Vad kan jag göra för att förbereda mig inför förlossningen?

Vad kan jag göra för att förbereda mig inför förlossningen?

Det här inlägget är inte det mest vetenskapsbaserade i den här serien. Kvinnor har fött barn i alla tider, men det finns inte särskilt mycket forskning på hur en födande själv kan optimera utfallet av förlossningen. Här kommer mina tankar, råd och tips.

  • Förbered dig på att få en bristning

Näää, tänker du nu, Det här rådet vill jag inte ha! Men sanningen är den att 90 % av alla förstföderskor får någon slags bristning. Som jag skrev i det inledande inlägget igår så handlar det inte om din prestation, utan om vår anatomi och fysiologi. Du kanske bara får en liten skråma eller kanske inget alls. Den största riskfaktorn för att få en bristning är att vara förstföderska, och den riskfaktorn kommer du ju inte undan. Det kan vara bra att vara mentalt förberedd på att själva värkarna gör jätteont, men också att en bristning innebär ett sår som också kan göra ont första tiden efter förlossningen.

  • Massera mellangården

Det som faktiskt finns visst vetenskapligt stöd för är att förstföderskor som masserar mellangården med olja under sista graviditetsmånaden minskar risken för klipp. I Sverige utförs ändå relativt få klipp, så det är osäkert om dessa vetenskapliga rön faktiskt är relevanta i en svensk kontext. Att massera mellangården med neutral och oparfymerad olja kan dock vara en del av en mental förberedelse och en del av att lära känna snippas utseende och form. Att lära sig känna att både vagina och mellangård är enorm töjbara kan vara en förberedelse inför att slappna av under förlossningen.

  • Mental träning för smärta och fysisk ansträngning

Att sätta upp en tydlig målbild som du kan fokusera på när det är som tuffast kan hjälpa dig att ta dig igenom förlossningen. När du känner att du har ont överallt och kroppen inte orkar mer. Då kan du använda de mentala strategier som är vanliga inom idrottsvärlden. Våra tankar styr mer än vi tror! Med hjälp av dina tankar och en mental målbild kan du få kraft att orka mer än vad du trodde var möjligt. Från idrottsvärlden vet vi att mental träning kräver en viss regelbundenhet. Under senare delen av graviditeten kan du lägga tid på att föreställa dig en viss målbild. Kanske när du första gången får upp bebisen på bröstet, eller något liknande. När du sedan möter de tuffaste utmaningarna under förlossningen kan du aktivt välja att plocka fram din målbild. För att aktivt välja att minska på negativa tankar. Din målbild ska fungera som en kraftkälla för positiva tankar. På så sätt hjälp kan du hjälpa kroppen att plocka fram extra energi och kraft.

  • Lär känna ditt sätt att kommunicera och vilja bli bemött under stor påfrestning

Förlossningen kommer kanske innebära ditt livs största fysiska och psykiska utmaning. Det kan därför vara svårt att helt förbereda sig på hur du kommer bli under denna press. Men prata med din partner eller den som ska vara med dig om detta. Hur vill du bli bemött när du har ont och är stressad? Gör också upp en plan för hur du kan kommunicera för om du blir väldigt rädd och eller tappar förmågan tala för dig själv. Ingenting kanske blir som du föreställt dig, och mitt under förlossningen kanske alla dina förväntningar inte visar sig stämma. Kom också överens om hur du kan kommunicera om du önskar bli bemött på ett helt annat sätt än vad ni förberett er på.

  • Lär dig slappna av på kommando

Andningen är vårt ankare när det stormar runt omkring. Genom en lugn andning kan du hjälp kroppen att slappna, trots smärta. Lär dig redan under graviditeten att styra din andning så att du genom en lugn andning kan få fram en avslappning i kroppen. Här kan förlossningsförberedande kurser vara ett bra komplement om du känner att detta är svårt.

  • Lär känna dig själv

​När du vet hur du själv brukar reagera under smärta och press kan du optimera dina förutsättningar för förlossningen. Ställ dig själv följande frågor:

  1. Hur brukar jag reagera på smärta?
  2. Vad brukar jag uppskatta för stöd och hjälp när jag har ont?
  3. Vilka faktorer får mig att känna mig trygg?
  4. Vilka faktorer gör mig rädd eller orolig?
  5. Vad kan minska min rädsla eller oro?

Finns det något i dina svar kring detta som du själv kan påverka inför förlossningen? Om du vet att smärta är en sak som brukar få det att låsa sig för dig kanske du ska hyra en TENS-apparat. Eller se till att du har andra lämpliga smärtlindringsmetoder tillgängliga. Kan du avleda oro och smärta med viss musik eller att lyssna på poddar? En del av svaren på dessa frågor handlar om saker som ligger utanför din egen möjlighet att påverka. Men vissa saker kanske du kommer på, som du faktiskt kan göra själv.

Hur förberedde du din inför din förlossning?

Berätta gärna i kommentarsfältet!

Referens:

Antenatal perineal massage for reducing perineal trauma.

 

Previous

Next

4 Comments

  • Förberedde mig inte så mycket just då, men jag är uppvuxen på landet och har sett kalvningar och lamningar och det har ju normaliserat födslar på ett sätt som stadsbor kanske inte får med sig.

  • Det här hör inte riktigt till inlägget, men tack för den här bloggen!!!
    Tack tack tack för alla pålästa och ENORMT proffsiga inlägg om bäckenbotten. Jag är själv barnmorska, men googlade föratt jag själv behövde råd och känner att jag genast fick så mycket mer kunskap som jag även kan ha hjälp av i mötet med patienter.
    Följer från och med nu!

  • Jag är en kontrollmänniska och insåg snabbt att förlossningen kommer jag inte kunna kontrollera. Men för att få till någon form av känsla av kontroll knarkade jag förlossningsberättelser, allt från där allt gått tipptopp till katastrofer.

    Sen läste jag även Att föda och tänkte, att ju mer tilltro jag har till min kropp och ju mer jag kan hålla mig avslappnad, desto bättre (eller det kommer iaf inte att skada). Så jag gjorde lite avslappnings-/andningsövningar inför och när det var dags, var avslappning och följa med kroppen mitt fokus. Måste få skryta och säga att jag tycker att jag lyckades. Sen sprack jag en grad 2 iaf, men jag och min sambo är supernöjda över den förlossning vi fick. Hade vi fått välja hade den i princip sett ut som den blev.

  • Jag provade en profylax-dvd som förberedelse men fick aldrig till allt det där med djupandning, flämtandning mm. Under förlossningen tyckte jag däremot att det kom naturligt att andas ”rätt”. Det gick bara att andas grunt och snabbt under värkarna och mellan värkarna höll jag på att somna ibland så andningen var definitivt avslappnad. Min enda minnesregel var att ”fortsätta andas igenom smärtan”.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *