Läsarfråga om ljumsksmärta efter förlossning

Läsarfråga om ljumsksmärta efter förlossning. 

Ont i ljumskarna efter förlossning

Fråga: 

Hej! Jag födde barn för ungefär tre veckor sedan. Jag hade foglossning i slutet av graviditeten, men främst baktill och ut mot höfterna, inte alls något smärtande område framtill. Nu efter förlossningen kan jag inte ligga på rygg för då gör det ont baktill och ibland låser det sig så att jag har svårt att komma upp. Ibland känns det som knivhugg på den punkten.När jag promenerat mer än 5-10 minuter börjar det också göra ont i ljumskarna, vid höftböjarna. Det kommer bara om jag går i vanlig/rask takt, aldrig om jag går långsamt. Detta började 2 veckor efter förlossningen.

Vad kan det vara och vad ska jag göra?

Tre veckor är ingenting

foglossningljusare

Grattis till bebisen och tack för din fråga. Mina svar här kan aldrig ersätta en undersökning och råd från en fysioterapeut i riktiga livet, så känner du att svaret inte är hundraprocentigt eller att mina råd inte fungerar för dig ska du definitivt söka upp någon IRL!

Jag ska ta dig igenom ett resonemang som jag hoppas kunna hjälpa. Utifrån det du berättar förstår jag det som att du har kvar en del bakre bäckensmärta du ändå känner igen från graviditeten. Men du har också en nytillkommen smärta framtill. Min första tanke är att en förlossning är en fysisk ansträngning utan dess like. Tre veckors återhämtning efter en sådan fysisk kämpainsats är rätt lite. Det finns  ingen orsak till oro, om du kan känna i kroppen att du liksom är adekvat konvalescent efter din fysiska ansträngning.

Sedan ska jag be dig fundera över aktivitetsnivå

Är det så att du gör en massa mer saker nu, som du inte gjorde innan och strax efter förlossningen? Jag tänker ofta att en del symtom inte per definition är ”nya” utan att det istället är provokationen som är ny. Du kanske känner dig mycket rörligare och smidigare nu, utan gravidmagen? Och kanske har de första smärtorna efter förlossningen släppt. Nu kanske du är igång och rör dig på ett nytt sätt?

Just främre bäckensmärta brukar kunna provoceras av promenader i rask takt. I och med att du då ökar din steglängd och i samtidigt draget kring främre bäckenleden. Av den anledningen tänker jag att du kanske ändå har/har haft en främre bäckensmärta som legat dold under en lägre gånghastighet/inte så mycket aktiv rörlighet/stor mage under den senaste tiden. Att du därför inte haft så mycket besvär av den fram tills nu.

Hur var förlossningen?

Du skriver inte så mycket om din förlossning. Det finns förlossningssituationer som gör att det uppstår en ”stukning” i främre bäckenleden och att den smärtan i själva verkat uppstår och debuterar då. Det finns ju även personer som överhuvudtaget inte haft bäckensmärta alls under en graviditetet, men där bäckenbesvären kommer i samband med en förlossning. Jag kan förstås inte svära på att det är bäckenlederna som gör ont, det är mycket olika strukturer (nerver, muskler, ryggkotor, ledband) som kan göra ont i samma område. Men det spelar i sammanhanget mindre roll. Just nu har du ont.

Vila och återhämta dig

Du ska tänka att du är väldigt, väldigt nyförlöst och att kroppen fortfarande är skör, lite extra rörlig och eventuellt även lite ”stukad” efter förlossningen. Hur hade du hanterat en fotledstukning? Enligt konstens alla regler hade du belastat lite lagom mycket, vilat när det börjar värka för mycket, tränat lite rörlighet och lite muskelstabilitet kring fotleden och väntat in att foten är hyfsat smärt- och besvärsfri innan du börjar belasta den med till exempel full motions- och idrottsaktivitet igen.

Ungefär så tycker jag att du ska tänka om din post-förlossningskropp. Men kanske ytterligare lite försiktighet och ömsinthet i stegringen av aktivitet, i och med att du också är i en väldigt utsatt situation med hormoner, sömnbrist, eventuellt amning, ny familjesituation etc.

Dosera rätt!

Gör det ont att gå 10 minuter, promenera 5 minuter. Gör det ont att gå snabbt, gå långsamt. Undvik saker som gör ont, gör att benen låser sig och att du får den där knivhuggskänslan. Bli för den sakens skull inte passiv. Gå hellre två korta promenader än en lång. Utforska gränserna och håll dig strax under gränsen för där du får ont. Vänta in att kroppens känns redo, och jämför dig inte med någon annans återhämtning. Har du några övningar som du fick under graviditeten kan du med fördel fortsätta med dem så länge de känns okej. Behöver du guidning inför en försiktig stegring, boka tid hos en fysioterapeut.

Hör gärna av dig igen och berätta hur det går!

 

 

Previous

Next

3 Comments

  • Har fortf bäckensmärta kvar fast det är 5 månader sen jag födde. Det känns (som tur är) inte när jag går men det gör ont när jag ligger raklång på yogamattan. På samma ställe det gjorde ont när jag var gravid. Drar mig för att gå till fysio pga alla jag träffat genom vc har varit helt värdelösa.
    Har du något tips på vad jag kan göra? Eller tips på bra fysio i Malmö?:)
    Ha en fin dag!

  • Hej!
    Jag kan verkligen ingenting om detta med fysioterpi direkt men vet att jag blev bättre med smärta bak i bäckenet/ nedre delen av ländryggen och i ljumsken när jag började regelbundet träna inre magmusklerna och bäckenbotten regelbundet. Har alltid haft plötslig stelhet när jag legat på rygg raklång oavsett gravid eller inte. Efter förlossningen när jag kom igång med promenaderna så fick jag även besvär från ena ljumsken. Men som sagt.. båda sakerna löste sig när jag tränade inre magmuskler och bäckenbotten regelbundet. Slutade jag så kom båda tillbaka. Kanske ett tips bara! Hoppas det blir bättre snart!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *