De tio viktigaste sakerna en nybliven mamma behöver veta

De tio viktigaste sakerna en nybliven mamma behöver veta

Jag fick ett mejl av en BVC-sköterska som gärna ville kunna prata mer med de kvinnor hon möter om vad som egentligen händer i kroppen och hur graviditet och barnafödande påverkar dem rent fysiskt. Hon önskade en kort sammanställning av vad som är viktigt att veta, och det är ju egentligen et omöjligt uppdrag. Bland annat därför har ju jag och Louise  skrivit en bok om det första året efter graviditet, en bok som kommer ut till våren 2018. Den kommer bli mitt stående bästa tips för att ge till nyblivna mammor… =)

Men om jag ska försöka svara på frågan.

Här kommer de tio viktigaste sakerna en mamma behöver veta.

  • En graviditet påverkar hållningsmuskler och bäckenbotten

Bara att ha varit gravid påverkar kroppen mycket. Det börjar med en hormonell uppmjukning av leder och stödjevävnader och späds på av viktuppgång och magens tillväxt. Bäckenbotten sänks och tröttas ofta ut. Hållningen förändras i takt med magen – kvinnan får ofta en ökad svank, en rundad bröstrygg och skjuter bak ryggen för att hålla balansen med den växande magen. Hållningsförändringarna kan ge ländryggssmärta, nack/skuldersmärta eller spänningshuvudvärk. Dessa förändringar ger sig inte alltid helt automatiskt efteråt, och du kan behöva jobba med din hållning aktivt.

  • Bäckensmärta är vanligt, ofarligt men går inte alltid automatiskt bort efteråt

Bäckensmärta, det som tidigare kallades foglossning, är vanligt. Det drabbar runt 50 % av alla gravida i olika grad. Det är inte farligt, och inga fogar kan ”lossna”, även om det känns så. Fysioterapeuter kan hjälpa dig som har besvär med smärta med både råd, stöd, träning och behandling. En del har god hjälp av kiropraktorsbehandling eller massage. Blir det riktigt jobbigt kan du behöva kryckor eller andra hjälpmedel. Bäckensmärta som inte går över automatiskt ska du söka hjälp för. Det betyder inte att det är något fel på dig, men att du kan behöva hjälp att få smärtorna att gå över.

  • En förlossning påverkar bäckenbotten och kanske hela kroppen

Även en normal och omkomplicerad förlossning sträcker ut bäckenbotten över 200 %. Det är en trött och svag muskel som kommer ut på andra sidan! Ge den tid att läka och återhämta sig. Hela kroppen kan kännas som att den varit inne i en orkan och kastats ut på andra sidan atlanten. Känner du så – ta din tid att vila. Du behöver inte vara trevlig, välklädd eller ha kaffebjudning med släkten innan du själv känner att du orkar.

  • Förlossningsskador kan vara pissjobbiga

Om du spruckit och blivit sydd mycket har din bäckenbotten varit med om ett trauma. Du kan jämföra det med en idrottsskada, en muskel gick av och nu är en lagad. Det gör ont och musklerna kan vara i behov av en längre återhämtning. Appen TÄT är ett bra bäckenbottenträningsverktyg. Orkar din bäckenbotten inte med att stå eller gå länge kan du planera in vila mellan aktiviteter som promenader och matlagning.

  • Ett kejsarsnitt är en stor bukoperation

Det här vet de flesta, men när du väl kommit hem från BB rullar ofta vardagen på som om inget har hänt. Efter en stor operation behöver du kanske prioritera näring och vila till en början. När kroppen känner sig sugen kan du börja med promenader och annan träning.

  • Det är normalt att ha lite ont och läcka lite urin, ett tag.

De första månaderna håller kroppen på för fullt med återhämtning och läkning, samt ommöblering av alla organ tillbaks till ursprungspositionen. Därför kan du behöva förlåta kroppen för lite av varje vad gäller krämpor och urinläckage de första två månaderna. Du ska känna att besvären klingar successivt av, och att du blir bättre för varje vecka. Stannar din återhämtning av kan du behöva hjälp med rehab eller en extra koll av din bäckenbotten.

  • Sömn är kanske viktigare än träning

Här kanske jag borde vara klämkäck och rekommendera frisk luft och promenader före allt annat. Men grejen är att om du sover mindre än sex-sju timmar sammanlagt per dygn under en längre tid kommer hela du och din kropp att börja fungera sämre. Återhämtningen försämras, ditt arbetsminne försämras. Om det står mellan att sova eller träna, och du vet att du har sömnbrist: sov. Träna kan du göra senare.

  • Amning påverkar inte alltid vikten

Alla går inte ner i vikt av att amma. För en del rinner kilona bara av, men för andra tar det längre tid. Det är rekommenderat att någon gång komma ner till din normalvikt, men det är heller inte panikbråttom. Hetsen i vårt samhälle är inte skonsam mot nyblivna mammor. Du kanske inte kommer undan, men försök att inte bli meddragen i vikthetsen. Forskning visar att när barnet fyllt ett kan det finnas någon poäng med att börja prata vikt med mammor. Tidigare än så är inte nödvändigt.

  • Besvär som kvarstår kan du behöva hjälp med

Kvinnor överlag är mer sjukskrivna än män och jag kan inte frångå att jag tror att en del av skillnaderna består i våra olika förutsättningar utifrån att skaffa barn. Om du kommer tillbaks till arbetet efter en föräldraledighet på minushälsa, oavsett om det gäller kropp eller själ, är risken större för sjukskrivning längre fram. Ska du tillbaks till sittande arbete kan du behöva rehab för ländryggssmärta eller spänningar i nacke/axlar redan innan du är där. Har du svårt att hålla fisar under föräldraledigheten kanske inte det känns sådär supermycket bättre av att jobba i kontorslandskap. Ta dig själv på allvar och sök hjälp i tid.

  • Återhämtningen kan ta lång tid

De flesta brukar känna att de landat i kroppen och själen igen när barnet är runt året. Det finns många saker, bland annat slidväggar och magmuskler. som kan ta oerhört lång tid att återhämta sig klart. Även om jag vill trycka på att de som behöver ska söka hjälp, så finns det också många som skulle må bra av att stressa upp sig mindre kring postgraviditetsbesvär. En graviditet tar nio månader, det tar minst samma tid för att kroppen ska återställas.

Det här är en oerhört kort version. I följande inlägg (och ännu fler) finns relaterad och rekommenderad läsning:

Magmuskler, hållning och löpning (efter graviditet)

Graviditet påverkar hållning och gångmönster

Bäckensmärta efter förlossningen; en serie

Maraton vs förlossning enligt Mia

Förlossningsskador grad 1-4

20 tips för att minska risken för ont i kroppen som småbarnsförälder

Tips för enklare bröstpumpning

Råd för dig som spruckit vid en förlossning

11 råd för dig som ska kejsarsnittas

Tema sömn

Vad säger forskningen om viktnedgång efter graviditet?

Nybliven mamma och ont. Vad är normalt och vad är inte normalt

 

Är det något viktigt jag missat? Fyll på i kommentarsfältet!

 

Previous

Next

14 Comments

  • Jag skulle nog velat ha information om att alla skador inte går att laga, att alla faktiskt inte blir bra igen efter graviditet och förlossning. Fast det hade jag nog velat få reda på av mvc förresten, och ganska tidigt i graviditeten så jag fick tid att liksom förbereda mig.
    Att få reda på det när skadan redan är skedd blir en sån kalldusch.

    • Ja, sånt tänker jag att en person som också är med i behandling/rådgivning/vägledning vidare måste berätta. Det är nog inte så lämpligt att ba ”här får ditt barn tremånadersvaccin och förresten så kanske dina förlossningsrelaterade problem inte löser sig av sig självt, ses om en månad”…Tänker att informationen att söka hjälp om besvären inte löser sig av sig själv måste räcka i det här sammanhanget.

      • Nej, du har rätt i att ett sånt samtal med en Bvc-sköterska skulle bli väldigt konstigt. Det var jag som hamnade en aning off topic, moderera bort om du vill. 🙂
        Tycker bvc-sköterskans initiativ är lovvärt. Känns som att de är den vårdkontakt som har bäst möjlighet att få en bild av hur man mår som nybliven mamma. Även om man fått bra kontakt med sin mvc-barnmorska kan mycket ha hänt sedan sista besöket innan förlossningen och återbesöket är rätt kort.
        Finns det några hinder att bvc skulle tipsa om din blogg?

  • Jag tycker det hade varit bra att veta att man kommer att se annorlunda ut i underlivet efter förlossningen. Jag har ett litet framfall men en del av det som ser konstigt ut i slidan har flera i vården meddelat som normalt efter förlossning. Jag har mer än en gång fått höra att man inte kan förvänta sig att se ut som vanligt i underlivet efter förlossningen, och om det är sant så hade det ju varit käckt att få den infon på något av de många möten som MVC håller i. Jag tycker också det är oklart vad som är framfall och vad som är buktande slidväggar, vad som är normalt och inte. Är det bara grader av samma problem?

  • Hej Mia! När jag läste punkten om amning och vikt kom jag på en fråga. Jag har tappat rätt rejält i vikt sen förlossningen, väger nu 10 kg innan jag blev gravid och var normalviktig innan. Nu precis på nedre gränsen av ”normal BMI”. Jag undrar om detta är ett vanligt fenomen? Har fått en del kommentarer av det slaget, typ ”ja men så blev XX också, man blir ju uppäten av barnet” och undrar således över sanningshalten i detta.

  • Jag vill bara säga TACK!

    Jag hittade till er blogg strax före jag blev gravid med mitt andra barn som nu är 2,5 månader. Jag hade en traumatisk första förlossning som slutade i akut snitt med storebror 2015 och fick till slut igenom ett planerat snitt till lillebror nu i somras.

    All kunskap, inspiration och att ni lyfter kvinnohälsa har gett mig mycket styrka inför att våga gå igenom graviditeten med lillebror och således en till förlossning. Jag önskar jag hade fått läsa den här listan och hela er blogg redan vid första graviditeten, för allt kom som en riktig chock då. Och jag upplever tyvärr fortfarande att man som vuxen kvinna inte får adekvat information från de rätta kanalerna, dvs mödravården om vad som händer efter kroppen har genomgått en förlossning och hur det kan påverka ens hela tillvaro.

    Långt inlägg, men återigen tack! Bloggen (och ni) har hjälpt mig att bearbeta min förra förlossning, våga genomgå en till och hittat styrka genom depressionen som orsakades av första förlossningen.

  • Jag vet inte om det hamnar under saker som BVC ska informera om, men kanske.
    Jag tycker att jag fick rätt bra info på sjukhuset efter förlossning och op av bristningar, men jag frågade specifikt om stygnen skulle tas bort efter en viss tid. ”Nej, tråden löser upp sig själv” var svaret jag fick. Efter några veckor hade inga stygn ramlat bort och jag hade fortfarande rejält ont. Till sist googlade jag mig till att man kunde gå till mvc och ta bort stygnen vid behov. Jag ringde och fick tid samma dag och allt kändes bättre direkt. Så, det hade jag velat veta tidigare: att man faktiskt kan behöva få hjälp att ta bort stygnen.

  • Är så tacksam att jag hittade till denna sida! Fick 3 barnet för 7 månader sen och enligt gyn en buktande slidvägg, men inget stort enligt dom. Jag fick tyngdkänsla och obehagskänsla när jag började springa. På Mvc nämnde de inget av detta, allt var bra enligt dem. Tycker det är så svårt att få någon information av någon, enligt mig finns det ingen som kan ge bra svar. Därför tackasam för denna sida! Jag är livrädd att mitt framfall inte ska gå tillbaka så jag kanske springa igen, funderar därför på operation, detta tar mycket psykiskt. Och känner minsta lilla obehag i underlivet direkt. (Långt inlägg) men hur lång tid skulle du säga att man skan vänta och se om det går tillbaka innan det är läge för operation ?

    • Min upplevelse är att kroppen återhämtar sig under lång tid och att de flesta av mina patienter uppger att det händer saker upp emot 12-18 månader. Om du använder menskopp kan det vara ett möjligt stöd när du tränar, använd sökfunktionen här på bloggen så hittar du. Lycka till!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *