Att köpa joggingvagn

Att köpa joggingvagn

I gårdagens blogginlägg skrev jag en del om hur joggingvagnar påverkar löpningen. Idag kommer mina mer praktiska tips och tankar.

Postpartumlöpning

Under en graviditet får en kvinna mindre rotation av ryggraden till följd av gravidmagens upplåsning av bålrotationen, och en sekundär följd blir mindre medpendling av armarna. Jag har verkligen älskat att springa efter graviditeterna just för att det känns så härligt att äntligen vara fri i ryggens rotation och armarnas medpendling. Att låsa upp bålrotationen och armarna med en barnvagn känns för mig inte så attraktivt, oavsett vilken slags barn- eller joggingvagn vi pratar om.

Att springa med vagn är inte enbart jogging, det kräver mer muskeluthållighet för bålen och armarna. Kroppen, som vanligtivs är enormt duktig på att välja det mest ”kostnadseffektiva” sättet att ta sig framåt, är inte helt anpassad för att springa med ett hinder framför sig. Dessutom kommer vagnen att påverka steglängden i och med att du måste springa bakom den. Om du vill ta ut stegen, kommer du behöva springa med raka armar. Således kommer du få böja dig framåt för att öka utrymmet mellan dig själv och barnvagnen. Detta blir inte helt optimalt för din hållning och dina bålmuskler, och hela positionen kan vara olämplig om du har ont i ryggen eller inte är tillräckligt stark i bålen.

Därför kan jag tycka att förstahandsalternativet för nyblivna mammor som ska börja springa inte ska vara jogging med barnvagn.En van vagnlöpare som är trygg och bekant med sin vagn kan förstås springa lite på sidan av sin vagn och styra med bara en arm. Då blir löpningen något mer ”normal” och löpekonomin mer effektiv.

Mer om postpartumlöpning

Mitt stora problem med joggingvagnar

Det här kan man naturligtvis tänka oerhört olika om. Och olika familjer har olika logistiska förutsättningar vilket såklart påverkar.  Men mitt största motstånd mot joggingvagnar är: behovet av egentid. För mig är löpning det optimala sättet att tillbringa en stunds egentid med hjärn-tömmande konditionsträning. Jag vill inte träna med barn! Det finns studier som stödjer mitt resonemang. Det har inget med just löpning att göra. Men det finns starka och tydliga samband mellan egentid och psykisk hälsa hos nyblivna mammor. Ett ostört tillfälle för egentid utan barn i veckan minskar risken för depression!

Fördelar

Fördelarna med joggingvagn är att föräldern får möjlighet att klämma in en motionsrunda även när barnet måste vara med. Hälsoeffekterna kan således bli stora om alternativet är att motionen inte alls kommer bli av!

Min brasklapp är alltså:

Låt inte det praktiska med en joggingvagn bli en fälla som gör att du inte kommer ut på egen hand. Det behöver inte handla om löpning, såklart.

Att tänka på när du funderar på att köpa joggingvagn

Hjulstorleken.

Storleken på joggingvagnars hjul är större än vanliga vagnars hjul. Storleken på hjulen avgör hur lättkörd vagnen blir på ojämna underlag och i terräng. Hjulen ska vara rätt stora och gärna ha mönster med ett visst djup som skapar gott fäste, mindre motstånd och ett smidigare körsätt.

Rörligt eller fast framhjul?

Rörliga framhjul gör att vagnen blir enklare att vända och styra. Men för joggare som vill hålla förhållandevis hög hastighet med vagnen, är ett fast framhjul ett bättre alternativ. Det gör att vagnen inte styr och svänger när joggaren själv vill styra rakt framåt. De vagnar som har en låsmekanism skapar ändå ett viss utrymme för rörelse i framhjulet vilket kan påverka komforten för barnvagnsföraren.

Stötdämpning.

Stötdämpningen är viktig för barnets komfort, barnet ska sitta skönt även när du joggar över ojämn terräng. Dämpningen gör att barnet slipper känna alla ojämnheter i marken, så det kan vara väl värt att satsa på en vagn med bra dämpning.

Olika lägen på ryggstödet.

Barnets sittkomfort är viktigt och barnet behöver få sitta så att ryggstödet kan anpassas efter barnets vakenhetsgrad. Ett sovande barn bör få vila så plant som möjligt.

Viktbegränsningen.

Läs på hur mycket de olika vagnarna tål, kiloantalet är för barnets vikt och inkluderar alltså inte eventuell packning. Vagnen är bara säkerhetstestad upp till vikten som anges i begränsningen, så läs noga!

Bromsarna.

Finns handbroms? Behöver ni detta utöver parkeringsbroms?
I Sverige skulle jag också tänka igenom vagnens utseende vad kommer till reflexer. Saknas detta på klädsel eller chassi så se till att köpa lösa reflexer och sätta på!

Tänk på din egen körkomfort!

Speciellt som nybliven mamma har kroppen gått igenom en hel del under graviditeten. Oavsett hur mycket du eventuellt tränat under graviditeten kommer kroppen inte vara helt som innan.
Vagnens handtag behöver kunna ställas in i en höjd som passar dig. När du står vid vagnen, testa följande:

– Stå rak i ryggen med god hållning och öronen och axlarna i en linje – det vill säga att huvudet inte ska vara framskjutet
– Sänk axlarna till ett avspänt läge och stå så nära vagnen du kan.
– Böj armbågarna till 90 grader
– När du greppar handtaget ska du kunna hålla handlederna raka

Referenser:

 

Previous

Next

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *