Framfall och prolapser

Vad är ett framfall?

Framfall och prolapser

När vi pratar om underlivsregionerna är ett framfall att antningen urinblåsan, ändtarmen eller livmodern har åkt ner från sin ursprungliga position och trycker ner mot vagina. Jag tycker att du ska läsa mer bland annat här om du önskar få mer anatomisk information.

Hur kan det ”åka ner”? 

Livmodern hålls uppe av ligament och blåsan och tarmen stöds av stödjevävnad i vaginas väggar. Alla dessa vilar mot bäckenbotten som fungerar som en lyftande kraft. En skada eller funktionsnedsättning i någon av dessa olika stödjande strukturer kan skapa ett framfall. Observera att ett framfall inte måste höra ihop med en förlossningsskada, det kan uppstå ändå. Förlossningar, kronisk förstoppning, åldrande, kronisk hosta och övervikt kan vara med och bidra.

Många  som har små framfallstendenser eller buktande slidväggar  får informationen att besväret de lider inte av är ett stort hälsoproblem. Det är sant, på ett sätt. Det är  alls inget farligt tillstånd i sig. Det kan till och med bli bättre med tiden, framför allt hos en förhållandevis nyförlöst kvinna.

Men. Besvären är ju just så jobbiga som personen själv upplever dem, varken mer eller mindre.

Jag brukar förklara att framfall inte är farliga eller dåliga, så länge symtomen håller sig i schack. Men om symtomen börjar gnaga på din livskvalitet och din förmåga att vara aktiv eller ha sex, då blir det dåligt på grund av detta.

Framfall kan upplevas genom

  • tyngdkänsla och en känsla av att någonting håller på att falla ut ur slidan,
  • ansträningsinkontinens, trängningar eller urintömningssvårigheter
  • samlagsobehag
  • svårigheter att tömma tarmen

Det finns flera olika tillstånd som kan ge upphov till samma eller liknande symtom. Försök att inte självdiagnostisera dig utifrån den här texten. 

Bäckenbottens roll när det kommer till framfall

  • Bäckenbotten ska hålla underlivsorganen på plats underifrån
  • Tillåta att urin, avföring, bebisar etc kommer ut
  • Tillåta att vissa saker kommer in (penetrerande sex, undersökningsinstrument etc) men annars hålla öppningarna stängda

För att kunna klara av dessa förhållandevis komplexa uppgifter för en muskel behöver bäckenbottenmusklerna både kunna slappna av och kontraheras. Ibland uppstår problem när bäckenbotten blir för spänd, ibland uppstår problem när bäckenbotten blir för svag.

Så hur är det tänkt att bäckenbottenträning ska hjälpa ett framfall?

Vad kan jag mer göra för att minska symtomen?

Bäckenbotten håller uppe, men ett framfall skapas också av att stödjevävnad som ska hålla uppe urinblåsan/livmodern/ändtarmen har försvagats. Bäckenbotten kanske är stark och gör sitt allra, allra bästa, men gravitationen motverkar lyfteffekten. Det är viktigt att veta att bäckenbottenträning inte lagar ett framfall, men symtomen kan ibland bli mindre om du har en stark bäckenbotten som bidrar med stor lyfteffekt.

Att minimera trycket uppifrån är en del av behandlingen.

  • Kanske måste du faktiskt gå ner i vikt.
  • Kanske måste du se till att få en jämn och mjuk konsistens på din avföring så att du inte behöver krysta när du bajsar.
  • Kanske behöver du ändra din lyft- och bärteknik när du tränar eller arbetar för att minska belastningen nedåt mot bäckenbotten

Om framfallet också ger smärta som symtom kan det höra samman med att bäckenbotten försöker överkompensera till den grad att den börjar smärtsignalera. Andra muskelgrupper brukar hoppa på tåget, rumpmusklerna och insida lår kan också vara smärtande och spända. Då kan du behöva komplettera med avslappningsövningar, stretching och massage i viss fall.

Din hållning påverkar också hur dina muskler jobbar, och har du en god hållning optimerar du utgångsläget för bålens och bäckenbottens muskler. De blir funktionellt mer stabila och kommer hjälpa dig bättre. Kanske behöver du tänka på din hållning, från fötterna och ändå upp till huvudet.

En stark och lagom spänd bäckenbotten kan hjälpa till att lyfta upp bäckenorganen och göra så att du får mindre besvär. 

Okej, så hur ska jag göra nudå?

Om du inte redan fått en individuell undersökning och en bedömning av just din muskelfunktion så rekommenderar jag dig att söka hjälp hos en fysioterapeut eller uroterapeut. Efter en sådan bedömning kan du få ett individuellt anpassat träningsprogram, vilket är det allra bästa för att få så god effekt av bäckenbottenträning som möjligt. Jag kan annars rekommendera appen ”TÄT” (itunes) appen ”Tät” (google play)

Mer läsning på BakingBabies

Previous

Next

6 Comments

  • Pingback: Samling av inlägg om graviditeter och tiden efter - BakingBabies
  • Tack för er fina sida, så svårt att få någon hjälp i detta, svårt när man bor i en relativt liten stad där kompetensen som ni besitter inte finns trots att jag försökt i princip överallt. 10 månader sedan jag fick mitt 3 barn och därefter fick buktande främre slidvägg. Prolaps. Obehag tyngdkänsla särskilt vid löpning som jag brinner för. Sökt hjälp men bara att jag ska knipa å vänta. Allt är normalt säger de, men det kändes absolut inte bra. Avstått från löpning etc sen i juni, känns bättre nu men rädslan är nästan värst. Vill prova springa men är så rädd att det ska komma tillbaka. Hur ska jag tänka? Något tips? Vill så gärna komma tillbaka till löpning då det var mitt största intresse, skulle du säga att det får kännas ”annorlunda” i underlivet vid löpning om det inte innebär någon smärta under/efter passet? Som sagt mycket frågor men får inga svar. Som födande kvinna har jag insett att man när lågt prioriterad till ett aktivt liv efter förlossning. Det är något må får räkna med upplever jag.
    Tack för ni finns!

  • Det skrivs att menskopp kan vara ett stöd vid träning vid prolaps, (har själv inte provat menskopp men känner att det kan vara en idé vid löpning) men då antar jag att man använder den även när man inte har mens? Kan tampong ge samma stöd?

    • För en del fungerar tampong, men ibland räcker den inte till. En menskopp kan ju vara ett något större och stabilare stöd. Sen är det också hela slemhinne-biten, att tamponger kanske inte är så lämpliga för just sin uppsugande förmåga vilket kan bli torrt om man inte har mens. En menskopp har inte riktigt samma uttorkande effekt. För vissa kan istället en contrellebåge fungera (kommer ett uppdaterat inlägg om dem om ett tag). Googla dem tillsvidare och se om du kan få tid hos en uroterapeut som kan prova ut en sådan till dig om du är nyfiken.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *