Frågor och svar om inkontinens 2

Frågor och svar om inkontinens 2

Det här blir det sista inlägget om inkontinens för den här omgången. Alla inläggen ligger under kategorin som heter just ”Inkontinens” så vill du botanisera i vad jag skrivit mer om ämnet så kan du hitta allting där. Kolla hellre där och en tre gånger för svar på följdfrågor än att försöka kontakt mig just nu. Just i denna stund har vi ju lite annat för oss.

Kan man bli inkontinent av kejsarsnitt?

Svar på den frågan finns här!

Är det normalt att läcka när man tränar även utan att ha fött barn?

Det är rätt vanligt förekommande att kvinnor överlag har ett ansträngningsutlöst urinläckage, men bara för att det är vanligt betyder det inte att det är normalt. Du som inte har fött barn har ju inte de speciella riskfaktorerna för skador eller slitage på bäckenbotten som graviditeter och förlossning kan innebära. Men samtidigt säger urinläckaget oss att dina muskler inte helt hundraprocentigt gör sitt jobb. Sök hjälp av en fysiot- eller uroterapeut för att träna upp musklerna i första hand.

Ständigt droppande/rinnande efter förlossning?

Graviditeten, både hormonerna och viktuppgången, kommer påverka bäckenbotten så att den bli lite tröttare och stretchigare än vanligt. En vaginal förlossning innebär en över 300%- ig utsträckning av bäckenbottens muskler och kan också skapa drag, tryck och skador på nerver runt omkring bäckenorganen och bäckenbotten. I alla dessa processer finns det möjliga faktorer som kan stöka till det väldigt för både din möjlighet att knipa emot, men också för kommunikationen till och från urinblåsan. Att helt och hållet tappa kontrollen över urinblåsan förekommer hos vissa efter förlossningen och kan bero på en kombination av muskel- och nervpåverkan.

Det är alltid lite svårt att veta vad som vad kort efter en förlossning. Kroppen är häftig och kan återhämta sig jättebra. Du ska absolut uppmärksamma vården på ditt problem och be om råd och behandling.

För vissa räcker det dock att ge det tid och följa en rad egenvårdstips:

  • Knipträna! Be någon kontrollera ditt knip och ge dig individuellt utformade råd om träning.
  • Träna in att aktivt knipa när du ska hosta, nysa eller lyfta.
  • Det här är inte tänkt som ett hetsigt råd! Men inkontinens kan vara förknippat med övervikt. När det gått 6-12 månader efter förlossningen kan du aktivt börja se över din vikt av bäckenbottenhänsyn.
  • Blåsträna. Kissa på regelbundna intervall och försök att successivt sträcka på tidsspannet mellan kissningarna tills du kan hålla dig 3-4 timmar mellan.
  • Undvik förstoppning! Förstoppning kan rent mekaniskt trycka fram mot blåsa och urinrör och störa deras funktion.
  • Sluta inte drick tillräckligt, även om du är rädd att läcka! Det kan ställa till det på andra sätt.

Kan man bli sämre igen efter att ha tränat upp styrkan? Kan man ”paja” sin bäckenbottenstyrka genom att träna för hårt/intensivt?

Muskelmassa är alltid en färskvara, så bara för att du tränat upp bäckenbotten en gång betyder inte att den alltid kommer fortsätta vara så. Ofta behöver du knipträna regelbundet och intensivt i minst tre månader. Sedan kan man ofta glesa ut knipträningen något så att det blir mer upprätthållande knipträning några gånger i veckan.

Du kan i princip inte få muskelmassan att minska genom att träna fel. Men det finns också personer som utvecklar ett överspänningstillstång i bäckenbotten, genom att gå omkring och knipa hela, hela tiden. Överspända och överaktiva muskler kan bli funktionellt svaga då de inte blir flexibla nog att svara med extra anspänning när det faktiskt behövs.

Om du alltid tränar med höge tryck än vad musklerna faktiskt klarar att hålla emot finns också risken att ”den förlorade armbrytningen” för bäckenbotten också ger upphov till problem. Det skulle kunna vara en risk för framfall, eller för muskelskador och smärta.

Hoppas ni nu fått svar på många av de angelägna frågor som ställdes tidigare i höstas!

Previous

Next

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *