När kommer jag sluta kissa på mig?

När kommer jag sluta kissa på mig?

Det trillar med jämna mellanrum in frågor. Här är en fråga om inkontinens.

När kommer jag sluta kissa på mig? Jag födde barn för över ett år sedan, och jag kissar fortfarande på mig då och då när jag hostar, skrattar eller nyser. Min mamma och mina systrar har haft lika dant, min mamma har till och med genomgått en inkontinensoperation. Jag tycker att jag återhämtat mig bra annars, men när kommer det här kissproblemet gå över? 

Jag ska försöka svara på den här frågan, och kommer dela upp den i ett gäng delfrågor. Häng med!

Varför kan jag inte alltid hålla hundraprocentig kontroll över blåsan?

Vävnderna och musklerna kring livmodern, tarmen, blåsan och bäckenbotten blir alla uppmjukade under graviditeten, detta beroende både på hormoner och bebisens ökande vikt. När du sedan födde barn sträcktes bäckenbotten ut någonstans mellan 300%. Detta innebär att även om du inte sprack jättemycket, fick dessa muskler sig en rejäl genomkörare. De tunnades ut och försvagades.

Att ha försvagade bäckenbottenmuskler innebär att du kommer ha svårare att spänna dem och stänga åt kring urinrörets mynning. Detta innebär att du ibland kan vara otillräckligt stark för att hålla emot när trycket i buken ökar, som när du hostar, nyser eller skrattar. Det finns även andra orsaker till urinläckage som har med stabiliteten kring urinblåsan och urinröret att göra. Dessa kan komma av graviditeter (oavsett förlossningssätt), övervikt (belastningen som tynger nedåt) och ålder (minskad stuns i vävnaderna).

bäcken 004

Är jag ensam om att drabbas av detta?

Du är absolut inte ensam. Den medicinska termen för det du drabbats av är ansträngningsinkontinens. Inkontinens kan låta allvarligt, och som något som drabbar bara gamla tanter. Det är dock det vanligaste besväret som drabbar nyblivna mammor. Ungefär en tredjedel av alla kvinnor lider av någon slags inkontinens. Det är oerhört vanligt – vi bara pratar inte om det så ofta.

Vad avgör vem som drabbas?

Den största riskfaktorn är om du hade besvär med att kontrollera blåsan redan under graviditeten. Om du förlöstes med hjälp av sugklocka ökar risken. Vissa studier har också visat att långa krystskeden och stora bebisar ökar risken för ansträningsinkontinens.

När du nyligen varit gravid och fött barn finns en ökad risk att vara drabbasd. Efter klimakteriet drabbas kvinnor ganska lika, oavsett antal förlossningar eller förlossningssätt. För en del finns det också tydliga ärftliga faktorer i detta.

När kommer det går över?

För en del går besvären över av sig själva inom de tre första månaderna, ungefär så länge som den akuta kroppsegna återhämtningen håller på. För en del går besvären över med hjälp av regelbunden knipträning med appen TÄT eller motsvarande knipträning. Om besvären inte gått över inom det första halvåret behövs troligen något mer än bara kroppsegen återhämtning. Då behöver du troligen hjälp med undersökning och behandling.

Vad behöver jag göra för att det ska gå över?

Bäckenbottenträning kan stärka upp musklerna så att du kan knipa emot och stänga till urinrörsmynningen tillräckligt hårt, för att förhindra läckage. Muskeltillväxten kommer successivt, men du behöver träna dagligen i minst 3 månader för att kunna utvärdera resultatet. Precis som för alla andra muskler i kroppen är träning en färskvara. För att sedan bibehålla din bäckenbottenstyrka måste du upprätthålla styrkan med träning 2-3 gånger i veckan. Annars kan besvären komma tillbaka. Som jag nämnde ovan beror inte alla urinläckage på att musklerna är försvagade. Får du inte lindring av dina symtom med knipträning behöver du kanske annan behandling.

 Hur gör jag när jag kniptränar?

Ligg på rygg och andas på ett avslappnat sätt. Försök att knip åt som att du skulle hålla in en fis och kiss, och dra sedan hela bäckenbotten uppåt/inåt i kroppen. Du ska inte aktivt spänna rumpan eller magmusklerna, men det får bli en liten automatisk medspänning i nedre delen av magen. Håll i några sekunder, och släpp sedan. Klarade du detta? Bra! Ladda nu ner appen TÄT och ställ in att den ska påminna dig tre gånger om dagen. Gör det _nu_.

Finns det något annat jag bör tänka på?

En del blir så rädda för att kissa på sig, att de börjar dricka för lite. Om du inte ammar behöver du få i dig ungefär 1,5 liter vätska genom dryck, och ytterligare 5 dl genom föda per dygn. Du bör kissa ungefär 2 dl, 6-8 gånger per dygn. Om du ammar behöver du naturligtvis mer vätska!

Det finns också ett annat knep som du kan behöva träna in. Det är en slags betingad reflex som du kan ersätta det automatiska knip vid hosta/nysning/skatt som gått förlorat. Vi kallar det ”the knack”, och innebär helt enkelt att du vänjer kroppen vid att knipa aktivt vid plötsliga buktrycksökningar.

Men jag har redan kniptränat i över tre månader, och det har inte hjälpt!

Vi vet att 20% av alla kvinnor faktiskt kniper fel, så om du inte redan gjort det kan det vara vettigt att boka tid hos en fysioterapeut som gör vaginala bedömningar. På så sätt kan du få en undersökning och se hur starka dina muskler är, och få en förvissning om att du gjort rätt.

Vi vet att en del kvinnor faktiskt inte blir hjälpta av enbart knipövningar, så tveka inte att be om vidare hjälp om du har kvarvarande bekymmer. Det finns hjälp att få även för dem där muskelträning inte räcker hela vägen.

Svaret på den inledande frågan blir då: 

Du kan inte förvänta dig så mycket mer spontan förbättring när ett år gått sedan förlossningen. Om du inte redan har kniptränat intensivt i minst tre månader är det dags att börja nu.

Om du redan kniptränat intensivt och samvetsgrannt i flera månader och besvären kvarstår rekommenderar jag dig att uppsöka en gynekolog för en bedömning. Var då noggrann med att poängtera hur dessa besvär påverkar din livskvalitet i stort, ifall denna skulle visa tendenser på att negligera dina besvär.

Previous

Next

5 Comments

  • Nån mer som upplever svårigheter att tömma blåsan helt eller känslan av att man är kissnödig när man har kissat och liksom måste ställa sig upp och försöka igen x antal ggr…? jag håller mig ofta hela natten, men på kvällen kan jag hålla på ett tag. Antar att det är ett beteende, men går jag och lägger mig så måste jag gå upp efter en stund och kissa ”klart” liksom. Vet inte riktigt hur jag ska angripa detta, tips mottages gärna. Kan hålla mig 4-5h på eftermiddagen om jag inte har druckit kaffe. Kan om jag verkligen tänker på det endast kissa 8 ggr/dygn om man då inte räknar småkissandet som ändå sker vid samma tillfälle på kvällen. Om jag inte tänker på det kissar jag betydligt oftare än 8 ggr/dygn. Tips mottages alltså gärna! (Har fött 2 barn, vet inte riktigt när detta började men kan ha varit redan innan första barnet lite grann… )

    • Jag tänker att det kan finnas lite olika orsaker till ditt problem. Ena är att det är mer ”ovanor” och att du kanske kan använda metoden för blåsträning för att liksom uppfostra blåsan lite, så att den inte okynnessignalerar. Det andra är att om du har en främre slidväggsbuktning så kan du vara tröttare i bäckenbotten och alltid lite mera nersjunket på kvällstid, och det kan bidra med svårigheter att mina blåsan. Att dubbelkissa eller att testa att mekaniskt klämma ut det sista genom att böja överkroppen i olika riktningar kan hjälpa. Och funkar inte tips och egenvård kan det absolut vara läget att uppsöka en uroterapeut.

  • Samma här!! Kan också gå och kissa mååånga gånger på kvällarna, men det går bra att hålla mig på dagtid. Om jag är bortrest kan jag också ”skärpa till mig”, så för min del är jag rätt övertygad om att det till väldigt stor del sitter i huvudet. Försöker träna bort det, men det är svårt! Kan inte somna utan att springa upp på toa flera, flera gånger.

  • Jag hade samma besvär tidigare och fick remiss till en superbra uroterapeut. När jag träffade henne hade det bara gått 3-4 månader sen förlossningen, men jag upplevde samma svårighet att känna mig ”färdigkissad” långt innan graviditeten. Jag fick, efter ordentlig undersökning, rådet att dubbelkissa. Dvs ställa mig upp en stund och sen kissa igen och därefter försöka klara mig ett par timmar till. Blåsan blir liksom van vid att tömmas för minsta lilla annars. Annars tyckte hon att jag skulle köra på med knipträning och avvakta tills bäckenbotten hade fått återhämta sig. Nu ett år senare har jag inte alls samma besvär. Min slutsats: försök få träffa en uroterapeut eller annan som är kunnig på området!

  • Skönt att det finns andra med liknande problem!
    Ibland har jag försökt tänka ”jaha men då får jag väl gå upp och kissa på natten om jag behöver sen”, inte tänka att jag måste kissa klart nu så jag klarar mig till imorrn bitti. Förstärktes nog när mina barn har sovit dåligt på nätterna och jag inte velat att de ska vakna om jag lämnar sängen. Det är inte så nu så jag kan gå upp ifall jag skulle behöva. Kan tänka att det kanske tar av stressen av att ”kissa klart”. Och ska fortsätta med dubbelkissandet, men ändå försöka begränsa det. Fick förresten det rådet av en gynekolog för x antal månader sen, då jag sökte för just det. Tack alla!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *