Ansträngningsinkontinens

Ansträngningsinkontinens

Inkontinens generellt handlar om ett ofrivilligt läckage, av urin eller gas eller avföring. Ansträngningsinkontinens är den typ av urinläckage som uppstår vid ökat buktryck, till exempel när du hoppar, hostar eller nyser. För vissa handlar det om mer extrema situationer så som vid hopp i studsmatta eller efter längre tids löpning. För andra handlar det om mer lättprovocerade läckage. Kort efter en förlossning när bäckenbotten nyligen blivit väldigt traumatiserad är det inte ovanligt att läcka urin. Bäckenbottens förmåga att hålla emot ens en liten tryckökning kan vara nedsatt.

Vad är det som misslyckas med att hålla emot?

Det är en kombination av att urinrörets slutmuskel och bäckenbottenmusklerna inte orkar stå emot det tryck som hamnar mot dem. Det handlar ofta om en nedsättnig i stabiliteten vilket gör att urinröret rör på sig mer än normalt. Det innebär att urinröret sjunker nedåt vid en tryckökning och till ofrivilligt passage av urin. Om det är urinrörets slutmuskel som inte kan nypa åt tillräckligt kan det också ske ofrivilliga läckage, även om övriga strukturer fungerar som de ska. Det som händer då är att trycket i urinblåsan kan bli högre än trycket i urinröret, och då kan urin passera. En del drabbas av lägre tryck i urinröret bara av ålder.

Varför drabbas flest kvinnor?

Kvinnor har korta och raka urinrör, jämfört med män som har ca 17 cm och böjda urinrör. Bindväv och muskler påverkas också av graviditet och hormoner vilket ökar risken för ansträngningsinkontinens hos kvinnor.

Livskvalitetpåverkan

Ansträngningsläckage är inte farligt på så sätt att det gör dig ”sjuk”, men det kan ha stor påverkan på livskvaliteten. Trots detta är det många som inte söker hjälp, kanske för att det är pinsamt. Många ser också problemet som en naturlig följd av graviditeter, förlossningar och åldrande. Detta normaliserande gäller nog både kvinnor själva men också många vårdgivare.  En ganska stor procent av de som lider av ansträngningsläckage har också nedsatt sexualfunktion/lust, mycket på grund av rädsla för att läcka.

Bäckenbottenträning som lösning?

Knipträning är det vetenskapligt understödda valet till förstahandsval av behandling för ansträngningsläckage. Syftet med träningen är att förbättra funktion i bäckenbottenmusklerna och öka stabiliteten kring urinröret. Det kan vara viktigt att få ett individuellt utprovat program och att kombinera uthållighetsträning och styrketräning för bäckenbottenmusklerna. Det vi vanligen rekommenderar är knip tre gånger dagligen så som vid träning enligt appen TÄT.

Funkar träning för alla?

Alla kvinnor i alla åldrar kan ha nytta av bäckenbottenträning. Däremot kommer bäckenbottenträning inte hjälpa mot trasiga muskler i bäckenbotten. Det finns också andra anledningar till urinläckage som gör att bäckenbottenträning inte räcker som behandling för alla, alltid.

Annan behandling?

En hög kroppsvikt lägger stor belastning på bäckenbottenstrukturerna och flera studier visat att viktnedgång också bidrar till minskade symtom av ansträngningsinkontinens.

Träna med vaginala vikter, knipkulor?

Det här har jag ägnat ett helt inlägg åt tidigare. Att träna med vaginala vikter är bättre än inget alls, men det har inte visats vara bättre än vanlig bäckenbottenträning.

Elektrisk stimulering?

Elektrisk stimulering används hos eller utprovat av vårdgivare och syftar till att hjälpa kvinnor som inte kan hitta något knip alls. I min erfarenhet så har detta traditionellt använts för kvinnor som faktiskt haft levatorskador, men där vårdgivaren inte kunnat diagnosticera detta. Det kan dock fungera som en kompletterande behandling till både vanlig bäckenbottenträning och andra insatser.

När ska jag se effekt av träning?

Du ska märka en tydlig effekt inom 3-6 månader, annars kan man tänka att enbart knipträning inte kommer vara lösningen på din inkontinens.  Då kan eventuellt TVT-operation vara e lösning som är aktuell för dig.

Referenser

Previous

Next

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *