Första månaden efter förlossning och kejsarsnitt

Första månaden efter förlossning och kejsarsnitt

Det här inlägget handlar om kroppens återhämtning första månaden efter förlossning eller ett kejsarsnitt.

Först av allt blir det reklam!

I detta inlägg blir det en kort sammanfattning och några enkla tips och råd. Men jag vill slå ett slag för att jag tillsammans med Louise Winblad skrivit en hel bok om ämnet. Den heter ”Mammaroll och snippkontroll. Du och din kropp året efter förlossningen” och finns att köpa bland annat här. Om boken:

Ska det vara så här?

Många känner sig oroliga och osäkra efter förlossningen, vad har hänt med kroppen egentligen, vad är normalt och inte? Plötsligt handlar allt om barnet och mamman är ganska bortglömd. Det är lätt att känna sig ensam. Man ser på sociala medier hur ”alla andra” klarar allt galant. Inte en enda verkar ju ha ont i rumpan eller ett icke-existerande sexliv!

Mammaroll och snippkontroll är den där brutalt ärliga vännen att hålla i handen under det första, omtumlande året efter förlossningen. Baking babies-bloggaren och fysioterapeuten Mia Fernando och Louise ”Hej hej vardag” Winblad, som gjort succé med sina träffande illustrationer av småbarnslivet, vägleder dig genom tumultet. De ger tydlig information och handfasta tips, om alltifrån hur underlivet kan kännas till hur man ska göra för att lyckas bajsa.

Berättelser från andra kämpande mammor som överlevt det första året varvas med författarnas reflektioner och bildar en stödjande helhet där dina tankar och känslor får stå i centrum.

Första månaden efter graviditeten – kroppens återhämtning

 

wpid-dsc_0088.jpg

Här kommer ett hopkok med information, tips och råd om första månaden som nyförlöst:

För kejsarsnittade:

  • Du som har kejsarsnittats ska fortfarande vara försiktig med hur du använder magen vid uppresning från liggande och bakåtlutat sittande. Använd armarna för att underlätta förflyttningar och ta dig gärna upp på sängkanten via sidliggande.
  • Efter ett kejsarsnitt kommer ditt ärr fortfarande vara rött och lite upphöjt ett tag efter förlossningen. Det kommer vara ömmande och du kan ha förlorad känsel i området runt omkring. (Vill du läsa mer om mitt kejsarssnittsärr finns lite läsning här och här. Läsning om hur du kan tejpa ärret finns här.Tips för dig som har kejsarsnittsärr som gör ont finns här. Tips för dig som har ärr som är fastvuxet finns här.)
  • Om kejsarsnittsärret börjar klia väldigt kan du försöka smörja huden så den hålls mjuk. En del av kliandet kommer också från läkningsprocessen och kommer gå över av sig själv.

För dig som blivit vaginalt förlöst:

  • Om du har haft väldigt ont i underlivet efter en vaginal förlossning bör de värsta smärtorna lätta någonstans efter en till två veckor.

För alla:

  • Din livmoder sjunker sakta ihop och väger en vecka efter förlossningen ungefär hälften av vad den vägde i slutet av graviditeten.
  • Från och med nu bör du kunna känna att de allra flesta smärtor och besvär som sammanknippas med förlossning och kejsarsnitt blir bättre vecka för vecka.
  • Har du varit svullen under graviditeten kommer svullnaden börja lägga sig nu.
  • Det är helt normalt att fortfarande ha urinläckage och svårt att hålla fisar.
  • Avslaget börjar successivt ändra färg och avta.
  • Det finns forskning som säger att en magmuskeldelning är som värst tre veckor efter förlossningen, så bli inte orolig om magen känns enormt märklig. Ge det tid!
  • Det är helt normalt att fortfarande se gravid ut.
  • Om du sytts med självupplösande stygn i huden kommer de börja försvinna under den här perioden. De flesta av de djupare trådarna du eventuellt blivit sydd med kommer inte lossna än på ett tag.
  • ”Baby blues”-perioden borde börja ge med sig inom den här månaden, och om den inte gör det  -tveka inte att ta upp det med din BVC-sköterska. Det finns ofta bra hjälp att få.
  • Du är fortfarande kraftigt uppmjukad i kroppen efter graviditeten. Ta det lugnt med stretch, statiska positioner i vare sig träning eller bara vanligt sittande. Musklerna får jobba ovanligt hårt för att hålla dina leder samman, trötthetsvärk är vanligt och en signal om att du behöver ta pauser oftare – även pauser från stillasittande.
  • Bröstens och magens hudbristningar kan vara aggressivt röda under den här perioden. Gråt inte, de kommer lugna ner sig och bli mycket mindre synliga.
  • Du kan börja tappa hår. Detta har inget med amning att göra, utan med hormonförändringarna som din kropp genomgått.
  • Det är inte särskilt vanligt att nyblivna föräldrar har penetrerande sex under den här perioden, men kom ihåg att använda kondom ifall lusten faktiskt faller på.

Vill du komma igång med träning? Stressa inte! 

En översyn med tidsplan för hur du kan tänka kring återgång till träning finns här.

 

Har jag glömt  något viktigt? Skriv vettja!

wpid-20120815_183312.jpg

Jag och Wollar, två veckor gammal. 

 

Alla inläggen i serien;

Första veckan efter förlossning eller snitt

Första månaden efter förlossning och kejsarsnitt

Kroppens återhämtning en till tre månader efter graviditet

Det tar ett år för kroppen att återhämta sig efter graviditet

Previous

Next

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *