Sant och falskt om urinläckage

Sant och falskt om urinläckage

Ibland hamnar jag att läsa i andras kommentarsfält när det handlar om graviditeter, förlossningar och bäckenbottenproblem. Det är härligt att det pratas om, men ibland är det ju inte hundraprocentiga sanningar som sprids. Jag har lånat en del formuleringar angående ansträngningsläckage och har lite tankar kring dem.

”Inkontinens behöver inte ha nåt med förlossningen att göra. Det är ju trycket från barnet, alltså själva graviditeten som försvagar bäckenbottenmuskulaturen.”

Det här är både sant och falskt. Graviditeter har en tyngande effekt på bäckenbotten. Men hos kvinnor under 45 förekommer inkontinens oftare hos kvinnor som fött vaginalt än som blivit kejsarsnittade. Kvinnor som har varit i aktiv förlossning, men där den avbrutits för ett akut snitt kan också ha fått tryck och drag från bebisens huvud som kan påverka bäckenbotten till det sämre. Med åldern kommer skillnderna mellan vaginalt förlösta och kejsarsnittade kvinnor att jämna ut sig, när det gäller förekomst av urininkontinens. Ålder sig är alltså en stor påverkansfaktor.

”Yoga är en lösning på urinläckage/Bara bäckenbottenträning räcker inte, du måste träna massor av magövningar också.”

Det finns till dags dato ingen forskning som tydligt visar att någon annan träning än ren och skär bäckenbottenträning ger effekter på bäckenbottenstyrka. Inte pilates, inte yoga, inte hypopressiva övningar, inte magövningar, inget.

”Inkontinens är alltid samma sak som att något är trasigt”

Att läcka urin en tid efter en förlossning behöver inte betyda att det är något allvarligt fel. Det brukar kunna ge med sig under den första tiden. Bäckenbotten återfår det mesta av sin styrka under de första 6 månaderna, men med träning och tid kan en symtomlindring ske även fortsatt därefter. Inkontinens som inte går över med tid och rätt bäckenbottenträning är dock ett symtom som inte är normalt. Det ska utredas och behandlas.

”Att knipövningar hjälper mot inkontinens stämmer inte riktigt.  Det är en gammal myt!”

I olika studier har det visats att mellan 40-80 % av all ansträngningsinkontinens kan bli avhjälpt med bäckenbottenträning. Det är ingen myt, utan vi har bra vetenskapliga underlag för att hävda att bäckenbottenträning ska vara förstahandsbehandling vid urinläckage. Däremot finns det också studier som visar på att runt 20 % av alla kvinnor som bara får muntlig eller skriftlig instruktion om knipövningar gör helt fel. Och då är det ju inte lätt att få någon muskelstärkande effekt. Du behöver testa tre månaders väldigt strukturerad och rätt utförd bäckenbottenträning innan du säger att det inte funkar för dig. Men du behöver kanske hjälp på traven för att få träningen att funka.

”Ibland är det bara operation som hjälper mot inkontinens.”

Men ja, ibland är det faktiskt bara operation som hjälper. Det kan handla om en ren inkontinensoperation eller om att det är muskler i bäckenbotten som är trasiga efter en vaginal förlossning. Man kan inte knipa med muskler som är av. Min erfarenhet är att de som behöver en ren inkontinensoperation har lätt att få det, men det är svårare att få en bedömning och åtgärder för muskelskador.

Referenser:

Previous

Next

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *