Contrelle och andra inkontinenshjälpmedel

Contrelle och andra inkontinenshjälpmedel

Kan ett litet vaginalt hjälpmedel hjälpa mig med min urininkontinens? Hur och varför? 

Urininkontensens är en omfattande källa till sänkt livskvalitet hos människor, oftast kvinnor. Någonstans mellan 15-50% av alla kvinnor drabbas och lider av detta, åtminstone i perioder och risken att drabbas ökar med åldern. Det är en kvinnas upplevelse av besvären som avgör hur allvarligt det är. Det finns en flera behandlingsalternativ för urininkontinens, och operation bör vara det sista alternativet bland alla. Först i tur kommer bäckenbottenträning som i de flesta fall är både effektivt, tolereras av de flesta och dessutom utan besvärliga biverkningar. I skalan mellan enbart bäckenbottenträning och kirurgi finns en variation av mer mekaniska hjälpmedel. Dessa mekaniska hjälpmedel placeras i vagina och hjälper till att lyfta upp slidväggarna och genom detta kan kontinensen kontrolleras. Forskningsmässigt finns till denna dag enbart svaga evidens för behandlingseffekten av de olika alternativen, men detta behöver inte betyda att de inte fungerar.

Ett litet mekaniskt stöd för urinröret

Studier redan från nittiotalet visade att kvinnor kunde få minskade besvär av ansträngningsinkontinens om de använda ett litet lyftande hjälpmedel under fysisk träning. Varför känner inte alla till detta och varför finns det inte och köpa ute i butik? När jag läser mer internationellt verkar det i USA och Australien vara mer ”allmänt känt” att tampongliknande föremål som sätts in vaginalt kan ha en lyftande och stöttande effekt av vaginalväggarna, och på så sätt minska urinläckage. I USA säljs bland annat  ”sea sponges”, alltså naturliga tvättsvampar, som kvinnor använder för att stoppa urinläckage. Det finns en studie (även den från 90-talet) om att dessa hade effekt så som minskade symtom av urinläckage under träning.

Stöd för buktande slidväggar och prolaps

Internationellt används oftare olika slags pessar eller silikonringar, som främst är stöd för slidväggar eller framfall. Det finns dock varianter som också funkar mot inkontinens, på samma sätt som Contrelle. För många är det lite svårt att hitta en bra passform på prolapsstöden. Att få dem att sitta bra och inte orsaka obehag eller skav är en utmaning.  Min erfarenhet är dock att detta snarare beror på ett ointresse och tidsbrist  hos gynekologerna än att det faktiskt är omöjligt att hitta bra produkter. De kvinnor som trivs med sina pessar/ringar brukar dock använda dem under flera år. Jag har skrivit inlägg som handlar enbart om prolapsringar . I Sverige används alltså oftare istället Controlle inkontinensbåge när det gäller inkontinens som symtom, dessa provas ut och förskrivs av uroterapeuter. Dessa bågar har i alla fall har en 76% ”användar-nöjdhet”.

Inkontinensbågen

Contrelle Activguard är ett hjälpmedel som används regelbundet här i Sverige, men jag har aldrig hört talas om det i mer internationella forum. Detta hjälpmedel skapar ett lyft på blåshalsen och hjälper till att skapa en kontroll över bålsan som inkontinenta kvinnor saknar. Hjälpmedlet kan användas under träning så som löpning eller simning och är en engångsprodukt som slängs efter varje tillfälle. Men ”ett tillfälle” kan vara upp till 16 timmar.

 

Vad är fördelarna med de mekaniska hjälpmedlen?

Här behöver vi skilja mellan prolapsstöd och inkontinensstöd. Prolapsstöd kan minska symtomen av skav och tyngdkänsla hos en kvinna med någon slags framfall. Det kan förlänga tiden/åren fram tills att kvinnan faktiskt anser sig behöva en operation. För ett inkontinensstöd är målet att du ska bli besvärsfri från inkontinens när du exempelvis tränar eller skrattar. Fungerar detta bra kan vi vara nöjda.

Finns det några nackdelar?

Som allt annat som ska sitta inne i kroppen finns det en liten infektionsrisk. Om hjälpmedlet inte är optimalt utprovat vad gäller storlek och form kan det skapa skav, blödningar och förstoppning. Fungerar ett visst hjälpmedel inte bra bör det bytas ut!

Swishdonation
Om du upplevt att vår blogg varit dig till stor hjälp får du gärna donera! Använd i så fall QR-koden ovan eller Swisha till nummer 1236340384 med valfri summa.
Om du inte kan är det såklart lugnt, du kan istället visa tacksamhet genom att berätta om oss för dina vänner eller dela vår sida på sociala medier. Tack!

Comments (2)

Hej Mia! Den här frågan har egentligen inte med detta inlägg att göra, men har sökt runt lite på bloggen och tänkte fråga om du har skrivit något inlägg där du jämför att komma tillbaka till träning efter vaginal förlossning jämfört med kejsarsnitt? Om det tar längre tid att träna upp magmusklerna efter kejsarsnitt och om det är vanligare med magmuskeldelning efter kejsarsnitt?
Tack för en toppenblogg!

Hej! Har nog inte gjort ett sådant jämförande inlägg, men om du söker på kejsarsnitt hittar du allt jag har skrivit om det. Både min kliniska erfarenhet och de studier jag läst verkar rätt samstämmiga, kejsarsnitt verkar i normala fall inte påverka magens återhämtning till det sämre. Däremot tar ju läkning av ärr och sår sin tid, och då är det klokt att inte överbelasta.

Leave a comment