Ont på utsidan av höften

Ont på utsidan av höften

Trokanterit, bursit, inflammation i rumpmusklerna…

Det händer ganska ofta att jag träffar kvinnor, både gravida och o-gravida som tror att de har ont i bäckenet men som istället har ont på utsidan av höften. Jag träffar minst lika ofta lite äldre kvinnor som går och oroar sig för att de lider av höftartros, men som också har ont på utsidan av höften. (Besvären drabbar också män, men faktiskt oftare kvinnor – det kan beror på kvinnors relativt sett bredare bäcken).

Nu är verkligheten aldrig helt svartvit och symtom kan komma från flera områden samtidigt, men låt mig förklara.

 Bild lånad härifrån

Bäckenlederna som kan göra ont framförallt hos en gravid kvinna,  är mitt fram på bäckenet och på båda sidorna om bäckenets leder mot ryggraden där bak. Höftledssmärta, typ artros, känns djupt inne i ljumsken. Smärta på utsidan av höften känns just där du ligger på höften om du ligger på sida, där du är som bredast över höfterna. Det är ”trochanter major”, ett utskott på lårbenet där flera stora och viktiga muskler fäster.

Smärta på utsidan av höften kan bero på flera olika orsaker, och jag tror inte att den medicinska världen är helt överens om vad som är hönan och vad som är ägget. Ett begrepp på engelska är ”Greater trochanteric pain syndrome”, och då menas att smärtorna beror på ett syndrom med flera möjliga orsaker. Ibland kan det handla om en muskelöveransträning, ibland om en inflammation i en slemsäck, ibland kan det handla om en åldrandeprocess i muskelsenorna.

Mycket mekanisk friktion i området

Utsidan av höften är ett område med mycket friktion. Muskelsenor och stödjevävnadsband som glider fram och tillbaka över höftens benutskott medan vi går eller springer. När vi böjer höften kommer muskeln som heter Tensor Facia Latae dra det iliotibiala bandet fram så att det snäpper över benutskottet. När vi för benet bakåt kommer det iliiotibiala bandet åka bakåt när gluteus maximus (stora rumpmuskeln) drar bakåt.

Fikonspråk för dig som inte är anatomisk kunnig – men tänk att det är ett senstråk som åker fram och tillbaka över ett benutskott och skapar friktion. Friktionen ska normalt minimeras  av en slemsäck, en bursa, som ligger emellan de olika muskel- och senlagren. Men ibland blir retningen och friktionen för stor, och då kan en inflammation uppstå. Vanligt är att friktionen skapar mikroskador i gluteus medius, men även minska gluteusmuskeln samt tensorn kan skadas. Och mikroskadorna skapar en sekundär inflammation i bursan, om jag fattat det rätt.

Oavsett orsak till smärtan hittar en fysioterapeut ungefär samma saker vid en undersökning; smärta när vi trycker på området, smärta vid rörelser med benet  i vissa ytterlägen, smärta när vissa av rumpans muskler spänns och smärta när vissa muskler sträcks ut i en stretch. Vissa faktorer verkar höra ihop och med besvären – ryggsmärta, artros, ömhet på utsida lår och övervikt.

En person som lider av smärta på utsidan av höften brukar uppleva:

  • smärta vid liggande på den onda sidan
  • smärta vid långvarigt stående
  • smärta vid sittande med benen i kors
  • smärta vid trappgång
  • smärta vid jogging eller löpning
  • smärta vid andra upprepade rörelser som innefattar höften, ibland även vanliga promenader

Gå till en fysioterapeut och få dina besvär undersökta

Behandlingen är ofta fysioterapi (träning och stretching framförallt), viktnedgång om övervikt kan vara en av orsakerna i ditt fall, och ibland också inflammationsdämpande läkemedel. Vi brukar också prata om relativ vila, att du ska undvika de repetitiva rörelser som irriterar igång dina besvär. Du ska inte sluta vara fysiskt aktiv, men du kan behöva hitta andra sätt att motionera under en period.

Hemövningar du kan göra finns bland annat här, men jag vill ytterligare igen rekommendera dig att uppsöka en fysioterapeut/sjukgymnast för att få individuellt anpassade råd.

Rumplyft med boll
Rumplyft med boll mellan knäna
Raka benlyft åt sidan med gummiband
Raka benlyft åt sidan med gummiband
Musslan
Musslan

 

 

Previous

Next

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *