Läsarfråga om snedhet i bäcken och benlängdsskillnad

Läsarfråga om snedhet i bäcken och benlängdsskillnad

Jag har haft stora bekymmer med foglossningssmärtor även efter förlossningen. (Som först försvann och sen kom tillbaka). Jag var hos en fysioterapeut förra veckan som såg 2 cm skillnad i längd på mina ben. Han vände och vred på mig och nu känns allt bara bra. 🙂

Har var inte den pratsamma typen och jag har några frågor!
1. Hur ska jag stretcha för att det inte ska bli så igen?
2 Vilken träning är bäst att starta med?

Få vetenskapliga svar

Det finns inte supermycket forskning om detta, så det mesta här blir ett ”kliniskt resonerande”. Det kommer bli långt, så håll i dig. Jag kommer i mitt skrivande också låta något dömande och negativ till andra kroppsterapeuter, och det är inte min mening. Lita du på att din fysioterapeut kan sin grej! 

Vad är en benlängdskillnad?

En slags riktig anatomisk benlängdsskillnad beror på att skelettet är felväxt. Det kan vara en längdskillnad på lårbenet eller underbene. Då vet du om det redan från barnsben.Detta kallas för struktuell benlängdsskillnad. Ibland kan det även handla om anatomiska avvikelser i ryggen, oftast en skolios. Ibland sitter även snedheten i bäckenet. Även detta brukar skolsyster eller skolläkare hitta i mellanstadiet eller högstadiet hos de allra flesta. När det är en anatomisk felställning som är över 2 cm så brukar det från landstingets håll vara en funktionsnedsättning som ger rätt till skoanpassningar via ortopedtekniker. Är benlängdsskillnaden under 2 cm brukar det anses vara ett skönhetsfel som går att justera endast om det ger upphov till symtom.

Ingen av oss är helt rak, helt symmetrisk, helt lika stark på höger och vänster kroppshalva. Vi är alla lite sneda!

De flesta små snedheter kommer från olika fotledspronation, låga fotvalv, kobenthet eller muskelobalanser (olika starka och strama muskler).

Hur märks en snedhet eller benlängdsskillnad?

Ska det göras helt på riktigt, är det röntgen som behövs för att se om det faktiskt är skelettet som är olika långt på höger och vänster ben. De allra flesta som kommer från en kroppsterapeut med statementet ”jag hade snedställt bäcken” eller ”jag har sned rygg” eller ”jag har en benlängdsskillnad” har absolut inte blivit undersökt nog för att faktiskt få en sådan ”dom”. De snedheter som inte är antomiska är inte konstanta, och det blir inte tydligt för de flesta patienter. Jag träffar många som fått höra att de är sneda, som tar det som en slags ”dom”, något de kommer tro om sin kropp resten av livet. Jag tycker att det är lite trist. Kroppen är under ständig förändring!

Hur mäts det här?

Det vanligaste sättet att mäta benlängdsskillnad utan röntgen är att patienten ligger på rygg på britsen och terapeuten mäter sträckan mellan höftbenskammen och inre fotknölen. Jag gör det här så sällan jag bara kan, och försöker när jag gör det att uttala mig så lite som möjligt om mätvärdet jag får. För HUR I HELA FRIDEN ska jag veta att jag hittade på millimetern lika punkter på höger och vänster höftbenskam? Speciellt om personen inte är mager och direkt benig är det skitsvårt. Det verkar rent forskningsmässigt som att det anses vara ett okej mätsett för längdskillnader över 1 cm, men inte känsligt nog när det är nere på millimeternivå.

Tittar jag på en patient enbart i stående eller sittande så kan jag kolla på midjeveckens höjd eller på höftbenskammarnas höjd, men felkällan där blir om personen ifråga står lite roterat eller om bäckenet inte bara är snett i höjd, utan även lite vridet. Och här kommer mitt påstående att ”alla är osymmetriska” in i bilden. Hur vet jag om snedheten jag ser ens är ny eller symtomgivande? Observationstest är inte tillförlitliga. Någonstans har jag läst, utan att ha granskat källan, är att de allra flesta har ett kortare högerben (och större vänsterfot!).

När ger osymmetrin upphov till besvär?

I Sverige avgör alltså landstingen att 20 mm är benlängdsskillnaden som krävs för att frå bidrag och rätt till ortopedtekniska insatser, men kanske ändå att de flesta kliniker tänker att skillnader över 1 cm kan vara orsak till besvär? Men varför osymmetrin överhuvudtaget finns är ju egentligen den stora frågan.

Grejen är ju då att vi i de allra flesta fall INTE skeletala orsaker till besvären. Och går vi till mjukdelarna, olika dragriktningar från olika muskler, då blir det hela mycket mer komplext att analysera.

Och litegrann blir ju också frågan – vad är hönan och vad är ägget? Har en graviditetsrelaterad bäckensmärta till exempel gett upphov till ett osymmetriskt muskelförsvar (=spänningar) som gör att bäckenet dras snett? Eller har personen ifråga varit sned hela tiden, och därför fått ont? Om du till exempel hela tiden belastar din ena kroppshalva mer, så kan du såklart därför få större och starkare muskler på den sidan, men också större risk överbelastningssmärta.

Men observera alltså, en snedhet är inte lika med besvär!

Är osymmetri och snedheter överdiagnosticerade?

Japp. I min värld är de det. Det är ett tacksamt sätt att ge en patient en förklaring för symtomen. Något som en terapeut snabbt kan ”fixa”, placeboeffekten blir rätt stor och patienten kan känna sig bättre med en gång. Jag tror också att det blir lite ”magi” i det, terapeuten känns enormt proffsig som hittar en sådan grej, som en aldrig tänkt på själv. Med detta sagt – det finns med hundraprocents säkerhet de som har snedheter och som får helt korrekta behandlingar för detta. Och även – placebeoeffekt är inte dåligt. What ever works, liksom.

De flesta riktiga benlängdsskillnader är medfödda och går liksom inte att fixa. De som har uppstått genom skador eller överbelastning utvecklas ofta över en lång tid. Och då kanske det behandlingsbara egentligen är smärtan, överbelastningen, spändheter i muskler och inte själva osymmetrin. Och om osymmetrin behöver behandlas kanske det faktiskt är ett litet skoinlägg som behövs, ett inlägg som en kan testa och se om det avlastar och ger smärtlindring, för att sedan sakta fasa ur? Jag tänker på typ en 5 mm kork-kil från skomakaren att sätta i hälen på skon.

Nu tänkte jag gå in mer specifikt på snedheter i bäckenet

En snedhet i bäckenet är ett extremt förenklat uttryck. Ofta har något skapat smärta (graviditetsrelaterad bäckensmärta kanske då frågeställarens fall) gett en sekundär påverkan på närliggande muskler som blir spända i rent försvar. De spända musklerna drar bäckenet fel. En snedhet i bäckenet kan vara antingen framåt/bakåt eller i höjd åt höger/vänster, eller  med en rotering så att personen ifråga står med ena höften mer framåtskjuten än den andra. Höger/vänster snedhet och rotation kan ge ett utseendet som gör att ena benet ser längre ut än det andra, även om benen faktiskt är exakt lika långa.

En sådan snedhet påverkas av och påverkar naturligtvis alla omkringliggande leder, hur fötter, knän och höftleder belastas och hur ryggens rörlighet blir.

I mitt eget fall har jag en rotation kring bäckenet som kommer från att jag hade en ovana av att råka slänga upp barnen på höger höft. Detta blev jag varse om när jag skulle göra en stående lungröntgen för något år sedan, jag kunde helt omöjligt stå helt rakt med kroppen i och med att högerhöften hela tiden vill skjutas framåt och uppåt. En sidoeffekt blir att jag belastar mer på vänster ben. Jag har inga besvär alls, men jag försöker ändå att lyfta och bära symmetriskt så fort jag har ”hjärnan med mig”. Vilket inte är alltid…

Hur behandlas detta?

Det finns  hands-on-tekniker att ”fixa” detta. Jag kan inga, och tänker inte lära mig heller. Inte sagt att det är dåligt, men jag tror ändå mer på de långsiktiga lösningarna. Jag uppskattar dock samarbetet med kiropraktorn på jobbet. Att hon kan hjälpa patienter med ”instant relief” som smärtlindring är guld värt. Jag kan sedan jobba vidare med de mer långsiktiga lösningarna –  träning, stretching och jobba med hållning, ergonomi med mera.

Vilken träning är bäst att starta med?

En patient som har besvär kring bäckenet och där jag kan hitta osymmetrier vad gäller muskelstramhet och styrka kring lår, rumpa, mage och rygg kommer få råd om stretching och övningar för att stärka upp. Målet är att bli ha (ungefärligt) lika strama muskler på båda sidor och lika styrka. Här är min uppfattning att en fysioterapeut behöver ofta vara med och guida vad som behöver göras.

I frågeställarens fall hade jag börjat med att sätta spänn på framsida lår, baksida lår, insida lår och rumpmusklerna. Märker du någon anmärkningsvärd sidoskillnad? Sedan hade jag velat kolla muskelstyrkan. Gör en massa olika benstyrkeövningar och kolla om du märker någon sidoskillnad på höger och vänster ben. Asymmetrier kan vara värda lägga krut på, att träna svaga muskler och stretcha spända. Ganska ofta tycker jag att kvinnor som haft bäckensmärta har just svaga gluteus medius  och strama höftböjare.

Vardagen är kanske viktigast

Tänk också över hur du jobbar, sitter, lyfter. Har du en favoritsida att vända dig åt på jobbet eller hemma? Sitter du vänd mot TV:n, i ett hörn av soffan, vänder du dig mot lampan mot ett visst håll? Bär du barn snett?  Brukar du sitta i halv-skräddarställning i soffan? Vilka andra rörelsemönster kan skapa snedheter hos dig? Det du tränar några gånger i veckan kanske inte kan överväga dina vanemönster!

Ps:

Jag har skrivit en hel serie om bäckensmärta efter graviditet, läs gärna den!

Previous

Next

16 Comments

  • Intressant.
    Jag blev manipulerad för roterat bäcken av min fysioterapeut.( OMT-inriktning). Det har hållit sig. Det kom sig nog av förlossningen tror jag. Sen har jag ju kompletterat med träning o kroppsmedvetenhet.

  • Jag vill också säga (så att jag inte framställer sjukgymnasten sämre än han var) att han sa att jag var stel i höger lår &rumpa och att det hade lett till snedheten. Han sa även att jag skulle stretcha varje dag för att inte få tillbaka felställningen men hans stretchnings-position kändes obekväm. 🙂

    • Det var lite det jag försökte få fram, strängheten till trots. Det finns JÄTTEMÅNGA JÄTTEBRA sjukgymnaster och andra kroppsterapeuter som vet precis vad de pratar om och gör ”allta rätt”. Vilken stretchposition var det då?

  • Jag har också lite problem med strama muskler på ena sidan av höften… Om jag tillexempel står rakt upp och ner och försöker vrida fötterna utåt så långt det går så går det mycket längre på högre sida än på den vänstra… Nånting verkar vara kort högs upp på insidan av låret. Det är där jag får ont iaf. Har varit hos en naprapat två gånger, men det håller bara i sig några dagar. Och jag försöker stretcha såsom du visar på bilderna… Har du nåt annat tips? Och btw jag har jättestor användning av din blogg, brukar säga typ så här till min man då och då; jag läste på en blogg att…. 🙂

  • Jättebra inlägg!
    Jag har fått höra att jag har benlängdsskillnad, troligtvis pga scolios. Jag har mycket problem med bäckensmärta efter graviditeten. När jag ligger på rygg och drar upp knät mot mig och tippar benet/knät inåt (som vid stretch av höft/yttersida lår) tar det tvärstopp. På ena sidan kan jag böja in benet lite längre, men andra sidan kan jag i princip bara dra rakt upp mot mig och inte tippa det åt sidan alls. Kan detta påverka min bäckensmärta och känslan av instabilitet i bäckenet?

  • Gud vad spännande. På mig ser man klart och tydligt att ett ben är längre än det andra, och har gjort sen länge. tror inte det är snedhet. Funderar på mina foglossningsbesvär som är kvar ibland när jag sträcker ut det vänstra benet framåt för att ta ett kliv liksom. Det där fruktansvärda hugget som gör att det ba viker sig av smärta. Ska försöka mäta idag!
    Visserligen slänger jag fortfarande alltid upp kidaen på just vänster höft men det känns ju bättre där..omöjligt på höger sida

      • Ja jo iofs. Tänk om allt bara är en snedhet. Jag tränar absolut noll. Väger 51 kilo och det är varken fett eller muskler. Jag blev mycket bättre av din och din kollegas träning men då tror man ju att man är ”botad” och så börjar de om sen. Dock aldrig helt smärtfri, en runda på Ikea och sen är det kört.
        Jag kanske skulle komma till dig som patient nåndag, du verkar otroligt duktig. Men jag tycker mig knappt ha tid att ändra inkomstuppgift för dagisavgiften så är huvet dumt får kroppen lida.

  • Hej!

    Jag har problem efter min graviditet förra året (födde barn i maj-16). Jag hade foglossning i slutet av graviditeten. Framför allt får jag ont i ljumskarna och sittknölarna när jag går mer än vanligt eller går lite för snabbt. Jag gick hos sjukgymnast flera månader i vintras och det blev mycket bättre eftersom det hade blivit en ond cirkel där jag undvek att gå ut och gå för att det gjorde ont men då blev det såklart bara värre. Nu har det som sagt blivit mycket bättre. Det känns inte superjobbigt att gå några kilometer som det gjorde innan. Det som stör mig är att det aldrig blir helt bra. Att jag fortfarande får ont eller besvär eller vad man ska kalla det. Just nu skulle jag inte våga gå på något träningspass där man till exempel hoppar. Jag vill gärna känna mig helt bra i bäckenet, särskilt innan en eventuell andra graviditet.

    Mina två frågor är: Vad tror du att detta kan bero på? Och känner du till någon bäckenspecialist i Malmö?

    Stort tack på förhand!

    • Hej! Har tyvärr väldigt få fysios som jag känner till i Skåne, men det finns nog. Har du sökt via fysioterapeuterna.se ”hitta fysioterapeut” och ”kvinnors hälsa?” Där hittar du en del. Annars kan det finnas såna som är grymt bra, bara att de inte skrivit upp sig på den listan. Ont i sittbensknölarna tänker jag att kan ha att göra med överspänning i bäckenbotten. Har en kategori på bloggen som heter just så, ”överspänd bäckenbotten”. Läs lite där och se om du känner igen dig. Ljumsksmärta brukar kunna vara irriterade hftböjare och ligament inguinale (googla), det brukar gå över tillslut även om det är långvarigt. Massera och stretcha höftböjare är då mitt tips. Hoppas det blir helt bra inom kort! /Mia

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *