Ont i svanskotan efter förlossning

Har du fått ont i svanskotan efter förlossning?

Svanskotan heter coccyx på latin och är det spetsiga slutet på kotpelaren. I svanskotan fäster både bäckenbottenmuskler, ledband från bäckenet samt rumpans muskler. Trots att svanskotan är ett litet ben har den flera viktiga funktioner, bland annat  håller balansen i sittande tillsammans med bäckenets sittbensknölar. Att luta sig bakåt ökar trycket på svanskotan.

Den nästa vanligaste orsaken till svanskotesmärta är vaginala förlossningar (den främsta är fall).  Svanskotan utgör det bakre landmärket i bäckenutgången där bebisen ska passera. Svanskotan är den benstrukturen i bäckenet som faktiskt har förmågan att ge efter för att skapa utrymme under en förlossning. Det är samma slags rörelse som sker vid tarmtömning, fast under ett högre tryck. Under en vaginal förlossning kan svanskotan få sig en törn som kan resultera i ett benbrott eller att svanskotan går ur led. Risken för svanskoteskada ökar vid komplicerade eller instrumentella förlossningar. Om svanskotan gått ur led kommer kvinnan ofta märka detta först när hon sätter sig upp första gången efter förlossningen. Denna skada kommer se normal ut på röntgen så länge undersökningen inte görs i sittande. Faktiska benbrott är  mer ovanliga. I de fall svanskotesmärta kommer från ett akut trauma är förstahandsbehandlingen ofta smärtlindrande läkemedel och vila. Efter en förlossning behöver smärtlindringen anpassas till amning och behov av att undvika förstoppning.

Svanskotesmärta efter förlossning

Efter ett misstänkt trauma som inkluderar fraktur eller subluxation behöver svanskotan främst avslastas. Vila i liggande mycket. Ska du sitta kan du avlasta svanskotan genom att sitta på en ihoprullad handduk lagd som ett U på stolssitsen, men själva U:ets öppning bak mot ryggstödet. På sås sätt hamnar svanskotan att hänga i luften. Vi rekommenderar oftast inte till användning av speciella dynor, framför allt inte efter förlossning. Du kan också använda värme och kyla so smärtlindring. För kyla tar du en påse med smältande isbitar, blöter en handduk och lägger emellan ispåsen och huden. Kylbehandling bör pågå i 10-15 minuter och värmebehandling i 30 minuter. Du kan med fördel upprepa detta ofta. Om du ammar är de bra att göra detta i sidliggande så mycket som möjligt. Smärta från svanskotan förvärras ofta av långvarigt sittande, tillbakalutad position i sittande och uppresning från sittande.

Vad kan du göra mer?

I och med att svanskotan är en av de viktigaste skelettdelarna för vår sittbalans är det ibland fördelaktigt för denna kroppsdel att vara väl inbäddad. Har du ont i svanskotan kan det finnas en bra anledning att träna upp din rumpmuskelvolym samt att undvika för hastig viktnedgång. Smärta i svanskotan kan också bero på refererad smärta från andra områden, så som graviditetsrelaterad bäckensmärta eller från överspänning i bäckenbottenmuskulaturen. Om du är osäker varifrån din smärta faktiskt kommer kan du uppsöka en fysioterapeut som kan undersöka dig.

Läkning och behandling

Oftast går smärtan över av sig själv eller med lättare behandling i form av avlastning och smärtlindrande tabletter. Bäckenbottenträning med fokus på avslappning kan vara en del av behandlingen för att påverka eventuella spänningstillstånd i bäckenbotten. Viktnedgång i en lagom hastighet och smärtlindring vid behov är alltså det första man kan ta till när en lider av smärta i svanskotan efter förlossning.  Det kan också vara klokt att undvika långvarigt tillbakalutat sittande och vid behov använda en U-formad handduk som avlastning. Det kan vara av vikt att träna rumpmusklerna för att på sikt återfå en normal ”vaddering” för sin rumpa i sittande position. Många nyblivna mammor upplever ju också att rumpan liksom försvunnit efter graviditeten. Mer om detta Platt rumpa efter graviditeten.

Ont i svanskotan efter förlossning

Ont i svanskotan efter förlossning är en förhållandevis vanlig komplikation som oftast går över av sig själv inom några månader. Det viktigaste är att du som drabbas att du känner att varje vecka eller månad är bättre än den förra. Om återhämtningsprocessen stannar upp bör du söka hjälp via vårdcentralen eller hos närmsta fysioterapeutmottagning.

Swishdonation
Om du upplevt att vår blogg varit dig till stor hjälp får du gärna donera! Använd i så fall QR-koden ovan eller Swisha till nummer 1236340384 med valfri summa.
Om du inte kan är det såklart lugnt, du kan istället visa tacksamhet genom att berätta om oss för dina vänner eller dela vår sida på sociala medier. Tack!

Comments (17)

Om det gör ont i svanskotan när man gör knipövningar gör man fel då?

Det beror lite på, men testa att knipa lite mindre hårt bara.

Kan man få påverkan på urinvägarna efter slag/fall mot svanskotan? Läste om alla nerver som passerar. Upplever nästan som trängning fast jag nyligen kissat efter att jag slog i ordentligt häromdagen. Kan knipa.

Hej, ja det är nog inte helt omöjligt. Hur mår du nu efter ytterligare några dagar?

Är det svullnaden som gör detta?
Fortf ont runt s-kotan och i vissa rörelser men ngt lite bättre. Även känningar framåt, mot urinblåsa/rör lite mindre tydliga. Går förhoppn.vis åt rätt håll.
Läste att det kan ta ngr månader el mer att bli återställd, ställer in mig på det.

Det är ju ofta en stukning liksom, så det kam både vara svullnaden och mikroskop på närliggande stödjevävnad. Testa att slappna av i bäckenbotten så mycket du kan, begränsa långvarigt sittande och se om dessa stretchövningar kan hjälpa: https://bakingbabies.se/2017/07/20/stretchovningar-for-dig-med-spanningar-i-och-kring-backenet/

Tack för svar! Jag provar de stretchövningar som funkar fn och ta till mig övriga tips!

Hej! Jag har en deformerad svanskota som efter ett trauma för mer än tio år sedan har formen av en fiskekrok med hårda förbenningar, så hårda att man vid en ryggoperation för ca ett halvår sedan fick använda diamantborr för att kunna fräsa bort lite av dem. Min fråga är om du vet huruvida man då har större risk för fraktur på den eller ett mer komplicerat förlossningsförlopp?

Jag tänker att det är extremt svårt att veta, men att OM det skulle bli väldigt hårt tryck mot din svanskota vid förlossning så kan den ju antingen vara extra utsatt för risk för skada, eller så hård att den håller för vad som helst. Ledsen att inte kunna vara till mer hjälp än så.

Jag har haft problem med svanskotan sedan 2017 då dottern föddes. Men kan det ha samband med förlossningen trots att jag fick snitt tro? Misstänker överspänd bäcken med.

Hur var snittet, hade du först värkar eller blev det snitt direkt? Jag tänker att det skulle kunna ha något med värkarbetet att göra, men inte med snittet troligen. Överspänd bäckenbotten är en vanlig orsak, börja med att se om du kan få behandling för det!

Hej. Tack för en bra sida, hade jag hittat hit för 1, 5 år sen så hade det säkert hjälpt mig mer. Tillsaken, genomgick förlossning för 1,5 år sedan och har fortfarande ont i svanskotan, sittandes, spänningar vid ståendes på 4 ben vid arbete, hukningar. Vad kan jag gör mer än de tips som getts här? Har ej besökt läkare för detta ändamål.

Hej! Boka tid hos en bäckenbottenfysioterapeut som kan undersöka hur spänd din bäckenbotten är och hur dina muskler runt omkring jobbar! Det finns behandling och hjälp.

Stora barnet är 6 år. Det blev en extremt långdragen förlossning (27h) och jag låg mest i ryggläge. Slutade med sugklocka. Efteråt kunde jag inte sitta på någon/några veckor. Det blev bättre med tiden, men aldrig 100% bra. Lilla barnet är 3 år, snart 4, och den förlossningen var ”enkel”, tog 5h och jag blev aldrig liggande på rygg någon längre stund.
Nu till problemet, jag kan inte sitta någon längre stund. Allt över 30 minuter ger mig smärta och obehag i svanskotan. Kan jag hjälpa detta själv eller var ska jag vända mig? Jag tror inte att det är ”registrerat” som en förlossningsskada någonstans, men såhär långt efter tycker jag inte att jag borde ha ont!
Tack för en bra sida!

Du behöver få behandling! Ganska ofta kommer man långt med behandling av överspänning i bäckenbotten som ofta är en av de triggande och drivande faktorerna när det kommer till långvarig svanskotesmärta. Börja med att träffa en bäckenbottenfysioterapeut! Du kan också läsa på mer om överspänning i bäckenbotten här på bloggen, finns en hel kategori med inlägg.

Hej!
Och tack!
Nu undrar jag, var hittar man en bäckenbottenfysioterapeut? Vårdcentralen? Barnmorskemottagningen? Kommer de att veta vad jag pratar om när jag ringer?

Leave a comment

Privacy Preferences
When you visit our website, it may store information through your browser from specific services, usually in form of cookies. Here you can change your privacy preferences. Please note that blocking some types of cookies may impact your experience on our website and the services we offer.