Kejsarsnittsläkning

Faktorer som påverkar kejsarsnittsläkning

Alla sorters sår, både naturliga och de som orsakas genom en operation, går igenom ungefär samma läkningsprocess. Så fort en operation är avslutad börjar kroppen processen med att laga ihop ärret. Det är dock en lång resa, på många månader, innan vävnaderna är helt återställda. Hud och stödjevävnad är de starkaste vävnaderna i kroppen, och dessa läker också långsamt. Vävnader kring hand och mage är lite speciella, de läker fortare än andra områden men är å andra sidan inte fullt så starka.

Saker som påverkar sårläkning:

Ålder

Med åldrandet kommer både hud och muskelvävnad att successivt förlora spänst och elasticitet. Nu är sårläkningen kring kejsarsnitt rätt självreglerande just gällande detta. Det kommer av naturliga skäl inte vara några åldringar som föder barn via kejsarsnitt. Däremot kan man ändå anta att det är viss skillnad mellan läkningen hos en 20-åring och en 45-årig nyförlöst kvinna.

Vikt

Feta personer kan ha mycket fettvävnad kring sårområdet som påverkar sårets stängningsförmåga. Fettvävnad har inte superbra blodförsörjning och läker därför lite sämre, och har också en viss ökad infektionsrisk. Det du kan göra för att påverka detta själv är att försöka optimera blodcirkulationen så gott du kan. Se nedan!

Nutrition och vätskestatus

Att inte äta eller dricka bra kan påverka läkningen till det sämre. Det här är också naturligtvis viktigare när det kommer till äldre personer som genomgår någon slags operation. De kan ju ha en riktigt risig nutritionsstatus till att börja med. Men efter en operation kan det vara värt att se till att äta och dricka bra! Om du lidit av hyperemesis gravidarum kan du ju också ha ett lite dåligt utgångsläge nutritionsmässigt. Jag hoppas att du kan börja äta och dricka utan bekymmer efter operationen!

Blodcirkulation

Blodcirkulation är a och o för kroppens läkande processer. De drivs nämligen av syre, och tillgången till syre avgörs av blodcirkulationen. Det är därför som det är viktigt att komma igång med rörelse direkt på BB! Det är därför små övningar i säng och promenader är rekommenderade som lämpliga startalternativ för fysisk aktivitet. Du behöver inte hetsa igång med regelrätt träning, men ju oftare du rör på dig lite desto bättre blir blodcirkulationen.

Vad är speciellt för ärr på magen?

Stygnen i magens stödjevävnad kommer få oerhört mycket belastning på sig om du som nysnittad hostar, kräks eller krystar mycket när du ska bajsa. Nu säger inte jag detta för att du ska bli rädd för att hosta eller bajsa. Men du kan gärna hålla en kudde emot magen när du ska hosta som nysnittad. Och försök för allt vad du är värd att hålla avföringen mjuk och magen igång efter snittet! Det finns en hel del bra tips angående detta i tidigare inlägg här på bloggen;

Har du några erfarenheter av kejsarsnittsläkning som du vill dela med dig av?

Berätta gärna i kommentarsfältet!

 

Alla inläggen i serien

  1. Rehab efter kejsarsnitt – en serie
  2. När tål jag belastning igen efter ett kejsarsnitt?
  3. Skillnad på träning efter kejsarsnitt och vaginal förlossning?
  4. Bör jag ta hänsyn till min bäckenbotten även efter snitt?

Previous

Next

5 Comments

      • Jo, jag är i princip helt återhämtad från snitt. (Efter en jobbig separation, autismdiagnos på första barnet, utmattning, sjukskrivning o det som blir följderna…) Skulle behöva få snitten korrigerade men det räknas som skönhetsingrepp så det har jag inte råd med. Annars mår jag idag bättre än på många år.

  • Jättetacksam för denna serie som jag verkligen önskat! Jag är 34 år och födde mitt första barn med planerat kejsarsnitt i VästraGötalandregionen för två månader sedan. Jag önskade detta förlossningssätt för att det kändes säkrast för barnet i första hand och för mig i andra hand. Jag är sååå tacksam över vårdtillfället och var sängliggande ett dygn efter kejsarsnittet pga stor blodförlust. Stannade på BB fyra nätter och var uppe o gick på BB i korridorerna efter ett dygn. Jag fick en jättebra genomgång av fysioterapeut (ej bäckenbottenspecialiserad dock), om vad jag INTE fick göra framför allt första 6 veckorna, samt hur jag ska träna bäckenbotten och efter 4 veckor börja anspänna magen (blixtlås-princip). Därefter var det tomt på information om hur jag ska bärja träna. Jag gymtränade och sprang långt in i graviditeten, ungefär till vecka 30 och därefter promenader och yoga tills kejsarsnittet. Gick endast upp graviditetsvikt (ingen extra vikt) som jag gick ner igen 2 veckor postpartum. Jag har lyckats stanna på den vikten (var rädd att gå ner mer) och äter mycket eftersom jag ammar fullt och samtidigt är fysiskt aktiv. Eftersom jag fick promenera fritt med bärsjal så började jag gå långpromenader direkt när jag kom hem och har kunnat gå två timmar per dag i skogen med bärsjal utan problem. Jag upplever läkningen helt bra, ärret helt fint, och efter 6 veckor kände jag mig redo att börja träna mer seriöst och har tagit hjälp av en MammaMage tränare som gör hembesök en gång i veckan. Jag följer hennes träning och målet är såklart att den lilla diastas jag har i vila pga graviditet skall gå ihop. Jag tänker mig återgå till gym och löpning efter sommaren men har inte bråttom. Min son är det jag prioriterar i första hand så MammaMage träningen blir när han sover och på promenader sitter han alltid i bärsjal. Jag använder inte barnvagn alls. Ser fram emot fler inlägg i serien!
    PS. Om jag får fler barn kommer jag garanterat önska planerat kejsarsnitt igen.

  • Stort tack för denna serie! Jag har en sexveckorsbebis född med planerat snitt, och jag var sjukskriven med hyperemesis gravidarum från vecka 5 ungefär, hela vägen till kejsarsnittet. Även om allt gått bra och all personal varit väldigt “nöjda” med hur allt ser ut och känns när de klämmer lite kring ärret är det ändå ganska omtumlande att ha detta nya att förhålla sig till med kroppen. Toppen med extra läsning och tips! Tack!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *