Alternativa liknelser för bäckenbottenträning

Alternativa liknelser för bäckenbottenträning

Hur vi föreställer oss rörelsen vid bäckenbottenträning kan göra oerhört stor skillnad. Jag brukar vara ganska straight forward när jag instruerar bäckenbottenträning. ”Håll in en fis, håll in miss, lyft upp – håll -slappna av.” Men för alla funkar inte detta. En del snurrar in sig så de fastnar i tankarna kring hur de ska lyfta eller stänga till, och så blir det inget alls av istället. Och en del har verkligen svårt att hitta sina muskler hur de än gör. Då brukar jag uppleva att det kan vara fördelaktigt att testa en massa olika liknelser för bäckenbottenträning.

bäcken 004

Vaddå liknelse?

Jag menar att genom att sätta ord på den tanken som hjärnan använder för att ge musklerna kommando. Liksom det sättet som hjärnan kan föreställa sig att rörelsen ska ske.

  • En del tänker att kniprörelsen ska vara ihopsamlande, som rörelsen som sker när du med handen nyper tag i ett tunt tyg och lyfter det uppåt.
  • Eller så tänker du dig att muskelrörelsen ska gå som ”en droppe som ger ringar på vattnet” – fast baklänges.
  • Ibland kan det fungera att ligga på sida och tänka att sittbensknölarna ska närmas varandra.
  • För någon annan fungerar tankesättet att ”smuggla en diamant genom tullen” allra bäst.

Den absolut fånigaste som jag tar till bara när jag vill få mina patienter att skratta är ”tänk dig en hasselnöt som åker hiss”. Den läste jag i något förlossningsförberedande material medan jag var höggravid med Wollmar. ( Samma material menade att man under värkarna skulle föreställa sig att man vara glass som smälte, eller som en väldigt mogen camenbert-ost som flyter ut över tallriken. Jag blev enbart provocerad, inte inspirerad…)

Några nya förslag

  • Tänk att underlivet är som en klocka där pubisbenet är klockan 12 och svanskotan är klockan 6 och sittbensknölarna är klockan nio och tre. Tänk dig att du drar klockan 12 mot klockan 6, och klockan 3 mot klockan 9. Samla ihop hela bäckenbotten och lyft hela muskelområdet något inåt i kroppen.
  • Nicka med klitoris ner mot vaginalöppningen, krulla in svanskotan  mot din klitoris och tänk dig att du suger in en jellybean in genom vagina upp emot huvudet.
  • Tänk dig att du ska knipa av strålen när du kissar, håll kvar detta knip medan du också försöker stänga analöppningen och lyft inåt.

För dig som kniptränar – vad funkar bäst för dig?

Previous

Next

4 Comments

  • Gördelkerstin körde med ”sug in en spagetti med snippan” på sitt lunchknip. Väldigt bra liknelse tycker jag! (Förutom att jag skrattade så jag hade svårt att knipa…)

  • Hej Mia!

    Tack för en mycket intressant blogg.
    Jag har en fråga om knipet. Det är nu 6 månader sedan jag födde mitt andra barn och jag känner att knipet inte är helt hundra. Jag tycker att det är lätt att “lyfta” nerifrån/klockan 6, men känns inte som jag får med alla moment då. Dvs att jag inte kan lyfta upp till klockan tolv. Det känns som att jag kan göra två typer av knip. Från klockan 6 och upp till halva och ett knip där 9 och 3 möts. Förstår du hur jag menar? Varit hos både gynekolog och barnmorska där den förstnämnde tyckte att knipet känns bra men barnmorskan tyckte inte att jag fick med de övre knipet.
    Har du några andra tips för att få till det förutom knipa av strålen när jag kissat?

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *