Återhämtning efter kejsarsnitt

Återhämtning efter kejsarsnitt

Jag fick en fråga häromdagen om hur min återhämtning efter kejsarsnitt var, jämfört med efter min vaginala förlossning. Min första respons är att de verkligen inte går att jämföra. En bra och lätt vaginal förlossning kan göra att kvinnan kan känna sig pigg och stå och gå smärtfritt dagen efter. Det har jag sett hos mina systrar. Min vaginala förlossning var ju inte så, det var ett fysiskt trauma som gjorde mig sängliggande länge. Och kejsarsnittet, ja, det är ju en bukoperation. Hur mådde jag efter den? Och har jag några tips att dela med mig av?

För det första:

Läs inte något av det jag skriver just i det här inlägget som ett åsikt huruvida du ska ha ett kejsarsnitt eller en vaginal förlossning.Du ska följa vad din läkare, din barnmorska och din egen magkänsla säger dig.  Jag har upplevt en vaginal förlossning och ett kejsarsnitt och är glad över att ha upplevt båda sätten. 

Min personliga erfarenhet

Jag mådde rätt bra efter kejsarsnittet med Wilfred. Var på benen rätt snabbt, hade inte så ont, ärret läkte fint. Jag tror inte att jag gjorde något speciellt mer än att vara försiktig när jag skulle gå i/ur säng, tejpa ärret och sakta men säkert träna upp musklerna efteråt. Här finns min kejsarsnittshistoria i korthet. 

Här kommer ändå lite tips:

  • Tejpa ärret. Sätt en remsa kirurgtejp längs med ärret och byt tjep ungefär en gång i veckan.
  • Tänk på att röra dig med viss försiktighet till en början. Lyssna på kroppen, smärta är en varningssignal.
  • Undvik förstoppning. Fråga på BB vad du kan ta för att underlätta. Psylliumhusk, Inolaxol, katrinplommon… 
  • Det finns inga vetenskapliga bevis för att en maggördel kan skynda på återhämtningen efter ett kejsarsnitt. Jag försökte ändå att bära en gördel de första veckorna och fick verkligen inte till det. Kanske att de i vissa fall kan ge lite smärtlindring och stöd, men de kommer inte påskynda läkning eller återhämtning för själva magen. Testa om du själv vill, men bara de första veckorna. Sedan vill du inte ha det där extra stödet, utan då vill du att dina egna muskler få jobba.
  • Börja med bäckenbottenträning dag ett och sedan när smärtan tillåter försiktig bålaktivering och promenader.
  • Efter att ärret har gått ihop och läkt helt kan du med tiden börja mobilisera ärret om det verkar vara lite fast mot vävnaderna under.

Något smart jag missat?

Kommentera gärna och dela med dig av dina erfarenheter!

Rekommenderad vidare läsning:

Previous

Next

4 Comments

  • Jag har haft 2 okomplicerade vaginala förlossningar, andra var visserligen med sugklocka men utan andra komplikationer. Upplevde återhämtningen mycket snabbare med andra barnet. Ettbarnschocken var rätt extrem både för kropp och knopp:)

  • Samma erfarenhet som dig. Första barnet vaginal förlossning med sfinkterruptur och lång återhämtningstid, både fysiskt o mentalt, ännu ej återställd. Andra barnet planerat snitt som blev en helt underbar upplevelse (typ revansch vilket är helt galet att en ska känna) där jag var på benen samma dygn. Kunde börja med bäckenbottenövningar dagarna efter och kontrollerad mammaträning 6 veckor efter snitt (obs med ”mammamagecertad” PT). Dock väldigt noga med att inte lyfta tungt första tiden.

  • Födde första med planerat snitt, andra vaginalt och nu nummer tre för sex veckor sedan med snitt igen. Min upplevelse är också att återhämtningen varit “lättare” och snabbare efter snitten – och då var min vaginala förlossning ändå relativt komplikationsfri. För mig har det även varit en bättre mental återhämtning efter snitten. Kanske för att ett ärr på magen och en bukoperation är mer konkret både för mig och andra – det är lättare att tala om, att förstå och förhålla sej till och det är lättare att be om hjälp.
    Tack för en superbra blogg!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *