Menskoppar ur ett fysioterapi-perspektiv

Menskoppar ur ett fysioterapi-perspektiv

Både i fysioterapeutforum och i andra Facebookgrupper jag är med i diskuteras ibland menskoppar i förhållande till bäckenbotten. Idén till att skriva det här inlägget kom efter att ha läst en tjejs fråga i en sådan grupp. Hennes fråga handlade om att få ut koppen. Diskussionen om menskoppar generellt kan omfatta passform, storlek, läckage och läskiga ögonblick när man inte tror att menskoppen går att få tag på och få ut.

Jag brukar försöka hålla mig så forskningsbaserad jag kan, men i det här sammanhanget är det lite svårt. Jag har lyckats hitta forskning som menar att efter att ha haft lite knöl i början av menskoppsanvändandet så uppger ändå 91% av personerna i en studie att de kommer fortsätta använda menskoppen. Man har inte heller sett några stora skillnader vad gäller urogenitala hälsan hos menskoppsanvändare jämfört med tamponganvändare. De flesta verkar kunna använda en menskopp efter att ha läst skriftliga instruktioner.

Det är viktigt att känna till skillnaderna

Det är viktigt att veta att det finns en stor variation av menskoppar. Det finns olika hårdheter, storlekar både i bredd och höjd, olika matrial. Det finns olika stammar/pinnar och olika form.

Köp en lägre menskopp om du inte har så djup vagina, till exempel om du har någon slags sänkning av livmodern eller livmodertappen. Köp en smalare/mjukare menskopp om du vet att du brukar vara trång eller om du bara är ung och inte har fött några barn. Om du har riktigt mycket mens kan du behöva köpa en större kopp för att matcha behovet de första mensdagarna.

Att sätta in en menskopp

A och O för att kunna få in en menskopp är att slappna av i bäckenbotten. För dig som KAN slappna av i bäckenbotten men bara inte riktigt har helt fått in den viljemässiga styrningen av spänning/avslappning kan detta moment vara en viktig kroppsmedvetandeövning. Det kan också komma att bli användbart inför en förlossning, att kunna aktivt och viljemässigt slappna av i bäckenbotten. Om du har en överspänd bäckenbotten som inte kan slappna av alls på kommando kan menskopp vara olämpligt för dig.

Det vanligast beskrivna sättet att sätta in en menskopp är att vika koppen till en C-form och föra in den. Du för in den så långt då kan eller är bekväm och släpper sedan på nypet om själva koppen. Då kommer den veckla ut sig till sin vanliga fom. Om din livmodertapp tenderar att finnas i samma höjd som koppen får du mixtra så att koppen kommer liksom runt tappen.

Att ta ut en menskopp

Menskoppar sitter på plats genom att det uppstår ett vacuum mellan koppen och dina slidväggar. Dina slidväggar består delvis av muskler och om du är stressad, spänd eller orolig kan bäckenbotten automatiskt hissa upp menskoppen så att den blir svår att nå. Du behöver kunna slappna av och djupandas med magen för att få bäckenbotten och slidväggarna att koordinera med i uttagningen av koppen. Djupa andetag ändå ner i magen kommer underlätta!

Att det är läskigt och svårt att få ut en menskopp i början kan nog de flesta skriva under på. Jag skulle tro att detta är den vanligaste orsaken till att man också slutar använda koppen.

Det finns några viktiga moment:

  • Du måste nå koppen och få tag om själva stammen eller koppen
  • Du måste släppa på vacuumet.

Om du har svårt att nå koppen för att bryta vacuumet kan det vara lämpligt att du tar tag i stammen och drar lite lätt nedåt medan du krystar mjukt. Då sänks koppen och du kan försöka nå runt om den med fingrarna. Det enklaste sättet att bryta vacuumet är att nypa koppen lite lätt och göra en liten vridrörelse.

Hur man inte ska göra

Du ska inte dra ut koppen utan att bryta vacuumet. Du ska inte heller krysta på för kung och fosterland. Detta är för att vara skonsam mot dina slidväggar och din bäckenbotten. Det är ingen fara om du råkar vara oförsiktig någon gång ibland, men generellt är det bra om du hittar ett skonsamt sätt att få ut menskoppen.

Imorgon kommer fler råd och tips!

Previous

Next

3 Comments

  • Hej! tack för ett super intressant inlägg! jag har lite frågor om menskoppen och bäckenbotten som du kanske har några klocka svar på som bäckenbottenspecialist:
    jag har använt menskopp några år innan mina graviditeter och det funkade jättebra. efter graviditet och barnafödande fick jag det först inte alls att funka. den kändes obekväm och skavade hela tiden. när jag nästan ville ge upp läste jag tippset att prova vända koppen in och ut. när jag gör så, så känns den inte längre, och det funkar hyfsat bra att använda den, men det funkar inte alls att springa med den. då åker den ner direkt. detta händer även ibland utan att jag springer (efter jag burit den ett tag).

    är det muskulaturen eller vakuumet som ska hålla den på plats? eller båda och?

    tror du att är det värt att prova en större en hårdare kopp? koppen läcker även litegrand och efter att ha läst ditt inlägg kom jag på att vakuumet kanske inte alls finns på samma sätt nu (ingen plopp känsla när man trycker ihop den innan men tar ut den. jag hade faktiskt glömt att det skulle vara ett vakuum.) så kanske koppen är för liten i diametern?

    tycker det är svårt att välja rätt modell ock storlek. synd att man inte kan gå till en barnmorska som hjälper en att hitta rätt storlek och sort genom en undersökning (istället för att man måste gissa sig fram).

    Tack och ha det bra!

  • Bra skrivet, som alltid. Jag är menskoppanvändare sedan flera år. Använder jag tampong (om jag ej har med med koppen då mensen startar) märker jag att jag blir alldeles torr i slemhinnorna.
    Vill också tillägga att jag en gång dragit loss stammen på menskoppen. Meddelade då företaget pchfick som svar att alltid försöka få tag i själva koppen när jag tar ut menskoppen.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *