Spelar det någon roll om jag läcker?

Spelar det någon roll om jag läcker?

Under mars skrev jag en del om ansträngningsläckage och fick därför in en relaterad fråga.

Jag födde barn för nio månader sedan. Ingen större komplikationer och min barnmorska tyckte att jag hade ett riktigt starkt och bra knip på återkontrollen 8 veckor efter förlossningen. Jag började löpträna väldigt försiktigt efter ett tag och har sedan ökat på. Testat backintervaller och löste dessa utan framfallskänsla och inkontinens. Nu har jag börjat testa på fotbollsträning igen och märker att jag läcker urin i vissa situationer… Känns så jäkla trist. Tränar med tätappen och kan stoppa strålen när jag kissar men ändå läcker jag vid viss intensiv träning.. Är ärlighetens namn sjukt ledsen över detta. När jag söker runt efter info så står det bara att jag ska träna knipmuskulaturen (det gör jag) och att det är bra att träna. Men bör jag fortsätta att träna t.ex fotboll trots att jag läcker? Eller kan jag förvärra situationen? Förstör jag min bäckenbotten trots att jag tränar upp den parallellt? Vart ska jag vända mig? Supertacksam för svar!

Det är viktigt att veta att urinläckage inte är farligt

Urinläckage är ett besvärligt och tråkigt symtom, men behöver faktiskt inte vara en varningssignal om överhängande katastrof. Jag vill ändå börja där för att avdramatisera. Urinläckage är precis så jobbigt som du själv upplever det. Känns det som att du är okej med att ha ett trosskydd i när du spelar fotboll så är det kanske helt okej. Att ha urinläckage behöver inte betyda att du kommer drabbas av framfall eller något sådant.

En utredning är ändå på sin plats

Ansträngningsläckage är ett symtom, som beror på något. Det kan bero på svaga muskler, men det kan också bero på rent mekaniska förändringar i stödjestrukturerna kring blåsan och urinröret. Hade du kommit till mig som patient hade jag naturligtvis velat kolla exakt hur stark du är i bäckenbotten innan jag ens försöker mig på att svara. Jag tycker ofta att urinläckage också ska utredas av en uroterapeut. Och det är ofta vettigt med en bedömning av en gynekolog. Som fysioterapeut är jag intresserad av hur stark din bäckenbotten är i förhållande till rörelse och belastning. Märker jag att bäckenbotten är för svag för uppgiften är knipträning ofta hela eller del av behandlingen.

bäckenbotten crope

Om du läcker men faktiskt är stark i bäckenbotten

Allt urinläckage beror inte på svaga muskler. Det är viktigt att veta. Läsaren berättar att hon blivit bedömd som stark i bäckenbotten. Hon klarar löpning och annan träning – bra! Då antar jag att det som skiljer fotbollen från löpningen är snabba riktningsändringar, plötsliga ”ryck” med hög intensitet och sparkar. Då tänker jag att det kan finnas en poäng med att träna koordination och snabbhet i knipen. Men ger knipträning inte tillräckligt god effekt efter några månader så sitter problemet kanske inte i musklerna.

Så här tänker jag:

  • Om urinläckaget verkligen är det ENDA symtomet just när du tränar fotboll men aldrig annars, då kan det vara okej.
  • Det är viktigt att få en undersökning av bäckenbottenstyrkan. Om bäckenbotten är lite för svag för det du utsätter den för så kan du behöva justera träningen något.
  • Det finns kvinnor som TROTS stark bäckenbotten ändå kommer ha små urinläckage vid höga belastningar/tryck. Dessa kan bli hjälpta av contrellebåge eller kanske av en TVT-operation.

 

Reflektioner från er läsare?

Previous

Next

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *