En serie om ergonomi

En serie om ergonomi

Det finns folks som jobbar med ergonomi OTROLIGT mycket mer än vad jag gör. Det finns till och mer fysioterapeuter som vidareutbildat sig så att de har titeln ergonom. Men bara för att det inte är mitt allra bästa område, så kan jag inte bara låta bli att skriva om det. För det rör ändå oss alla.

Vad handlar ergonomi om?

Ergonomi handlar om att undvika långvariga och repetitiva ställningar och belastningar som inte klassas som neutrala eller bekväma positioner. Det handlar om att identifiera riskfaktorer och hitta lösningar för att minska risker och belastning.

Ergonomiska utmaningar kommer i olika former, men de vanligast förekommande kan vara:

  • Onaturliga positioner. Positioner som hamnar utanför vad som är neutralt eller bekvämt för kroppen och som ge upphov till överbelastning. Alla leder i vår kropp har ett spann av rörelse som de mår bäst att belastas inom. Om vi ofta hamnar att lägga belastning där kroppen inte är optimalt balanserad kommer både leden, senor och muskler att riskera att börja smärtsignalera.
  • Arbetsmoment med hög kraft eller belastning. Det behöver inte vara något som för omvärlden ser väldigt tungt ut. Det kan vara mindre saker som du behöver lyfta, vrida eller bära i kombination med repetition och en ofördelaktig position.
  • Repetitiva moment. Rörelser som upprepas om och om igen kan när de kombineras med icke-optimal position eller hög kraft/belasning bidra till arbetsrelaterade smärtor och besvär.

Vi är inte gjorda för att vara stilla och arbeta på samma sätt, timme in och timme ut. Men de timmar du faktiskt måste tillbringa på jobbet eller i soffan kan ju vara på minst dåliga sätt.

Det finns en del belastningsrelaterade varningssignaler som du behöver lyssna efter. Bland annat:

När arbetet innebär repetition av samma belastning eller belastning i ofördelaktiga positioner är risken för arbetsrelaterad smärta hög. Vanliga fel i arbetsergonomin är bland annat:

  • Att ha tangentbordet för högt eller lågt. Detta leder till icke-optimal belastning i handleden.
  • Att arbetsbordet är för högt eller lågt. Detta leder till icke-optimal sittställning och belastning på ryggen.
  • Att läsa från dokument platt på skrivbordet eller ha skärmen för högt eller lågt. Detta leder till icke-optimal belastning för nacken.

Det är inte bara stillasittande arbeten som kan vara ergonomiskt utmanande.Även arbeten som kan klassas som fysiskt varierande kan innebära ergonomiska risker. Att behöva böja sig ner, sträcka sig långt, greppa med stor kraft och att lyfta, bära, skjuta, dra är sådana faktorer. En sak som många inte uppfattar som en ergonomisk risk är att ”hamna i ett flow”. När du blir så uppslukad av arbetet att du glömmer bort att ta pauser. Att bryta av för rörelse är en viktig komponent för att minska tröttheten och den statiska komponenten i belastningen på kroppen.

Du är den riktiga ergonomiexperten.

Du är expert på ditt jobb och på hur dina arbetsuppgifter och din position på arbetet påverka din kropp. Du kanske inte fattar alla rattar och spakar på din arbetsstol, men om du känner efter i kroppen så kan du hitta vägledning på vad som behöver ändras i ditt vardagliga liv. Jag kommer i en rad inlägg skriva om ergonomi utifrån en rad olika aspekter.  Kanske får du lite nya idéer om vad du eventuellt lägga till eller ta bort eller förändra i din vardag. Hoppas du vill hänga med och läsa kommande inlägg!

Alla inlägg i serien:

Previous

Next

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *