#JagÄrInoS

#JagÄrInoS

Nu fattar ni ingenting, men jag ska förklara. InoS står för ”Influencers of Sweden” och är branschorganisationen för bloggare och andra influencers.

Varför?

Jag skriver om detta idag för att det just nu pågår en storm i influencervärlden där flera bolag gått ihop som en Goliat mot branschorganisationen. InoS är en förening som drivs och styrs av influencers, med syfte att hjälpa, stötta och guida influencers. Bolagen som gått ihop är de riktiga mediajättarna  (Splay, Bonnier Magazines, Brands, Tailsweep, Cube och United Influencers). Dessa har alltså gått ut hårt med att branschorganisationen inte alls företräder dem.

Såklart

InoS är en branschorganisation som i det här sammanhanget fungerar lite som ett fackförbund. Enskilda medlemmar får hjälp, stöttning och vägledning i en värld där alla enskilda influencers annars står väldigt ensamma i sitt egna lilla hörn. Ovan nämnda bolag är ju i sammanhanget ofta de som blir arbetsgivare. De som ger uppdrag till Influencers. Inos och bolagen kan liknas ha  ett fackförbund/arbetsgivarförhållande, och i det sammanhanget hade det varit asskumt om InoS hade företrätt dem.

Vad vi får ut av vårt medlemskap

Vi (Joseph och jag) är inga influencers som jobbar som influencers i form av att vi säljer reklam/marknadsföringsplatser åt företag. Men vi är enligt alla andra mått Influencers av rang (läs gärna motiveringen till varför jag fick utmärkelsen Årets fysioterapeut om du undrar hur…). InoS har hjälpt mig och oss att levla upp bloggen, att bedriva den på en professionell nivå med en hög standard, integritet och yrkesstolthet också som influencer.

 

#JagärInoS

Jag är en del av en den branschorganisation som står på vår sida. Vi som är små och ensamma båtar i det stora mediehavet. InoS är en förening som ser till våra intressen och som håller oss ajour med utvecklingen i influencerbranschen. Den ger mig ett nätverk och ett sammanhang som jag är stolt att vara en del av. Facebook-gruppen med andra Influencers/bloggare är som en slags kollegor för mig, och jag läser och tar del av diskussioner där varje vecka. Jag vågar påstå, att utan vårt medlemskap i InoS hade  hälften av er läsare aldrig hittat hit, för vi hade aldrig förstått vikten av att sökmotoroptimera. Utan den hade vi också plaskat runt i en damm av andra mellanbra bloggare, för att nu hålla en hög kvalitet och standard. Att umgås med andra med höga ambitioner smittar av sig. Så även i influencervärlden!

Det är också en kvalitetsstämpel

Företag som letar efter influencers att inleda samarbeten med skulle jag också rekommendera att leta bland InoS medlemmar. Där hittar du inte sell-outs, inga som skriver blogginlägg mot ett läppstift eller andra som inte följer marknadsföringslagen. Yrkesstoltheten är ett viktigt element även i förtroendet hos läsarna.

 

Jag är oftast mest bara en stolt fysioterapeut, men ni ska veta att jag också är en stolt bloggare. #JagärInoS

Previous

Next

7 Comments

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *