Läsarfrågor i samband med bäckenbotten-mätningsserien

Läsarfrågor i samband med bäckenbotten-mätningsserien

När jag började jobba med den här serien slängde jag ut frågan på Instagram om någon hade några angränsande frågor. Jag fick in ett gäng och idag och imorgon kommer svaren på dem.

 

Jag har haft ett knipträningsuppehåll. Hur mycket muskelstyrka förlorar jag?

Varför läcker jag mer efter en förkylning?

När jag ska svara på dessa frågor får jag gå till forskning kring muskelstyrka generellt. Jag har inte hittat någon direkt forskning om bäckenbottenmusklerna. När det gäller kroppens generella muskelmassa tar det cirka två veckors inaktivitet tills individen börjar förlora signifikant muskelmassevolym. På en tidsrymd på två veckor kan en ung person förlora 30 % muskelstyrka, om de håller sig helt stilla. En äldre person förlorar mindre procentsats muskelmassa. Denne har dock generellt sett mindre muskelmassa till att börja med. Det tar ungefär tre gånger så lång tid att återfå den förlorade muskelmassan genom träning, som det gjorde att förlora den.

Är bäckenbotten unik?

Det som kan göra att det möjligen är annorlunda med bäckenbotten är för att det är en muskel som aldrig egentligen vilar helt. Även om du ligger ner har du en viss anspänning i bäckenbotten, och om du bara sätter dig upp eller går omkring litegrann kommer den spännas ytterligare. Denna reflexmässiga anspänning skiljer bäckenbottens muskler får andra muskler i kroppen. Min gissning är att detta också förlångsammar muskelmasse-förlusten om du slutar träna din bäckenbotten helt. Sedan kan andra yttre faktorer påverka.

Förkylning

Om du inte tränat bäckenbotten för att du också varit sjuk och haft en jobbig hosta, kanske bäckenbotten också blivit överansträngd av att motstå buktrycket vid hostan. Då kanske du egentligen inte förlorat så mycket muskelmassa, men däremot är muskelcellerna utmattade. I flera studier har just hosta visats lägga mer tryck mot bäckenbotten än vad de flesta tyngre lyft gör. Uttröttade muskler är inte lika pigga på att göra sitt jobb under en period.

Annan träning?

Om du under knipträningsuppehållet istället tränat till exempel en massa löpning, kanske den reflexmässiga anspänningen under löpning uppvägt en del av knipträningen. Då kanske du inte förlorat något alls. Detta under förutsättning att dina muskler fungerar som de ska. Det kommer ett inlägg specifikt kring detta om några veckor.

Referenser:

 

 

Överspänd bäckenbotten

Hur vet jag om jag har en överspänd bäckenbotten?

Det här är den springande frågan! När du själv kan känna in att du har en överspänd bäckenbotten är du ganska nära att också kunna reglera ner anspänningen. När du kan reglera ner anspänning är det din uppgift att göra det kanske 700 gånger om dagen. När du sedan vant bäckenbotten att vara mer avslappnad är överspänningen inte ett problem längre.

Du kan ha en rad symtom som jag listat här.

Hur skiljer sig rehab vid överspänd bäckenbotten från rehab för en svag bäckenbotten?

Rehab för en svag bäckenbotten handlar om att stärka upp och volymöka musklerna. Rehab för en överspänd bäckenbotten handlar om att sänka spänningsgraden, öka blodcirkulationen och minska eventuell smärta. Knipövningar kan vara en liten, liten del av behandlingen för detta. Om dessa används är det för att peka på skillnaden mellan spända och avslappnade muskler.  Läs mer om behandlingen i länken ovan.

Referens:

Recognition and Management of Nonrelaxing Pelvic Floor Dysfunction

 

 

Previous

Next

5 Comments

  • Har läst på lite om bakre framfall, men har en fråga om den bakre slidväggens konsistens. Är den mjuk ? Eller och är den helt slät som den främre slidväggen? Kan känns en liten utbuktning ifrån den bakre slidväggen med ser inget vid öppningen när jag kollar med spegel. Sen vet du någon bra gynekolog i Skåne att rekommendera ?

      • Okej om jag känner stående så kan jag kännA den bukta lite men mer som en utåtbuktningen licksom som följer hela den bakre slidväggen ända upp inte bara en bula som rectocele beskrivs som, räknas de som framfall om de inte ens syns vid kontroll av slidöppningen ?
        Tack för en Fantastisk blogg!!

      • Okej om jag känner stående så kan jag kännA den bukta lite men mer som en utåtbuktningen licksom som följer hela den bakre slidväggen ända upp inte bara en bula som rectocele beskrivs som, räknas de som framfall om de inte ens syns vid kontroll av slidöppningen när man kollar eller när man hostar ?

        Tack för en Fantastisk blogg!!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *