Hur fungerar kompressionstights?

 Hur fungerar kompressionstights?

Kompressionskläder har varit ett växande fenomen och ett mode inom industrin för träningskläder. Kompressionskläder är högelastiska träningskläder som ger ett tryck på underliggande vävnader motsvarande 18-22 mm HG. ”Millimeter HG” är ett mått på tryck som används främst inom sjukvården. Kompressionsstrumpor har länge använts för patienter med cirkulationsstörningar eller inflammatoriska sjukdomar som lider av svullnad i underben och fötter. Då är trycket om används mycket högre, 30-40 mmHG. Detta tryck påverkar venerna, blodkärlen som för åter syrefattigt blod åter till hjärtat. Ett ökat tryck mot venerna ökar blodets flödeshastighet. Hos en frisk person aktiveras vadmusklerna när personen står eller går. Med hjälp av vadmusklernas pumpas blodet upp tillbaks mot hjärtat, mot motståndet av gravitationen. Det har hittills inte funnits några belägg för att friska, unga människor behöver hjälp med återflödet till hjärtat annat än i extremfall så som under långa flygresor. Kompressionskläder har antagits fungera genom att påverka återflödet av blod till hjärtat och på så sätt minska svullnad och inflammatoriska effekter som hör till de mikromuskelskador som hård träning kan ge upphov till.

Funkar det?

Det här är lite klurigt att svara på! Vet du varför? För att forskningen visar både ja och nej!

Nej

I en systematisk översiktsartikel som publicerades 2015 var slutsatsen att det sammanlagda forskningsresultatet är spretigt. Men överlag visade det att kompressionskläderna inte hade någon större effekt på prestation eller skaderisk. Den studien visade att kompressionskläder har liten eller ingen effekt på prestationen om de används under träning. Återhämtningsförmågan och graden av träningsvärk verkade inte påverkas, oavsett vilken träning kompressionskläderna användes till. I en studie som publicerades 2016,  även denna en systematisk översikt, fann forskarna att kompressionskläder inte hade någon statistiskt signifikant påverkan på löp-prestation på sträckor 5-21 km eller 400 meter sprint. De påverkade inte heller syreupptagningsförmåga, blodvärden, puls, hjärtvolym eller styrkerelaterad förmåga i samband med löpträning. Det finns också de som menar att kompressionsklädernas tryckande effekt inte längre bidrar med något extra när kroppen är uppvärmd och igång.

 

Ja

Man har dock kunnat ana en trend mot att kompressionskläderna hade en viss positiv effekt om de bärs efter träning och under den akuta återhämtningen. Små positiva effekter har också kunnat ses vad gäller tid för utmattning (både upplevd och vad gäller blodvärden), löpekonomi och muskelstyrkan direkt efter löpningen. Markörer för muskelskada och inflammation minskade också med användning av kompressionskläder. De stora effekterna gällde minskad ömhet i benen efter träning och en fördröjning av muskeltrötthet efter löpning.

wp-1465069349881.jpg
Stockholm Marathon, ett lopp där jag kanske behövt kompressionstights?

 

 

Fungerar kompressionstights?

Den tillgängliga forskningen idag  menar alltså att användning av kompressionskläder inte ger någon märkvärdig förbättrad prestationsförmåga eller några stora effekter på mycket annat. Jag tycker dock att jag hör om individer som uppskattar sina kompressionskläder oerhört och jag kan tänka att det finns individuella faktorer som spelar stor roll. I min erfarenhet upplever många överrörliga personer att det är skönt med kompressionskläder av olika slag.

Placeboeffekten i detta sammanhang får också antas vara stor. Har du betalt mycket för ett par snygga och dyra träningstights är också möjligheten stor att du känner dig mer peppad när du tränar!

 

Sammanfattning

  • Trycket i kompressionskläder är längre än i behandlande kompressionsstrumpor inom sjukvården. Det finns ingen enhetlig standard för vilket tryck som träningskläder ska ha. Det finns inte heller någon kontroll-instans som kan garantera att det uppgivna trycket ett plagg ska ha också håller samma tryck på dig och din kroppsform.
  • Forskningen är inte samstämmig om att kompressionskläder under träning har någon positiv effekt alls  vad gäller prestation, återhämtning eller träningsvärk.
  • Det finns tecken som tyder på att kompressionskläder skulle vara bättre att använda efter träning när man ser till återhämtningstid och träningsvärk. Det finns också studier som inte visar på någon sådan effekt, ens när en helkroppsstrumpa i kompression använts.

Referenser:

Previous

Next

8 Comments

  • Jag har tänkt lite på det där med kompressionsstrumpor. Igår, min första dag på jobbet, glömde jag mina stödstrumpor hemma, (använder bara ca 18-22 mmHg) och blev påmind efter bara EN TIMME efter jobbstart p.g.a. vader som började svullna och värka. Svullnaden när jag kom hem var påtaglig. Idag kom jag ihåg dem och mina ben känns bra. Så här är det alltid. ÄR mina vader udda? Av alla mina kollegor är det oftast bara jag och 1 till som måste ha stödstrumpor, ofta är denna kollega en lite rundare eller äldre variant typ.

    • Har du lågt blodtryck? Då tror jag att det kan handla om det, blir lite extra uppförsbacke ju för blodet tillbaka till hjärtat och du blir lättare svullen. Kanske också kan ha att göra med att du är rätt lång?

      • Och jag kan erkänna att när jag jobbade i butik hade jag också stödisar hela tiden, asskönt ju när en står och går hela tiden. Blir mycket mindre trött i fötterna.

      • Ja, jo kanske kan det vara det som är grejen. Jobbigt iaf, blir så mycket fotsvett och så har man skåpet bredvid chefen 😀 Men ja, himla skönt för fötter och ben!

  • Spännande. En annan sorts kläder jag ser reklam för då och då är sådana som ska hjälpa till och förbättra hållningen i ryggen. Både kläder, och någon sorts sele som man ska ha under kläderna tror jag att jag sett. Vet du om detta är något som funkar? Jag har själv dålig hållning och är frestad att ta till hjälp, men reklam-skeptikern i mig har gjort att jag avstått. Jag kan inte avgöra om det kan funka eller bara är humbug. Vad tycker du om sådana kläder/hjälpmedel, och vad har du för andra tips för att åtgärda dålig hållning?
    Tack för en bra blogg!

    • Jag tror att det ger en effekt medan man har dem på, men inte övrig tid. Bättre då att försöka ändra hållningen genom träning och goda vanor. Men däremot har jag hört gott om att få lite kinesio-tejp i ryggen för att påminna om god hållning. Det kan du få hos nästan alla fysioterapeuter och sedan lära en partner/vän att tejpa på dig.

      • Hej och tack för det svaret! Sådan tejp har jag aldrig hört om tidigare. Får försöka få tummen ur och boka tid hos fysioterapeut.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *