Smärta från magmuskeldelning under graviditet

Smärta från magmuskeldelning under graviditet

Kan en diastas göra ont under en graviditet? En läsare skriver och berättar att hon får ont kring magens mittlinje när magen tynger neråt när hon står och går, och speciellt om hon gör en häftigare rörelse eller lyfter något. Hon önskar råd och tips.

Dela gärna mer er av era erfarenheter i kommentarsfältet!

Vi vet ännu inte om en besvärsgivande magmuskeldelning går att förebygga

Så gott som hundra procent av alla gravida får en separation av magmusklerna under graviditeten. Detta är normalt och inget sjukligt i sig. Det som kan vara besvärsgivande är kvarvarande delningar, detta har jag beskrivit på flera andra ställen här på bloggen.

Nu beskriver frågeställaren en redan befintlig delning, men om vi hade haft ett behandlingsalternativ för att förebygga eller faktiskt minska en delning under graviditet, så hade detta naturligtvis varit den naturliga startpunkten för det här inlägget. Jag kan inte svara något alls i den riktningen, tyvärr.

Smärtor från diastas under graviditet

Det finns fall där individer får smärta/obehag av en magmuskeldelning under graviditet. Dock finns det många olika saker som kan ge obehag i liknande område. En del får ont strax under revbensbågen då livmodern och bebis börjar trycka mot revbenen. Andra får brännande smärtor i huden när den sträcks ut. Det finns också smärtor från ligament inne i magen som kan ge besvär.

Utsträckningen av mittlinjens stödjevävnad kan ge en stretchliknande värk, och den ändrade mekaniken kring bålmusklerna kan också ge sig till känna i form av hugg/drag. Detta behöver inte vara tecken på något farligt eller dåligt.

Saker att undvika för att minska besvär

  • Plöstliga lyft och vridningar i kombination. Gå hellre några steg runt än att svinga hela överkroppen.
  • Rörelser och övningar som innebär krafiga bakåtböjningar där magmusklerna sträckas ut.
  • Om möjligt: hastiga och plötsliga rörelser med överkroppen utan att muskelaktiveringen hinner med

Mina råd för att minimera utvecklingen av, och symtom ifrån, magmuskeldelning under graviditet

Träna bålen, alla lager av bukmuskler och i alla riktningar, men kontrollerat och säkert. Undvik övningar som ger smärta, obehag eller en kraftig åsbildning.

Tänk på din hållning. Den typiska gravidhållningen innebär att du för tyngpunkten bakåt, för att justera för magens vikt framåt. Detta ger ofta en rad bieffekter – du lägger vikten på hälarna, låser och kanske översträcker knäna, får en överdriven svank och en ökning av bröstryggens rundning. Börja med att satsa på att få mer att kroppsvikten framåt, ha mjuka knän och en kontroll över svanken samt en stolt hållning.

Lyft rätt. Lyft med benen, inte ryggen. Aktivera bålmusklerna innan alla lyft och alla tyngre träningsövningar. Se till att aktivera bäckenbotten tillsammans med övriga core-muskler. Håll inte andas när du yfter/tränar och se till att ta det tyngsta momentet på utandning. Aktiveringen av bålmusklerna syftar till att stabilisera mittlinjen och på så sätt minska smärtan av hugg/drag.

Ytterligare tips:

Håll en kudde eller armarna tryckta mot magen när du ska hosta. Detta kan du fortsätta med även efter graviditeten så länge du behöver, speciellt efter kejsarsnitt.

När du ska ta dig upp ur sängen, rulla först över på ena sidan och ta hjälp av armarna att komma upp i sittande.

Blir magen väldigt stor och tung, och du upplever att dina muskler absolut inte räcker till för att hålla dig i en god hållning kan jag tänka att det är okej att ha någon slags mag-stöd i form av gördel, stödjande trosor, stödjande top eller tejp. Det kommer inte göra något mirakelför din delning, men det kan lätta symtomen. Detta är något jag rekommenderar för kortare stunder då du vet att du kommer anstränga dig mer, eller då du vill minska risken för hugg/drag. Övrig tid behöver dina egna muskler få jobba!

Previous

Next

7 Comments

  • Hej

    Eran blogg är grym! Tack för det du gör. Jag fick precis rådet att köpa en gravidgördel (gördeltrosa) från min BM. Jag har nu en tid haft ett ganska jobbigt tryck nedåt mot mitt gammla kejsarsnittsärr i denna graviditet (är nu i vecka 26). Det gör ont och trycker.. När jag läser ditt inlägg här blir jag lite osäker på om man skall ha gravidgördel på sig?

    Hälsningar
    Anna

    • Köp en gördeltrosa och använd den när du son mest brukar få ont av den, men inte alltid. Det brukar reglera sig av sig självt om du inte köper så många, ibland brukar de ju behöva tvättas. Utsträckningssmärtor av den typen brukar vara värst mellan vecka 20-30 någonting, så det behöver inte vara något som du behöver lida av hela graviditeten.

  • Känner igen mig i beskrivningen ovan, när magen blev större kändes det som den skulle spricka i mittlinjen. Riktigt obehagligt. Särskilt vid ökat tryck, typ knyta skorna eller lyfta även lättare saker.
    Jag blev ganska rörelserädd av detta och i kombination med trötthet gjorde det att jag motionerade väldigt lite. En kort promenad om dagen typ. Var väldigt noga med att inte hålla andan för att stabilisera och det kändes bra att andas ut när jag t.ex. plockade upp saker från golvet.
    En krävande första tid gjorde att det tog sin tid att börja motionera magmusklerna, börjat med det först fem månader efter förlossningen. Ej undersökt av någon annan men jag kan inte känna någon kvarvarande delning även om musklerna fortfarande är väldigt uttöjda och magen inte särskilt instagramvänlig. Jag har inte ont längre. Kontentan är väl att jag belastat Linea Alba väldigt lite men vet inte om det påverkat utfallet. Det har väl sina risker för ryggen också att vara så rörelserädd som jag var.

  • Hej! Jag har en bred och djup delning och jag gruvar mig lite inför att bli gravid igen (är sugen på ett tredje barn)…. yngsta är nu tre är. Jag undrar om du har någon idé för hur jag får bättre kontroll ovanför naveln? Jag har bra kontroll på djupa magmuskler och känns som att jag kontrollerar delningen under naveln. Men jag har ett litet navelbråck och där ovanför har jag inte kontroll. Hur mycket jag än suger in magen är det samma ”put” där och jag är ärligt talar lite beroende av min gördel för att känna mig bekväm med att lyfta eller stå länge just för att magen har ett okontrollerat put ovanför naveln. Jag har gått his mammamage-tränare som menar att jag har bra kontroll och kanske inte ”kommer så mycket längre”. Fick rådet att göra tyngre magövningar i liggande på rygg – så snart bråcket inte ”kämpar mot tyngdlagen” så kontrollerar jag magen fint. Men att hitta de djupa magmusklerna/kontroll ovanför naveln… jag får inte till det och kanske det behövs en operation. Har du några övningar att tipsa om?

    • Jättesvårt att ge råd på distans och nästan ännu omöjligare att ge övningar. Det kan ju vara så att det är bråcket som puttar isär delningen? Jag skulle gått på en tredje graviditet, lagat bråcket och sedan tränat ihop delningen ifall det är möjligt.

      • Tack för svaret! Ja, jag skulle gärna laga bråcket, men de läkare jag träffat menar att det är för litet och att det inte behöver lagas.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *