Foglossning efter förlossningen

Foglossning efter förlossningen

Den här rubriken är en slags click-bait för dig som googlar. Jag ska tillhandahålla dig bra information om det du söker, jag menar inte att jag har lurat hit dig onödan. Men klickbetet utgörs av begreppet foglossning. Det skär litegrann i min fysio-själ när jag använder begreppet. Men hey, du googlade dig hit! Och det var det jag ville. Bäckenet har visserligen fogar (=leder), men de kan inte lossa.  Foglossning anses inte längre vara det korrekta uttrycket då det faktiskt inte är några fogar som lossnar. Det har funnits förslag att istället kalla det ”bäckenuppluckring” men det låter nästan lika illa. Fysioterapeuter tycker kanske bäst om att kalla det graviditetsrelaterad bäckensmärta.

 

Hormonernas påverkan

Under graviditeten påverkas muskler och leder utifrån både hormonella förändringar, livmoderns tillväxt och viktuppgången. De hormonella förändringarna som orsakas av graviditeten medför en förhöjd rörlighet i lederna. Viktuppgången leder till att skelett, muskler, leder och ligament belastas hårdare. Samtidigt sker en förskjutning av kroppens tyngdpunkt framåt och ryggmusklerna belastas mer vilket skapar en ökad kompression på de bakre delarna av ländryggen. För många minskar bäckensmärtorna snabbt efter förlossningen, ibland nästan magiskt i samband med att hormonnivåerna i kroppen normaliseras. Det finns dock  kvinnor som upplever kvarstående smärta i flera år framöver. Kvinnor som hade besvär med ländryggssmärta redan innan graviditeten lider också större risk att ha kvarvarande besvär av bäckensmärtor ett år efter förlossningen.

Ungefär 50% av alla gravida kvinnor upplever bäckensmärta under graviditeten.

För majoriteten av dessa försvinner smärtorna inom tre månader efter förlossningen. Dock kvarstår besvären hos en del, och upp till 7% har smärta som upplevs svår och funktionsnedsättande. Man vet inte helt varför bäckensmärtan uppstår överhuvudtaget, men en del belägg finns för att det handlar om en biomekanisk ändring som försvårar  kraftöverföringen mellan ländrygg och bäckenet. Musklerna kring bål och bäcken anses spela viktiga roller i kraftöverföringen i detta område.

Behandlingsapproach

Du som lider av bäckensmärta behöver ofta få fysioterapeutisk behandling där du får råd och hjälp att träna dina muskler på en lagom nivå. Du behöver kanske också ergonomiska råd och det vi ofta kroppsmedvetenhetsträning. Kanske behöver du på nytt lära känna din kropp, när den är spänd och avspänd och var dess fysiska och orkesmässiga gränser nu går. För vissa är det också bra att jobba med rörlighetsträning och stretching. Som ett komplement kan massage eller annan britsbehandling göra gott.

Varför går det inte över?

Forskningen menar på att tidigare ländryggssmärtor och bäckensmärtor kan vara en faktor att en kvinna får fortsatta besvär även efter den aktuella graviditeten. Vissa studier menar att nedsatt uthållighet och styrka kring bål och bäcken hör ihop med kvarvarande besvär av bäckenledssmärta tre månader efter förlossningen. Även emotionell stress och kvinnans totala psykiska hälsa kan bidra till att smärtan kvarstår längre. Jag förstår att det kan  låta som att var och varannan kvinna drabbas av kvarstående smärtor efter graviditeten. Man ska inte glömma att graden av tillfrisknande är hög! De allra flesta blir också spontant bättre utan behov av behandling.

Se det som en idrottsskada

Tänk dig dina besvär som en en idrottsskada. Tänk dig att lederna fortfarande är lite uppmjukade och musklerna försvagade efter en period med tung belastning. Kroppen är av olika orsaker inte tålig nog för det som den utsätts för, och smärtan är en signal om att något behöver ställas till ordning i kroppen. Rehab efter en idrottsskada är ofta långsam och innehåller väldigt väl utvalda moment. Det kräver både smärtlindring, lagom dos av träning och ibland andra behandlingar för att optimera en balans i muskler och leder.

Fysisk aktivitet ska inte göra ont, men får göra lite ont

De här var ett konstigt budskap, va? Jag ska förtydliga. Har du kvarstående besvär av bäckensmärta efter graviditet bör du se över hur du rör dig. Kanske är det viktigt att börja röra dig överhuvudtaget om graviditeten innebar mycket inaktivitet. Rör du dig alldeles för mycket kan du iställe behöva dosera ner träningen. Vi brukar förklara det här så:

Måla upp en 10-centimeters linje för din inre syn. Ena änden står för 0=inte ont alls, och andra änden för 10=värsta tänkbara onda. Då brukar vi säga att träning och motion kan få kännas upp till 5 på den linjen, men att det också gärna ska ge sig inom 24 timmar. Om din grundsmärta är på 3 kan du kanske  inte förvänta dig att träning ska vara helt smärtfri, eftersom du ju redan har ont till att börja med. Men vi vill inte heller att du ska komma upp i några nya smärthöjder genom träning. Jag brukar förklara det som att om du får ett jättesmärtgenombrott av att promenera 10 minuter, då kanske du klarar 5. När vi legat stadigt på dessa 5 minuter utan att få mer ont i ett gäng veckor, då stegrar vi till 7,5 minut. Och sedan vidare till 10, 20, 30, 40 och timmar… Samma slags stegring kan du tänka för vilken slags aktivitet som helst.

Psykiskt mående och sömn

Stress, psykisk ohälsa och sömnbrist kan göra att smärta upplevs värre och dessutom sitter i längre. Ett tips också att tänka över hela sin hälsosituation. Är det något annat som skaver i livet kan det vara en del av rehabiliteringen att ta tag i dessa bekymmer. Förhandla om sömnen med en eventuell partner. Be BVC eller vårdcentralen om en samtalskontakt.

Hör gärna av dig med frågor eller funderingar kring ämnet!

Referenser:

Ps: För dig som vill läsa ännu mer om ämnet har jag gjort en hel serie inlägg om bäckensmärta efter graviditet, den finns att läsa här. 

 

Previous

Next

12 Comments

  • Hej! Tack för intressant läsning!!
    Jag väntar mitt fjärde barn och har denna graviditet haft problem med foglossning sedan v. 12. (Har alltså inte kunnat träna konditionsträning sedan dess)
    Är nu i v. 37 och har svår smärta i framförallt blygdbenet som gör att jag måste använda mig av kryckor.
    Jag längtar tills jag kan börja med lite styrketräning efter förlossningen och undrar om man kan börja med lätt coreträning även innan de 6-8 veckorna efter fl har gått?
    Måste ha något positivt (förutom bebisen!) att se fram emot.
    Är ingen elitmotionär på något vis, men gillade att löpträna innan graviditeten och sprang väl som mest 8-10 km.
    Med vänlig hälsning,
    Katarina Nilsson Bremer

  • Mycket intressant!
    Jag har suttit i rullstol sedan omkring v.28, vår dotter är född men jag sitter fortfarande fast i stolen.
    Smärtorna går inte att beskriva, både när jag sitter men även när jag ligger ner.
    Får fortfarande hjälp med att vända mig i sängen och ta mig i och ur den.
    Det blir knepigt med 2 barn att ta hand om, dessutom när jag bor på 3e våning utan hiss (varit isolerad sedan jag hamnade i stolen).
    Hur i allsindar ska jag handskas med smärtan som tycks bli värre för varje dag sin går?
    Hur står man ut?
    Känns otroligt hopplöst!

    /28 år, fd idrottare

  • Tack för intressant inlägg!
    Jag har en liten bebis på fem månader och har haft foglossningssmärta i främre bäckenfogen sedan graviditetsvecka 11. Jag kan gå långsamt inom hemmet och håller mig på så vis nästan smärtfri, men nu känner jag att mitt barn blivit för tungt för att det ska vara lämpligt att jag bära henne och det är givetvis trist att vara så rörelsehindrad. Jag måste komma till rätta med det här!
    Jag förvirras av att alla säger olika saker om vad jag bör göra. Nyss läste jag att strechning är bra, men du menar att det bara lindrar smärtan. Hur då?
    Jag har också hört många som blivit sämre av de övningar de fått av sjukgymnasten. Jag har inte vågat prova de jag fick av den anledningen. Det var inga övningar som sammanställdes till mig utan ett standardkoncept vilket kändes opålitligt.
    Är rådvill om vem jag ska kontakta för att få hjälp. Två läkare, en sjukgymnast och flera barnmorskor har gett så gott som nollresultat. Har du något tips hur man bär sig åt för att få hjälp?

    • Tack och välkommen hit! Jag svarar lite senare med ett blogginlägg, det brukar bli lite väl långt för bara ett svar i kommentarsfältet. Kram Mia

  • Måste bara säga att jag gillar din blogg jättemycket!
    Lustigt att du nämnde att se dessa smärtor som idrottsskada. Där har jag ofta hamnat i tanken. Jag skrev ju till dig om mina diverse krämpor efter snitt o droppfot. Tänker ofta att jag haft ett annat utgångsläge om jag hade tränat ben, rygg o core innan.
    Den där hyperpressiva andningsövningen-jag undrar om det är ngt liknande att sjunga med bra stödfunktion. Fast då ska man ju vidga bröstkorgen och hålla emot diafragmans reflex att gå uppåt. Med ”korsettmusklerna”. Intressant! (Undrar om operasångare har mindre foglossningsproblem generellt sätt, tänker jag då.)

    • Det var en tjej som kommenterade på hypopressiva andnings-inlägget som sjöng mycket opera har jag för mig.
      Ja, det vore en kul hypotes att prova. Om postgravida operasångerskor har bättre bäckenbottenmuskelfunktion och mindre bäckensmärta än andra…

  • Pingback: Samling av inlägg om graviditeter och tiden efter - BakingBabies
  • Jättebra inlägg!
    Sitter här i 9-onde månaden nu. Hade bäckenbottensmärtor förra grav också, tog 1,5 år innan det kändes ok igen efter grav. Då blev jag gravid igen haha och bäckensmärtan kom som ett brev på posten väldigt snart. Några månader in i denna grav var jag hos en specialist i bettfysiologi pga återkommande problem med käke, låsningar värk etc. Har varit på flera sådana undersökningar och de går även igenom övriga leder i kroppen. Jag nämnde att jag var gravid och hade återkommande problem med bäckenbottensmärta, då sa han att det brukar vara väldigt vanligt om man har en överrörlighet i lederna, vilket jag har lite av. Tyckte det var väldigt intressant och undrar om du känner till något om det?

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *