar inte ha någon vettig bra effekt för bäckenbotten, även om det finns en rad fördelar. Du kan dock få samma effekter av annan träning som dessutom är skonsammare för bäckenbotten. Att hoppa med barnen någon gång då och då tror jag inte är direkt skadligt, men kanske heller inte fördelaktigt. Detta sett till bäckenbotten. För livsglädjen i stort kan nog studsmattelek med barnen vara otroligt välgörande. Och det är värt mycket!

Enkla knep för att mina bäckenbottenbelastningen vid studsmattehopp

  • Undvik att landa i ett djupt knäböj med båda fötterna
  • Småstudsa med ett ben kvar i mattan hela tiden
  • Studsa korta stunder och inte för ofta

Vad är dina erfarenheter av studsmattehopp?

Berätta!

Previous

Next

One Comment

  • Personligen skulle jag aldrig hoppa studsmatta eller jogga. Det trycker på alldeles för mycket och gör ont.
    / Annika, med konstaterade bakre och främre framfall +4muskler som är av i bäckenbotten.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *