Gördlar efter förlossning – min fysioterapeutiska slutsats

Gördlar efter förlossning – min fysioterapeutiska slutsats

Ska jag använda gördel efter graviditeten?

Jag började den här serien med att hävda att vi egentligen inget vet. Det står jag fast vid, och därför är det lite problematiskt att alls ha en åsikt. Vad jag än kommer fram till så kan jag ha fel, och dessutom _väldigt_ fel för enstaka individer utifrån deras egna förutsättningar.

Min personliga erfarenhet från mitt första kejsarsnitt är att det var krångligt att ha en gördel. Problemet med den var att den inte alls stannade på plats så långt ner som jag ville ha den, utan bara gled upp. Det jag lärt mig sedan dess är att ta på gördeln när jag ligger ner, och faktiskt dra åt den hårdare än vad jag vågade då. Efter mitt andra kejsarsnitt använde jag gördel en vecka, med mycket mer positiv upplevelse. Inte på grund av att det skulle skynda på återhämtning för hud, midjeform eller magmuskler. Men för smärtlindringens skull. Jag upplevde att det var mycket enklare att komma upp och röra mig om jag hade gördeln.

Min fysioterapeutiska slutsats

Efter att ha jobbat med denna serie inlägg och läst studier och googlat runt är min slusats att gördlar inte är enbart bra, eller enbart dåliga.

  • Jag tror definitivt inte att alla kvinnor ska ha en gördel efter en graviditet.
  • Det verkar finnas vetenskapligt stöd för att en gördel kan fungera bra efter en bukoperation. Den används i så fall för att möjliggöra att komma på benen tidigt samt att öka känslan av trygghet då gördeln ger ett stöd. Det finns bara evidens för att detta stöd är till någon hjälp i det akuta skedet och den första veckan.
  • Vi fysioterapeuter gillar inte alltid ”yttre stöd” som liksom tar ifrån musklerna en del av deras egna arbete. Det kan i det akuta skedet finnas en poäng med att ha en lagom dos av aktiverng (och vila!) och att ha en gördel alla dygnets vakna timmar är kanske inte fördelaktigt utifrån detta. En vettigt stegrad fysisk aktivitet är enligt min åsikt det vettigaste här. Om du ska använda gördel bör du kanske fasa in mer muskelaktivitet och fasa ut gördelns successivt när du ska sluta.
  • Personer med en stor och besvärsgivande magmuskeldelning har ofta hela andra behov av gördel längre fram, men i det akuta skedet kan jag inte se att en gördel faktiskt skulle göra något specifikt fördelaktigt för dem heller, när det kommer till att optimera läkning.

Varken helt bra eller helt dåligt

Frågan om gördlar ökar trycket på bäckenbotten är inte helt besvarad, kan jag tycka. Det verkar som att de elastiska gördlar som kommer på tal för en postpreggomage inte påverkar buktrycket så pass mycket att bäckenbotten skulle få en skadlig tryckökning på sig. Kanske att en längre tids användning av en gördel har en långsiktig negativ effekt på bäckenbotten. Detta är bara en tanke, inget jag har vetenskapligt fog för. Men i och med att övervikt genom sin buktrycksökande faktor utgör en risk för framförallt framfall, kan det tänkas att ett långvarigt något förhöjt buktryck inte är av godo.

Individuella faktorer spelar in

Om en kejsarsnittad, nyförlöst kvinna som vet med sig att hon brukar bli så pass stressad av smärta och obehag i kroppen att det kan vara svårt att komma igång. Då kanske en gördel kan användas som ett hjälpmedel den första tiden. Den har troligen sedan ingen större positiv effekt.

Och då är ju den mer konkreta frågan om det är värt att investera i en gördel för en veckas användning?

Ja, vad säger du?

Alla inlägg i serien:

Inlägget uppdaterat oktober 2018 efter mitt senaste kejsarsnitt.

Tillägg med ny referens:  Elastic Abdominal Binders Reduce Cesarean Pain Postoperatively: A Randomized Controlled Pilot Tria

 

Previous

Next

3 Comments

  • Med andra så kan det vara bra men det kan också vara blaha. 🙂 Ett område det skulle behövas mer forskning på för att kunna ge ett bra svar.
    Jag har lite emot att ge musklerna stöd (nu pratar jag inte enbart om efter graviditet) utan allmänt. En bättre väg tycker jag är att bygga upp musklerna genom att gradvis öka träningen.

    http://hannafialotta.blogg.se

    • Håller absolut med i många fall. De finns däremot alltid människor som inte svarar på träning som ”alla andra”. Några som kan ha behov av extra stöd är ju bland annat de med EDS, generellt överrölighetssyndrom eller stora magmuskeldelningar som inte blir bättre med träning. Så som alltid, alltid: allting är individuellt. Men JA! Mer forskning!

  • Hej! Jätteintressant – efter min första förlossning som var ganska tuff och slet på mitt underliv försökte jag att använda en elastiskgördel för att få stöd och för att magen skulle dra ihop sig mer. Det enda resultatet jag fick var mer urinläckage!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *