Fem tips för dig som är gravid

Fem tips för dig som är gravid

Jag skulle verkligen vilja göra en undersökning – hur många av er upplever att graviditeten är ett helt normalt, friskt och välmående tillstånd? Jag vet att min syn på saken naturligtvis är lite skev -alla gravida jag träffar via jobbet har ju något kroppsligt besvär. De flesta i min privata sfär pratar om sin graviditet med mig när den är tung och jobbig. Men ändå, är det kanske en av tio som glider igenom graviditeten och tycker att det är en piece of cake? Två av tio? Så mycket som 50%?

Ska bli intressant att ser era svar!

Hur upplevde/upplever du graviditeten? Om du haft olika upplevelser av olika graviditeter, svara för första.

View Results

Loading ... Loading ...

Här kommer i alla fall fem tips från mig, angående att göra graviditeten så enkel som möjligt

1) Förstå vad som händer

Du följer säker en massa olika appar och andra informationskällor för att se hur fostret utvecklas och vad som sker inne livmodern. Men att läsa på om vad som händer med din egen kropp kommer att ge dig en ökad förståelse för hur du själv mår. Och kunskap om graviditeten kan optimera dina möjligheter att må bra igenom dessa 40 veckor. Läs på om hållning, om muskler, om blodvolym, om puls, om trötthet. De flesta som upplever graviditeten som mycket tung, jobbig och smärtsam ställer också mycket höga krav på kroppen och blir väldigt frustrerade och besvikna när den inte fungerar som den brukar. Det kan handla om frustration att inte kunna jobba eller träna som vanligt. Jag tänker förstås att kvinnans upplevelse och frustration är adekvat, men att en ökad förståelse för vad som händer kan underlätta. Kroppen kommer förändras!

2) Förekom smärtan

Kroppen genomgår en stor omställning och den ökade vikten är en stor belastning. Genom att hålla dig så aktiv du kan under din smärtgräns, och genom att sluta med saker som faktiskt gör att du mår dåligt kan du undvika att smärtan år bananas. En stark mage och rygg kommer göra det lättare för dig att hålla en god hållning och må bra i kroppen under graviditeten. När graviditetshormonerna sätter igång och mjukar upp kroppen för att förbereda den inför en kommande förlossning är det viktigt med starka muskler som orkar motverka den uppmjukande effekten på kroppens alla leder. Är du van vid att träna – fortsätt som du brukar så länge det funkar, lyssna på kroppen. Inget ska göra ont eller ge obehag! Att träna under graviditeten anses minska risken för diabetes, depression och  högt blodtryck. Mer om träning för gravida här, här och här.

3) Håll magen igång

Långvarig förstoppning är en riskfaktor för bäckenbottenbesvär längre fram. Graviditetshormonet progesteron gör så att glatt muskulatur slappnar av. Glatt muskulatur är motsatsen mot den viljemässigt styrda skelettmuskulaturen och finns bland annat i våra tarmar. På grund av progesteronet kommer matspjälkningen gå något långsammare än vanligt och det finns risk att du drabbas av förstoppning. Förstoppning och mycket krystande på toaletten kan leda till besvär med hemorrojder. Du kan också testa att ha fötterna på en pall när du ska bajsa – att ha knäna högre än höfterna underlättar ofta tarmtömningen. Försök att äta saker som håller din mage igång. Räcker inte det, be din barnmorska eller läkare om råd.

4) Håll bäckenbotten i form

Urinläckage under graviditet är vanligt men inte normalt. Graviditeten blir med tiden tung, även för bäckenbotten som ska bära upp hela bålens vikt inklusive foster, moderkaka och fostervatten mot tyngdlagen. Många gravida upplever svårigheter att hålla helt tätt. Urinläckage under graviditeten är en indikation på att du kan behöva börja knipträna redan nu. Börja knipträna redan nu! Vänta inte tills efter förlossningen. Öva också på att slappna av i bäckenbotten på kommando! Det kan vara en bra mental förberedelse inför förlossningen. Under graviditeten kan det vara så att bäckenbotten är snarare överansträngd och överspänd, än just svag. Fokusera lika mycket på att knipa som att slappna av i bäckenbotten mellan knipen!

5) Använd stödstrumpor

Under graviditeten får du en ökad blodvolym och bebisen kommer öka trycket mot venerna inne i magen. Detta tillsammans med några andra faktorer gör att du kan börja samla vätska i benen. Stödstrumpor hjälper till att minimera svullnad i benen och att pressa blodet tillbaka till hjärtat. Under graviditeten ökar blodvolymen i kroppen och venernas väggar mjukas upp och expanderar något. Därför hamnar en del vätska i fötterna och underbenen, speciellt om du står och gå mycket. Stödstrumporna ska ha ett mjukt tryck (ca 18 mmHg) och hjälper till att motverka tyngdlagen och vätskans strävan neråt i kroppen. För dig som är intresserad har jag skrivit mer om hur kompression funkar här. Ibland finns svullnaden i genitalierna och inte bara i benen. Läs mer om åderbråck i underlivet här. 

Berätta gärna om era tankar och reflektioner i kommentarsfältet! 

 

Previous

Next

17 Comments

  • Möjligtvis bör du ha i åtanke att det finns en snedfördelning bland dina bloggläsare också….många (de flesta) har väl hittar hit pga förlossnings- eller gravidrelaterade besvär. Men det har du säkert redan tänkt på 🙂

    Hoppas ni kryat på er nu!

    • Haha, ja tror inte för en sekund att vi får ett perfekt urval av gravida generellt. Men det är lite kul att ändå få en uppfattning om läsarkretsen! Vi mår bättre, men inte helt bra. Nu är det Joseph som är mest sänkt. Hoppas er jul är härlig!

  • Första graviditeten mådde jag psykiskt bättre än någonsin, men hade graviditetsrelaterad bäckensmärta från vecka 9 som såklart påverkade. Kunde träna rätt så bra som tidigare länge utan större påverkan.

    Andra graviditeten fick jag hypotyreos, mycket oro, illamående dygnet runt i 17 veckor, stor trötthet, huvudvärk, graviditetsrelaterat bäckensmärta återigen från vecka 9. Graviditet är inte en sjukdom i sig men jag är också sjuk nu och i början önskade jag att jag aldrig hade blivit gravid igen för det var så jobbigt med trötthet och illamående (samt sjukskrivning då man inte vill vara en ”gnällig gravid”). Sjukskriven återigen nu från vecka 24 pga foglossning, första graviditeten från vecka 32. Kan inte heller träna som förra gången denna gång.

    Att alla kvinnor inte har möjlighet att få graviditetspenning är för mig så konstigt! Det är tungt för de allra flesta, oavsett jobb. Jag som går och står hela dagarna samt böjer och sträcker mig samt bär lätt, måste hålla hög koncentration hela tiden, har det ganska stressigt mer eller mindre konstant orkar inte med vardagen pga att man ”måste” jobba, gärna heltid och ändå in på förlossningen om man ska få vara hemma en längre tid med barnen. Och för pappan är det bara precis som vanligt, fysiskt åtminstone..

  • Hej! Jag är en gravid sjukgymnast som nyligen hittat till din blogg och är så glad över det, tack för mycket bra läsning! Jag läste igenom hela serien om magmuskeldelning, intressant fakta!! Har egentligen en fråga om det och inte just detta inlägg. Crunch har alltså visat sig minska en delning av magmusklerna snarare än att öka den som man tidigare trodde. Om en person får en utbuktning på magen när denne gör en crunch, ska man då avråda till att göra crunch? Eller göra dem för att tänka att delningen sakta går ihop mer?

    Angående detta inlägg är jag en av dem som drabbats av väldigt mycket illamående både mina graviditeter och en hel del bakre bäckensmärta, men med illamåendetabletter, bälte och kunskap om hur jag ska träna och belasta mig på rätt sätt så funkar det ändå bra 🙂

  • För mig gick det väldigt mycket i perioder. Stundvis mådde jag riktigt bra och vid två tillfällen fick jag uppsöka akutsjukvård! Och allt däremellan. Så lite svårt att svara på din fråga men jag valde alternativet att jag kände mig sjuk.

  • Första graviditeten kräktes jag dagligen, ibland flera gångar, mellan v 6-17. Skrev examensarbete och pushade mig själv hårt från januari till juni. Hade den två krävande jobb mellan juni till augusti med bla mycket resor. Mådde ganska bra, lite tröttare än vanligt. Sammandragningar vid ansträngning. Lite mellanblödningar. Mycket ångest över kroppens förändring och livet i allmänhet. Förlossningen gick snabbt, jag hade full panik, fick inte i mig nån lustgas och sydde ett stygn.

    Andra graviditeten (ett år och tre månader senare) var betydligt värre. Jag jobbade hårt och i v 6 blev jag sjukskriven för utmattningsdepression, stress och ångest. Kort därefter började jag kräkas. Kräktes 3-5 gånger om dagen till ca v 20. Hade mycket mellanblödningar. Fick järnanemi. Sammandragningar redan i v 18. Ångest över min kropp och i allmänhet. Foglossning. Sjukt mycket flytningar. Var inne och kollade misstänkt tidig vattenavgång, dubbelslag på hjärtat, magen växte inte som den skulle.. mitt humör var katastrof och sexlusten obefintlig. Förlossningen var hemsk psykisk, var alldeles för med och jobbade emot istället för med min kropp. Tog dubbelt så lång tid som första och jag blev så stressad att värkarna avstannade. Inga bristningar.

    Har två fina friska barn som jag är otroligt tacksam för, men fler graviditeter blir det inte. Det klarar vare sig mitt psyke eller mitt äktenskap!

  • Mina två graviditeter har varit olika som natt och dag. Den första (somjag svarade för) mådde jag toppen! Jag som i normalfallet hade mycket problem med magen var i stort sett helt bra under graviditeten. Mådde lite illa i början med det var under kontroll. Inte en sekund av bäckensmärta. Gick upp 20kg på mina i normalfallet 50kg, men kunde ändå promenera i helt ok tempo hela graviditeten.
    Den andra graviditeten var hemsk. Första känningen av bäckensmärta i vecka 8. Sjukskriven från v 19, gick med kryckor i drygt tre månader.
    Tycker någonstans att det är fascinerande att det kan vara så olika!

  • Jag läser er blogg regelbundet med stort intresse, men nu när jag är gravid för andra gången läser jag den också i terapeutiskt syfte, jag mår bättre av att lära mig om min kropp och känner mig trygg av att veta att det finns folk som du Mia med så stor kunskap om kvinnokroppen. Tack!!!

    Jag mår jättedåligt av att vara gravid. Illamående, deprimerad, ont, trött.

  • Hej! Jag tyckte det var supersvårt att veta vad jag skulle svara..om jag gick mer än 10 min, eller satt över 1,5 timma så klarade inte kroppen det pga smärtsamma sammandragningar, med förkortad tapp som påverkades av detta från v 20.. Men om jag inte gjorde det, dvs låg i soffan och satt mindre 30 min i taget så mådde jag ju toppen. psyket kanske var lite sämre än vanligt pga extremt hindrad socialt! Den isoleringen alltså var fruktansvärd!..så egentligen mådde jag väl inte så bra? Men sjuk..hm..njae

  • Svårt att svara tyckte jag. Första graviditeten mådde jag superilla t o m vecka 16. Sedan mådde jag som vanligt = väldigt bra. Andra graviditeten mådde jag illa hela vägen tills min dotter föddes. Andra graviditeten hade jag även några fysiska besvär och lite foglossning. Men som företagare har jag bara bitit ihop (läs: legat utslagen hela helgerna) och kört på. Så utifrån sett har mina graviditeter nog uppfattas som härliga och väldigt välmående. Så det är lustigt det där med hur man mår, hur man själv uppfattar det och hur det ser ut och uppfattas av andra.

    Tack för en otroligt bra blogg!

  • Hej!

    Jag har en fråga ang urinläckage. Jag är gravid i v 28 och har varit mycket förkyld de senaste veckorna. Under den tiden (ca tre veckor nu) har jag i princip alltid läckt lite när jag har nyst eller hostat. Innebär detta att min bäckenbotten är ovanligt svag? Jag gör några små gymnastikövningar varje dag som också innefattar knip, men särskilt mycket eller intensivt blir det inte. Borde jag göra mer avancerade övningar?

    Tack för en fantastisk blogg!

  • Jag inte bara kände mig sjuk, jag var sjuk. Hade hyperemesis och kräktes genom hela graviditeten. Vikten rasade och likaså gjorde mitt psyke. Att vara gravid var en av det värsta perioderna i mitt liv. Det var många gånger jag funderade på abort, även om jag egentligen är pro-life. Låg ofta på badrumsgolvet och bara grät att min man skulle döda mig för jag orkade inte kräkas mer. Jag är så tacksam att jag orkade hålla ut, har nu en dotter på 2½ år som jag älskar mer än någon annan på jorden.

  • Hej! Svårt att svara på! Valde det första alternativet att jag mådde bättre än vanligt, för jag gillade verkligen att vara gravid, trots många fysiska besvär. Däremot var min arbetsförmåga sänkt under hela graviditeten och jag är tacksam att jag hade ett flexibelt jobb så att jag kunde anpassa min takt efter kroppens begränsningar.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *