När tål jag belastning igen efter ett kejsarsnitt?

Efter kejsarsnitt: När tål jag belastning igen?

Det du gör efter kejsarsnittet kan stimulera läkningen eller hämma den. Det handlar mycket om ett begrepp som vi inom fysioterapi ofta formulerar som ”optimal belastning”. Det handlar om att läsa av var i läkningen kroppen befinner sig, och anpassa den fysiska aktiviteten och belastningen efter det.

Under de första dagarna

De första dagarna efter kejsarsnittet är vävnaderna som ska läka i en fas av inflammatorisk reaktion med svullnad runt omkring. Reaktionen är alltså inte dålig, utan handlar om att kicka igång läkningen. Den här fasen pågår upp till en vecka. Under den här perioden kommer ärrvävnaden inte uppnå någon direkt ökning vävnadshållsfasthet.

Andra veckan och framåt

Nu börjar sårytorna få riktig ärrvävnad och tåligheten ökar successivt. Ärret är rött och upphöjt i början. I takt med att ärret blir starkare kommer också ärrvävnaden allt mer börja likna omkringliggande vävnad, och ärret bleknar.

Efter kejsarsnitt

De olika vävnadslagren i magen läker lite olika fort. Stödjevävnad läker och får ungefär 40 % av sin originalstyrka efter två månader. Det tar upp till ett år för maximal läkning. Hud återfår också sin tålighet för belastning långsamt. Efter 10 dagar har ärret mellan 5-10 % av sin hållfasthet. Efter 12 veckor har ärret fått 80% av sin hållfasthet. Det tar upp till ett år för att uppnå full läkning.

Alla dessa veckoangivelser och procentsatser…

När jag börjar prata om detta märker jag att mina patienter ofta blir mer stressade än lugnade. Men tänk så här: All rörelse lägger inte belastning på ärret. Att promenera, knipa och göra mjuka rörelser som inte orsakar tryck eller drag i ärrvävnaden är bara bra. Det finns skäl för att vänta lite längre än de där ”6-8 veckorna” innan du börjar med träning som belastar ärrvävnaden mycket.

Vad ska jag börja med?

Jag tänker att i början så handlar det mer om blodcirkulationsfrämjande rörelser än riktig träning. Då är det också kortare stunder i taget. När de första 6-8 veckorna har gått kan du börja med korta pass ägnade åt träning. I början rekommenderar jag att träningspassen är korta, ungefär 15 minuter.

Hur kommer jag tillbaks till min riktiga träning då?

Jag brukar rekommendera att du inte är på din pregravida träningsnivå förrän det har gått minst 6 månader. Det är inte ovanligt eller orimligt att det tar mycket längre tid än så också. Börja med träning med kroppen som motstånd, gummiband och teknikträning långt före du börjar lägga på vikter och yttre motstånd.

När tål jag belastning igen efter ett kejsarsnitt?

Du förlorar inget på att vänta lite längre, hellre än lite för kort! Det kan kännas som en evighet och veckorna som går är ju en (bebisens hela) livstid. Men du förlorar inget på att vänta någon extra vecka på att börja lyfta tungt, bära runt på storasyskon eller börja med annan hård träning. Din kropp ska hänga med dig resten av livet! När du börjar träna lite hårdare ska du vara smärtfri och kroppen ska svara bra på den aktivitet du väljer.

 

Alla inläggen i serien

  1. Rehab efter kejsarsnitt – en serie
  2. Kejsarsnittsläkning
  3. Skillnad på träning efter kejsarsnitt och vaginal förlossning?
  4. Bör jag ta hänsyn till min bäckenbotten även efter snitt?

Previous

Next

4 Comments

  • Hej,
    I IVFpodden, avsnitt 25 från 4 dec 2015 säger de att om man gjort kejsarsnitt så gör det att man kommer få svårare att bli gravid igen med ett syskon, sekundär barnlöshet. ””Ohörtbart” och kejsarsnitt , det har man visat, att dom som har genomgått ett kejsarsnitt har en ökad risk för att få problem att få sitt andra barn” .

    Jag hade helt bestämt mig för att föda nästa barn med kejsarsnitt (drabbades av sfinkterruptur grad 3b som bedömdes som komplicerad, när jag födde mitt första barn, och kirurgen har vid efterkontroll i journal skrivit att kejsarsnitt förordas pga skadans natur) , men nu blir jag osäker igen. Vi vill kanske ha fler syskon? Är risken att drabbas för ytterligare en sfinkterruptur lika stor som risken att bli sekundär barnlöshet? Det de säger i podden är bara ”jag kan inte siffrorna här i huvudet”.

    Jag har aldrig hört talas om att kejsarsnitt skulle försämra chanserna att bli gravid igen? Jag vill så gärna ha fler barn, men förlossningssätt gör mig förvirrad. Jag var trygg i beslutet om kejsarsnitt innan jag hörde det här, nu blommar ångesten upp igen…

    Tack på förhand,
    Malin

  • Tack för en kanon blogg! Och för mig som blev snittad akut för andra gången ( 1a 2016 i februari och andra gången 7e april 2018) är serien om kejsarsnitt superbra! Jag har en fråga som behöver lite individuell bedömning men jag tycker inte jag får några bra råd av min gynekolog eller barnmorska.

    Jag har alltid tränat, styrka och löpning och fram till vecka 28/29 i min senaste graviditet så joggade jag ett par ggr i veckan mellan 4-6km. Jag var på återkontroll efter 4 veckor och livmodern var då 8,5 cm lång, vilket var väldigt bra enligt henne, gynekologen gjorde ett vaginalt ultraljud eftersom jag fick en infektion i snittet och fick flera gånger gå in och suga ut/ spola rent hos gynakuten plus antibiotika i 7 dagar. Men jag har inte haft några problem med att knipa, jag kunde direkt efter förlossning suga in magen och hitta bålen och efter två veckor hade jag inga problem med att aktivera inre bukmuskulaturen.

    Är jag dum som redan joggat ett par 5km rundor även fast det känns bra, smärtfritt och jag har en bra känsla under passet och efteråt? Jag har även börjat smått med styrka med egen kroppsvikt ( planka, höftlyft etc). Jag vill självklart inte få några men senare i livet för att jag hade för bråttom med att träna.

    Med vänlig hälsning,
    Anna

    • Jag tänker att du säkert kan avgöra själv om det är lämpligt, men får du minsta lilla känsla för att det vore bättre att avvakta så är det klokt att lyssna på det.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *