Tips och råd om vätskeintag

Tips och råd om vätskeintag

Hur mycket vatten bör jag dricka? Hur mycket bör jag kissa?

En del kvinnor med inkontinens dricker för lite av rädsla för att kissa på sig. Andra kvinnor dricker stora mängder helt oreflekterat. En kvinna behöver inte dricka mer än ca 1,5 liter om dagen om hon också äter rekommenderade mängder frukt och grönt (500 gram). Yoghurt, fil och andra liknande saker innehåller ju också mycket vätska, vilket behöver räknas in i totalen.  Ofta träffar jag på kvinnor som dricker upp till tre liter vätska om dagen och dessutom får i sig upp emot en liter vätska via maten. Då kan det verkligen bli för mycket!

Optimera vätskeintag

Ska du minska på ditt vätskeintaget bör minskningen gå hyfsat successivt, lite som en avvänjning. Annars kan kroppen reagera med huvudvärk.  Är du en sådan som ständigt går omkring med vattenflaska och okynnesdricker bör du kanske sluta med det. Våra kroppar är enormt duktiga på att signalera törst och vi ska i princip bara dricka på kroppens egen törst-signal!

Kissa 2 dl

Det finns egentligen ingen absolut regel på detta, men vi kan säga så här ”det är modernt med gult kiss”. Det är inget dåligt med att kisset är gult. Kisset är gult om du har normala mängder att kissa ut.  Det är normalt kissa 2 – 4 dl urin under dagen och ca  4-7 dl på morgonen. Kissar du jättemycket mindre eller jättemycket mer kan du behöva se över dina dryckes- och blåstömningsvanor.

Kissa 6 gånger

En vuxen person utan blåsproblem behöver kissa 4-7 gånger per dag. Du ska inte behöva ha trängningar oftare än så ifall du dricker normala mängder. Trängningar som inte motsvarar det du faktiskt dricker och tömmer är ett symtom du kan ta upp med en gynekolog eller en uroterapeut. Det kan handla om överaktiv blåsa, främre slidväggsbuktning eller något annat. Sök hjälp om detta är ett problem.

Blåsträning

Blåsan är en bortskämd typ som kan behöva tränas till ett vettigt beteende. Om du har gått och kissat för ofta kan du behöva träna tillbaks att hålla dig längre. Trängningarna går ofta över efter en stund, men du kan behöva sitta ned och verkligen anstränga dig för att inte lyda. Ibland hjälper också annan distraktion. Blåsträningstips finns här!

 

Previous

Next

10 Comments

  • Åh, skönt att höra! Jag har fått för mig att jag går omkring med nån slags ständig vätskebrist. Nån sa att om urinen inte är ofärgad har man druckit för lite, men det är inte sant alltså? Mitt grundproblem är ju att jag får svinont i huvudet (må illa-ont) varje gång typ jag konditionstränar på hög nivå. Så har slutat med det nu därför. Tänkte att det kanske berodde på nån konstant vätskebrist eftersom jag dricker rätt så lite överlag. Men då låter det ju inte som det heller. Pust.

    • Nä, ”nu är det modernt med gult kiss”. Det är ju mörkt kiss du inte vill ha!
      Ja, jag förstår inte riktigt din huvudvärk, vet att vi pratat om den innan. Ska se om jag kan läsa på lite och få någon ledtråd till vad det kan bero på!

      • En kompis började med vätskeersättning i samband med löpträning och blev då av med efter-löpningen-huvudvärken som hon haft i flera år.
        En helt ovetenskaplig huskur.

        • Du tänker på saltbalansen då heller? Men om en inte svettas något vansinnigt borde vätskeersättning inte kunna tillföra så mycket heller?

      • Toppen då vet jag det i alla fall 🙂
        Gulle, tack! Borde ta mig iväg till nån slags idrotts-nånting men känns lite löjligt. Nåja, har ju blivit starkare på kuppen eftersom jag bara styrketränar nu hehe, plus cyklar så går ju ingen direkt nöd på mig. Har provat med vätskeersättning efter löpning nån enstaka gång men hjälpte inte då…

  • Hej! Fick mitt första barn för ganska exakt 7 månader sedan. Ammar ännu. På ca 8 ställen sprack jag. Grad 2. Men på 2 av dessa ställen har jag ont ännu, känner av när jag sitter, o ibland bara när kag ligger känner jag av på 2 av ställena. Liksom värker på något vis. Sex gör ont på dom ställena. Inte på något annat ställe. Känns lite konstigt i rumpan, där inuti. I början kändes de som ett skärsår i rumpan, och gjorde väldigt ont. Dom var väldigt osäkra efter förlossningen om den muskeln blivit påverkad. Och hon som sydde mig var väldigt osäker på vad hon skulle göra. Hon sa att stygnen skulle sitta i 6-8 veckor,men efter 4 dagar var stygnen borta?! Och jag blev sydd med väldigt många stygn, de funderade på operation. Är nu rädd att dom ska ha missat skada eller att muskler ej är ihopsydda pga stygnen släppte såpass fort. Barnmorskan säger bara att allt ser bra ut. Det ser inte bra ut. Det känns som det fattas några stygn, och det är som ett hack snett åt vänster i själva öppningen, och all den hud jag hade innan mellangården börjar är nu borta. Är bara som ett snett V. Svårt att förklara. Men hur ska jag gå till väga, när BM bara säger att allt ser bra ut?

    Mvh

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *