Navelbråck och träning före och efter en operation

Navelbråck

Navelbråck och träning före och efter en operation

Vad är ett navelbråck?

Ett bråck är en defekt i bukväggen och innebär att en vävnad eller ett organ trycks ut genom en öppning i bukväggen. Vid ett navelbråck uppstår det en bindvävs-glipa mellan de raka bukmusklerna. Navelbråck ses hos små barn (detta växer oftast bort), hos kraftigt överviktiga personer, hos tyngdlyftare och hos kvinnor efter graviditet. I den vuxna befolkningen är ca 2 % drabbade. Navelbråck hos vuxna har en risk att bli ”inklämda bråck” och därför opereras de flesta bråcken, men i sig är bråcken alltså inte farliga. Att bråck uppstår vid just naveln beror på att det är den gamla infästningen av navelsträngen från när du var ett foster, och det är helt enkelt en lite svagare punkt än omkringliggande vävnad.

Du som har ett bråck upplever att naveln putar utåt och att utbuktningen kan tryckas tillbaka. Ibland kan bråck göra ont, men det är förhållandevis ovanligt. Om bråcket är hårt och inte kan tryckas tillbaks bör du uppsöka läkare, då det kan tyda på ett inklämt bråck. Detta kan leda till tarmvred som är ett akut tillstånd. Detta är inget du behöver akta dig för på något speciellt sätt, och du kommer heller inte missa om det händer.

En magmuskeldelning ger inte bråck. Det är en vanlig missuppfattning och jag träffar ofta personer som är rädda för att drabbas av bråck. De olika tillstånden kan höra ihop på så sätt att ett bråck inte ”pluppar ut” om det inte finns utrymme för det, och det utrymmet står magmuskeldelningen för.

Navelbråcksoperationer

En navelbråcksoperation innebär att försvagningen i bukväggen lagas, oftast med ett nät.  Nätet förstärker bukväggen och ger en stabil förutsättning för att bråcket inte ska uppstå igen. Operationen går oftast snabbt och görs därför som en ”dagoperation”. Detta innebär att du kommer kunna gå hem från sjukhuset samma dag som operationen skett. Det är inte lämpligt att köra bil hem, men att åka bil går bra. Vanliga smärtstillande tabletter brukar räcka efter operationen.Du behöver vara lite försiktig med att belasta operationsområdet första månaden. Bråckoperationer med nät är hållbara och du kan komma igång med vardagliga aktiviteter så snart du är hemma. Du blir sjukskriven om ditt arbete innebär tunga lyft eller andra mer avancerade vridningar, böjningar eller förflyttningar. Sjuskrivningen är ofta två veckor lång i så fall.

Restriktioner och risker

Restriktionerna efter operationen avgörs av läkaren som du opererats av, och det är ett flertal olika faktorer som avgör. Hur stort ditt bråck var, hur komplex lagningen blev och ditt generella fysiska tillstånd. Din känslighet för smärta kommer också avgöra hur snabbt du har möjlighet att återgå till vanliga vardagsaktiviteter. Efter en operation är det alltid en fin balans mellan att återhämta sig och att bli riskfyllt inaktiv. Du behöver hålla igång blodcirkulationen i kroppen och ska därför gärna ta smärtlindring så att du klarar av att vara uppe. Promenader och vardagsaktiviteter fungerar bra så fort smärtan tillåter.

När du genomgått någon slags bukkirurgi, även en navelbråcksoperation, finns risken för ärrbråck. Det innebär att ärret i sig får ett bråck. Navelbråcksoperationer med nät minskar risken för återkommande bråck. Vi vet inte exakt varför detta sker, men det verkar vara allmänt accepterat att för hård träning för tidigt i läkprocessen kan öka risken för bråck av ärrvävnaden. Detta innebär inte att det är bättre att inte träna, men det betyder att du behöver öka långsamt och vara försiktig med saker som skapar ett stort buktryck som vävnaderna inte helt kan parera.

Att anpassa träning

Om du har ett bråck som inte ska opereras just nu, eller om du väntar på en operation, kan du behöva anpassa din träning något. Vissa klarar att hålla både bråck och magmuskler under kontroll enbart genom att bibehålla en god muskelfunktion och träna med god hållning. Andra har så pass stora bråck att de behöver anpassa sin träning mycket. Om du inte själv kan avgöra hur du ska göra kan du konsultera en fysioterapeut.

Grundläggande anpassning

Träna upp bålmusklerna och träna in en god hållningsaktivering av bålen. Så länge du inte får några ökade besvär och bråcket inte ändrar form eller utseende efter träning är du okej. När du vid enstaka tillfällen ska göra något som kräver mer av din bål (typ som att flytta) kan du använda en stabil gördeltrosa och på så sätt få lite extra stöd.

Bråck som kräver ytterligare anpassning

Du som har ett bråck som verkar bli värre av träning och ansträngning kan behöva anpassa din träning så att du väljer sittande övningar framför stående och maskiner framför fria vikter. Övningar i stående och övningar med fria vikter kräver mer av din bålstabilitet och genererar större tryck mot bråcket. Unvik vid behov bålövningar som gör att du tappar kontroll över bålmusklerna.

Bråck som inte tål någon större buktrycksökning

Konditionsträning som promenader, jogging eller andra konditionsträningsformer fungerar ofta bättre än styrketräning när bråck är mycket symtomgivande. Även då kan du ha en gördeltrosa eller separat gördel för att ge ett extra stöd vid behov.

Undvik

Undvik träning som ger smärta i bråcket eller om bråcket buktar ut, trots att du gör alla nödvändiga anpassningar. Uppsök läkare om du upplever att ditt bråck förvärras eller om du får besvär med återkommande smärta i magen.

Tänk på hållningen

Har du ett navelbråck ska du tänka mycket på din hållning. Om du sträcker på dig, drar bak axlarna och huvudet lite, minskar svanken genom att justera bäckentippningen och försöker hålla kvar dig i en optimal hållning kommer belastningen på bråcket minska något.

DSC03106DSC03105

Håll bålen stark

Du behöver även träna så att dina bålmuskler blir starka. Då menar jag inte att du ska orka göra maximalt med minuter i plankposition eller göra hundratals situps. Istället är den den funktionella vardagsstyrkan som är viktig – att dina bålmuskler orkar hålla emot buktrycket i vardagliga aktiviteter. Om du behöver råd om träning rekommenderar jag dig ett besök hos fysioterapeut.

Träning direkt första dagarna efter operation:

1.      Djupandning.

Du kan ligga eller sitta och andas djupt in och ut och känna att magen följer med i andningsrörelserna. Detta kan du upprepa 4-5 gånger någon gång varannan timme första dygnen.

2.      Bäckenbottenträning.

Bäckenbottenmusklerna är de som håller emot buktrycket i botten på bålen, ofta är även dessa muskler försvagade när bålen inte kan hålla emot för en tryckökning. Träning av dessa muskler ”spiller över” lite på bålmusklerna och är en säker och trygg första övning. Börja med att knip kring ändtarmen och låt spänningen gå fram emot urinrörets mynning, håll spänningen och försök få med ett litet lyft inåt och uppåt i kroppen. Håll ca 5 sekunder. Upprepa 10 gånger, 3 gånger dagligen.

Träning när du har mindre ont och börjar kunna röra dig lite lättare:

1.      Hållningskorrigering.

Dra bak huvudet, axlarna och minska svanken vid behov. Försök att ”göra dig lång” och få en rak linje från örat, genom axeln, höften, knät och foten. Försök att hålla en optimal hållning i 5-15 sekunder, slappna av och upprepa några gånger.

2.      Bäckentippning

DSC03087DSC03086

Ligg på rygg med böjda ben och fötterna i golvet. Rulla med bäckenet så att svanken växelvis nuddar golvet och växelvis separeras från golvet. Upprepa 10-15 gånger.

3.      Grundspänning

Ligg på rygg med böjda ben och fötterna i golvet. Spänn magen som att du skulle parera ett litet slag, utan att vare sig dra in eller puta ut med magen. Håll spänningen i 5-15 sekunder och upprepa några gånger.

4.      Bäckenlyft

DSC03095

Ligg på rygg med böjda ben och fötterna i golvet. Knip med bäckenbottenmusklerna, slå på grundspänningen och lyft sedan rumpan upp mot taket.

Efter ungefär en månad

Nu kan du successivt återa din vanliga träning, oavsett vad den brukar bestå av. Ta i beaktning ditt träningsuppehåll och hoppa därför inte in direkt på den nivån där du tidigare tränade utan någon som helst reflektion. Lyssna på kroppen!

Previous

Next

15 Comments

  • Hej! Tack för en bra och informativ blogg! Jag fick mitt första barn för ett år sedan. Tyvärr fick jag en 5 cm bred rectus diastas och navelbråck som följd, började googla massor, hittade er blogg och började följa direkt! Jag har med mammamage-träning och tips härifrån lyckats få ihop diastasen en del. Jag har däremot en del besvär och obehag pga både bråck o diastas och står i kö för bråck- op. Jag har någon idé om att bråcket är i vägen för resultatet av min diastas-träning och har därför lite förhoppning där. Varför jag skriver här är egentligen för att jag undrar hur ni tänker kring diastas, navelbråck och fler graviditeter på det? Bör jag enligt er operera bråcket innan eller efter ev fler grav?

    • Jag tänker ofta som du, att bråck kan liksom pressa isär diastasen inifrån. Vad gäller bråck som finns det lite olika indikationer för operation och det är ju upp till kirurgen att ge råd, såklart. Men finns det risker med att ha bråcket som det är nu, då är det ju bättre att operera. Men det är nog inte bra att operera delningen och sedan bli gravid igen, då finns ju en risk att operationen blir liksom ogjord, och det finns risk att resultatet inte blir lika bra en andra gång. Alla dessa frågor får du bäst svar på av den som gör bedömningen inför operation. Lycka till!

      • Tack för svar Mia! De läkare jag pratat med hittills har ej kunnat svara riktigt så jag tänkte det kunde vara intressant att få en tanke kring det från en fysioterapeut. Hade även varit intressant att höra hur du tänker kring hur man ska tänka vid graviditet när man har navelbråck. Om man på något sätt kan förebygga att det blir värre (tejp, träning, gördel). I ett annat inlägg om diastas och träning har du skrivit att crunches kan hjälpa till så diastas ovanför navel minskar vilket är det jag behöver, har däremot ej vågat pga bråcket. Borde man låta bli crunches vid navelbråck eller är det ok enligt din mening?

        • Jag kan verkligen inte svara mer specifikt utan att göra en egen bedömning! Jag vill liksom kunna se hur magen ter sig vid olika belastningar och övningar. Jag tänker ofta att ”the damage is already done” vid en andra graviditet, att det sällan blir jättemycket värre. Men däremot kan ju det vara skönt med ett stöd för magen, typ en maggördel eller något. Det brukar jag inte rekommendera ”gemene gravid” utan för dem som faktiskt behöver få lite hjälp på traven för bålmusklerna. Var bor du, har du träffat någon bra fysioterapeut att bolla dina besvär med?

          • Jag förstår att det är svårt att svara då det är så individuellt, tänkte bara om det fanns några generella riktlinjer. Jag bor i Göteborg och har gått till en naprapat som även är cert mammamagetränare. Jag är för dåligt insatt för att veta om en fysioterapeut hade varit bättre att gå till i mitt fall. I så fall, har du några tips?

  • Har operation för mitt navelbråck nu den 23/2, har två defekter! En i själva naveln och en ovanför. Födde mitt andra barn för 7 månader sen. Min fråga är, kan jag träna fotboll som vanligt nu innan operationen? Är det farligt för magen ? Efter operationen satsar jag på att komma igång igen efter sommaren! Med vänlig hälsning, amanda

  • Hej och tack för viktig och bra blogg!!
    Jag är gravid i vecka 40 och har fått en rätt bred delning av magmusklerna, ca 4-5 cm kring naveln. De senaste veckorna har det även uppstått en kula under huden ibland, skulle gissa att detta är ett bråck? Den försvinner om jag lägger mig på rygg, men det bränner och svider när den uppstår och området är ömt så gott som hela tiden. Skulle säga att hela magen är öm, känns lite som att jag håller på att spricka… Hur som helst, denna kula uppstår en bra bit till vänster om naveln, inte i själva delningen i mitten utan jag verkar även ha en vågrät delning, från naveln och utåt sidorna?? Detta har jag liksom aldrig hört om och min BM har ingen aning… Det som gör mig orolig, förutom läkningen efteråt, är om jag kommer skadas av krystningsfasen. Att redan ha sådana här problem och sen gå igenom en förlossning, kommer hela mitt magparti att spricka liksom?? :O
    Är detta något ni känner till, alltså bråck som uppstår UNDER graviditet, och inte precis vid naveln? Har inte överdriven tilltro till vårdcentralen, så därför vänder jag mig hit. Tack på förhand!!

  • Hejsan! Jag är en man och har därför aldrig varit gravid, däremot har jag ett navelbråck enligt röntgen. Jag tänkte bara fråga om det är vanligt med tyngdkänslor i bäckenbotten när man har navelbråck?

    • Hej! Lite svårt att svara på. Har du också en magmuskeldelning tillsammans med ditt bråck? Är du överviktig? ”samsjuklighet” mellan bråck och tyngd bäckenbotten i kan härröra till både övervikt och bindvävshållfasthet(=genetik). Det är också möjligt att du inte har tungdkänsla , utan en muskeltrötthet i bäckenbotten för att den försöker kompensera för eventuell bristande stabilitet i bålen. Jättesvårt att svara på exakt hur det är för dig.

  • Okej jag förstår, det kan vara tusen olika orsaker 🙂 Jag har ingen delning bara ett bråck som jag fått av tung styrketräning och tungt arbete i många år. Jag ska till sjukhemmet under veckan och diskutera mera. Förmodligen blir det operation.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *