Vad vi vet om magmuskeldelningar

Vad vi vet om magmuskeldelningar.

Här tar vi grunderna!

Det här är alltså ett första faktainlägg i en serie om magmuskeldelningar. Det kommer bli en del avancerade resonemang så vi börjar lite enkelt med det som forskningen ändå har kunnat slå fast så här långt.

1. När du har en växande livmoder och en bebis i magen kommer bukväggen sträckas ut för att skapa utrymme.

En allmänt accepterad definition om vilket avstånd som faktiskt klassas som ”magmuskeldelning” finns fortfarande inte. Beroende på hur man definierar delningen i bredd så har olika studier olika siffror. Men anser vi att mellanrummet mellan bukmusklerna under en pågående graviditet är en ”magmuskeldelning” redan vid 2 cm så kommer 100 % av alla gravida ha detta. Oavsett definition kommer alla gravida kvinnor drabbas av en ökning av avståndet mellan de raka bukmusklerna under graviditeten.

2. Delningens bredd är inte det viktiga, det är bålfunktionen

En individ kan ha en stor separation, men vara helt besvärsfri och ha en god muskelfunktion i bålen. Det finns också personer med möjligen jämförelsevis  mindre delning som har svårt att stabilisera bålen på grund av att musklernas förmåga att hämta kraft från mittlinjen är störd.

3. Sambandet mellan magmuskeldelningar och bäckenbottendysfunktion är inte helt fastställt.

En studie har visat att kvinnor med magmuskeldelning inte har större sannolikhet än andra postgravida kvinnor att ha en svag bäckenbotten, inkontinens eller framfall. Samtidigt har en något äldre studie visat att 66% av alla patienter med magmuskeldelning också har en bäckenbottendysfunktion. Kopplingen mellan rectusdiastas och urogynekologiska tillstånd är alltså svag, men den gemensamma nämnaren kan vara genetiska faktorer och bindvävsuppbyggnad, inte ett orsakssamband.

4. Nya studier visar nästan revolutionerande rön vad gäller träning

Ny forskning tyder på att enbart transversusaktivering drar isär mittlinjen och ökar delningen, medan en crunch minskar delningen men ökar djupet på delningen. En kombination av båda (förspänning av djupa muskler och en crunch) verkar optimera spänningen i mittlinjen. Jag kommer återkomma till vad detta betyder i ett eget inlägg! En statisk kontraktion raka och djupa magmusklerna tillsammans har visats ha samma effekt. En studie publicerad 2018 visade också att ett veckovist och väglett träningsprogram för bål- och bäckenbottenmusklerna tillsammans med daglig hemträning inte påverkade förekomsten av magmuskeldelning 6 och 12 månader efter förlossning.

5. Hos kvinnor som inte fött barn återfinns mellanrum mellan de raka bukmusklerna i en stor variation.

Ett normalt utgångsläge är 15 mm vid bröstbenets spets, upp till 22 mm 3 cm ovan naveln och 16 mm 2 cm nedom naveln. Vad vi tror att är en ”kvarvarande delning” behöver alltså inte vara det, allt beror också på utgångsläget.

6. Rönen om magmuskeldelningar hör ihop med smärta är tvetydiga

Magmuskeldelningar kan ge obehag eller smärta i magen som förvärras vid vissa rörelser, men det är absolut inte så för alla.  Kopplingen mellan rectusdiastas och ländryggssmärta är fortfarande forskningsmässigt vag. Enligt vad jag kan läsa ut ur forskningen så det egentligen inget som tyder på att magmuskeldelningar ger smärta. Inte heller att kvinnor med magmuskeldelningar har mer ländryggssmärta än andra. Däremot finns det tecken på att kvinnor med stora och besvärsgivande magmuskeldelningar har mer bäckenbesvär eller magsmärta än andra kvinnor. Orsaken till detta är inte klarlagd.

7. Hör ihop med kroppsmissnöje

En magmuskeldelning kan ge en putmageform som inte går att påverka med träning eller diet. Detta kan ge upphov till en kroppsförnöjsamhet som är lägre än i den generella befolkningen.

Detta är vad vi vet om magmuskeldelningar.

Jag menar förstås inte att jag vet exakt allt om allt. Men det här är så långt vad jag har kunnat läsa mig till.

Referenser:

Alla inläggen i serien:

Träning av magen efter graviditet

Träning vid magmuskeldelning – har alla haft fel?

Hur är det egentligen med situps för nyblivna mammor?

Finns det bra situps?

Träning vid magmuskeldelning

Previous

Next

4 Comments

  • vad intressant! och bra med de där bilderna som förklarar hur stor delning som är normal under och efter graviditeten. du kanske har eller kommer att beröra detta men kan man påverka/minska delningen genom träning? hur länge efter graviditeten kan man i sådant fall det?

  • Å så bra! Jag har fått tre barn på sex år. Första föddes med kejsarsnitt och då satte kirurgen två stygn i de nedre raka magmusklerna för att hjälpa återhämtningen. Nu, ett år efter tredje barnet, har jag en medelstor delning – men bara ovanför naveln. Kan stygnen vid första förlossningen även hjälpt att motverka en delning vid de efterföljande graviditeterna? Inser
    att det är svårt att spekulera i för dig, men kanske har du stött på/hört om något liknande?

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *