Förstoppning och fibrer

Förstoppning och fibrer

Efter inlägget om bajs fick jag en fundering skickad till mig gällande det något generella rådet att äta mer fibrer. Funderingen gällde att många ofta tolkar fibrer som just ”knäckebröd och fullkorn”, vilket kanske inte passar alla. Personligen är min första association till fibrer frukt och grönsaker, så jag antar att vi alla tänker olika.

Det här är ju långt ifrån en dietistblogg, men jag ska försöka förklara litegrann kring det här med fibrer

Tanken bakom att äta fibrer för att ordna till avföringskonstistensen kan handla om två saker:

  • Den rent mekaniska mekanismen, att fibrerna sväller i vätska och blir en konsistensgivare för avföringen. Inolaxol är en sådan mer mekaniskt verksam fibertyp.
  • Den rent kemiska reaktionen –där ämnen från födan tillsammans med tarmens bakterieflora utgör en påverkan på avföringskonsistensen.

När det gäller den första typen kan de mekaniskt verksamma fibrerna påverka 1) genom att göra lös avföring fastare eller att 2) göra fast avföring mjukare.

När det gäller den kemiska reaktionen är individualiteten stor, allt beroende på tarmflora och hastigheten i tarmen. Bakterierna i avföringen avgör till en del avföringens vattenfyllnad, och en stor andel goda bakterier i tarmen kan alltså påverka avföringens konsistens till det bättre.

Hur fibrer funkar

”Fibrer” kan alltså påverka tarmen på olika sätt, dels genom att skapa konsistens, dels genom att påverka tarmfloran och dels genom att påverka hastigheten som avföringen färdas med genom tarmen. Ju snabbare tarmar, desto lösare avföring.

Fibrer och IBS

Nyare forskning har visat att det finns skillnader i reaktion på fiberintag mellan individer med och utan IBS, irritabel tarm. I detta sammanhang pratas det om lösliga och icke-löslig fibertyper. De icke-lösliga fibertyperna har i vissa studier visats försämra symtomen för patienter med IBS. Dessa återfinns bland annat i fruktos, fruktaner (kedjor av fruktos), sorbitol, laktos och kostfibrer. Kroppen har svårt att bryta ner dessa, men de utgör näring för bakterierna i tarmen och binder vätska. En person som tål med detta kan alltså få en god effekt på avföringskonsistensen av dessa fibrer, men personer med IBS kan alltså få ökade besvär. Personer med IBS kan också alltså behöva undvika de ”traditionella fiberkällorna” så som fullkornsprodukter och vetekli. De lösliga fibertyperna som havre- och korngryn, psylliumfrö, frukt och grönsaker kan i dessa fall fungera bättre. För en del fungerar fiberkällorna bäst om de är tillagade och inte råa.

För dig som behöver mer råd om fibrer

Det finns ett helt koncept som kallas ”FODMAP” som handlar om att vägleda i frågan om kolhydrat och fiberintag, googla vidare på det vid behov! I Stockholm finns det dietister på alla rehabmottagningar, dessa är bokningsbara utan remiss och kan ge superbra råd om du har IBS eller behöver ställa om kosten för att förbättra din avföringskonsistens.

Oavsett fibersort är det viktigt att öka intaget av fiber gradvis för att minska oönskade bieffekter som ont i magen och gasbildning.

Det finns säkert många där ute med både goda och dåliga upplevelser av fiberintag, berätta gärna i kommentarsfältet. 

Referenser:

Constipation, dietary fibre and the control of large bowel function.

Systematic review: the role of different types of fibre in the treatment of irritable bowel syndrome

High-Fiber Diet for Treatment of Constipation in Women With Pelvic Floor Disorders

Previous

Next

4 Comments

  • Fick rejäla problem med min mage för fyra år sedan. Återkommande uppstötningar, spy ofta, magkatarr, magkramper, lös avföring etc. Jag gick runt med detta i tre år innan jag vågade söka hjälp hos läkare för att jag tyckte att det var pinsamt… Det visar sig att alla smärtstillande jag ätit (chondromalaci i bägge knäna = när det var som värst åt jag smärtstillande i flera år varje dag) hade triggat igång min mage, utlöst IBS som i sin tur hade utlöst laktos för mig (jag är inte laktosintolerant egentligen, har vad som kallas halva gener för laktos men klarar INGET med laktos längre).

    Jag har haft och har många besvär fortfarande. Äter omeprazol varje dag för uppstötningarna men snittar ändå tre samarin i veckan. Problemet för mig är att jag inte reagerar på samma mat – ena dagen kan jag äta stark mat (älskar stark mat och äter det då och då, när jag inte ska iväg på morgonen dagen efter) utan att reagera. Nästa dag kan jag äta kokt fisk och ris och bli hur dålig som helst. Oftast reagerar min kropp på alkohol, laktos, ibland mejeri överlag, tobak, stress, stark mat. Klarar INTE fullkorn, då får jag en attack inom femton minuter där jag ligger på skala 7 på bristol. Mina besvär är dock jobbigast mentalt. Jag har lärt mig hur min kropp funkar, jag ligger alltid mellan 5-7 på bristol. Det är liksom mitt normalläge. Blir inte ens förstoppad av morfin. Däremot är det så jobbigt att aldrig veta när en “ibs-attack” kommer ske, att behöva gå upp 1h tidigare nu jämfört med innan för att magen ska hinna tömmas annars får jag sjukskriva mig till jobbet. Får panik av tanken att bo hemma hos någons bekant i en annan stad om man ska åka iväg. Får panik av tanken att dela hotellrum med någon annan än min partner. Får panik av tanken att reda iväg då jag inte vet hur kroppen kommer reagera under färden dit. Åker helst tåg då det finns toalett där jämfört med bil eller buss. Otroligt jobbigt att känna sig negativ men när man lever med magkramper, sura uppstötningar och en irriterad tarm är det svårt att “bara se glad ut”. Är inte roligt att äta ute på restaurang längre då det är SÅ SVÅRT att hitta en rätt/dessert jg kan äta “är den laktosfri? Kan man få den utan lök? Kan man få den utan frukt? Hmm nä choklad kan jag inte äta heller” etc. Suck.

    • Har inga råd att ge, bara mina fullaste sympatier. Det låter verkligen asjobbigt. Hoppas att det med tiden kan bli lugnare för dig. Skickar lite virtuell styrka till dig.

  • Är ganska snål så äter relativt mycket fiber i vanliga kosten, typ linser, frukt och rotsaker. Aldrig haft konstigheter med avföringen förrän efter förlossningen, fick då ett litet proktocele. Vet inte hur (o-)vanligt det är att vara så grymt överspänd som jag var efter förlossningen men för mig hade det absolut inte fungerat med fiberpreparat, tog Laktulos istället.
    Nu när musklerna normaliserats hyfsat fungerar Inolaxol bra, men gillar på något sätt inte att vara beroende av medicin för att fungera.

    • Jag fattar precis hur du menar, men om det är någon tröst så är inolaxol inget regelrätt läkemedel. Det har ingen verksam substans, utan är just bara en konsistensgivare. Det är ju bara gummi! Sen att det är typ omöjligt att få i sig är en annan sak.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *