Recension: Kvinnor och Träning

Recension: Kvinnor och Träning

En bok om kvinnor och träning! Finns inte det redan? Så kanske du tänker nu. Jag har läst boken ”Kvinnor och träning” som faktiskt är något helt nytt. Traditionell idrottsforskning är genomförd på män och det har länge antagits att den information om träning som framkommit i studierna helt enkelt gått att överföra på kvinnor. Vilket både motionärer och elitidrottare nog känner på sig att riktigt så enkelt är det faktiskt inte. Lisbeth Wikström-Frisén är medicine doktor i Idrottsmedicin och forskar inom området kvinnor och träning. Hennes studier om mens-styrd styrketräning fick ett stort genomslag i medierna för ett tag sedan. Anna Nordström är professor i folkhälsovetenskap och forskar också hon på fysisk aktivitet och hälsa. Dessa två coola kvinnor har tillsammans skrivit en bok som grundas på modern forskning om just kvinnor. 

Bra va?!

Syftet med boken är att lyfta fram hur kvinnor kan optimera sin träning för en hälsosam prestationsutveckling utan att riskera kvinnospecifika hälsorisker eller idrottsskador. Boken är indelad i olika delar:

  1. Grundläggande fakta om den kvinnliga kroppen
  2. Träning för god hälsa och ökad prestation
  3. Att undvika skador, överträning och den kvinnliga idrottstriaden
  4. Träning i samband med graviditet och efter förlossning
  5. Myter och föreställningar om kvinnors träning

För dig som tränar mycket eller dig som tränar andra

Det här är ingen underhållningsläsning. Det är en vetenskapsgrundad faktabok och den kommer inte tala om för dig HUR du ska träna i detalj. Det finns inga träningsprogram eller konkreta förslag på övningar Men för dig som tränar mycket och hårt kan den här boken ge kunskaper som kan göra att du kan få ut mer av din träning. För dig som tränar andra kvinnor kan du få en god kunskapsbaserad grund utifrån att individanpassa dina råd ytterligare. Jag kan på rak arm komma på ett gäng personer jag skulle vilja rekommendera att läsa den här boken. Du som jobbar med kvinnor och träning. Du som försöker maxa din egen träning, mer än på motionärsnivå. Läs!

Kioskvältarinnehållet

Det som är nytt och ett resultat av Lisbeths egen forskning är hur du kan periodisera din träning utefter mensen. Citat:

”Det finns viss kunskap som visat att östrogen har uppbyggande effekter vid träning. Därför är det dags att börja tänka på hur träningen kan periodiseras med tanke på de hormonförändringar som sker i kvinnokroppen varje månad. En ytterligare faktor att ta hänsyn till vid träningsplanering är att många idrottande kvinnor använder P-piller.” 

En bok som handlar mycket om mens, hormoner, träning och p-piller. Det är fascinerande ändå att det här kan vara så nya kunskaper. När jag är arg på brister i vården kring bäckenbottenskador brukar jag tänka ”…och det är ju inte IGÅR vi började föda barn, varför vet vi så himla lite egentligen?”. Och det här med mens och ju lite samma sak. Så otroligt frustrerande att det varit en icke-fråga så länge. Fram tills nu, tills hjältar som Lisbeth tar sig an frågan och gör forskning av det. Tack för det!

Lite utanför huvudämnet

De första tre delarna, och den sista femte delen i boken, är fantastiskt bra. När vi kommer till kapitlet om träning i samband med graviditet och förlossning hajar jag dock till ett par gånger. Det här är inte alls lika välskrivet och inte alls lika vetenskapligt. Jag blir regelrätt upprörd när en vetenskapsbaserad bok använder ordet ”foglossning”. Vi i Sverige har bland världens främsta forskare om graviditetsrelaterad bäckensmärta (Annelie Gutke mfl), och det blir nästan lite skämmigt att författarna inte tagit till sig den moderna vetenskap och diskurs som finns kring detta ämne. Det förekommer också några inte vetenskapligt belagda påstående kring rectusdiastaser och råd kring träning under och efter graviditet som jag också blir lite fundersam kring. De är inte upp mot väggarna felaktiga, men när resten av boken är så otroligt korrekt vetenskapsbaserad blir det lite tråkigt att inte allt håller samma nivå. Jag skulle inte rekommendera någon att läsa den här boken om de bara var ute efter korrekt och god information om just graviditets- och postpartumträning.

En viktig bok som behövs

Den stora behållningen av den här boken får du i kapiel 1-3 och i kapitel 5. Den här boken behövs!  Personerna bakom den behövs! Den forskning som Lisbeth håller på med kring specifikt kvinnor och träning är ju så viktig!

 

 

Previous

Next

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *