Endometrios och träning

Endometrios och träning

Endometrios är en gynekologisk sjukdom beroende av det kvinnliga könshormonet östrogen. Sjukdomen innebär att det växer livmoderslemhinna på andra ställen än i just livmodern. Eftersom livmoderslemhinna blöder (så som vid mens) uppstår inflammationshärdar och kvinnan får ofta smärtor i magen, bäckenet och ryggen.

Träning och inflammation

Generellt sett har forskning visat att fysisk träning är fördelaktigt för inflammatoriska sjukdomar eftersom rätt doserad träning påverkar balansen av cytokiner till det bättre. Det anses även att fysisk träning hjälper att normalisera blodflöde, ägglossning och östrogeneffekter i kroppen. Detta är mycket förenklat de teoretiska ramarna som utgör grunden till att många kvinnor blir rekommenderade fysisk träning i del av sin egenvård och behandling för endometrios.

I kliniken svårare

De flesta kliniska erfarenheterna är dock att det inte är så enkelt som det låter, många kvinnor med endometrios har svårt att få till en regelbunden träning då livet hackas upp av ägglossningssmärtor och menstruationssmärtor och fönstret för träning däremellan kan bli väldigt litet och kort. Det verkar som att kvinnor som tränar minst två timmar i veckan före 26 års ålder har ett visst skydd mot endometriossmärtor. Flera studier visar att kvinnor får förbättringar av symtom kopplade till sin menstruationscykel efter en tids regelbunden träning. Men de studier som finns är för få och för bristfälligt utförda att det inte går att dra några riktiga slutsatser. Bra tips för träning för dig med endometrios finns här. En blogg skriven av en tjej som själv kämpar med denna för många vedervärdiga åkomma. 

Har du några erfarenheter av träning och endometrios?

Berätta gärna!

Referens:

Endometriosis and physical exercises: a systematic review

Previous

Next

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *