En serie inlägg om andning

En serie inlägg om andning

Den här serien är tidsinställd och planerad sedan rätt länge. Från början publicerades denna inläggsserie redan 2016, men som med allt behöver jag ibland jobba om och se över referenserna och ny forskning. Att den här serien kommer just nu är för att jag ville ge mig själv utrymme för en bebisbubbla. Men ni ska inte bli utan superduperspännande läsning. (Haha, superduperspännande för fysionördar kanske…) Men!

Visste du att väl utförd andning kan vara bra för både din bäckenbotten och din bålstabilitet?

Visste du att hur du andas påverkar din bäckenbotten, och kan också höra ihop med risken för ryggont?

Vi tar över 20 000 andetag per dag, och i andningen knyts kroppens inre automatiska processer ihop. Din hållning, ditt buktryck och din muskelaktivitet kommer alla vara beroende av, och inverka på, din andning.

Ju mer jag läser om andning, desto mer vill jag jobba med det.

Nu pratar vi inte om flummigt ”ta bara djupa andetag så kommer du må bättre på alla sätt och vis”, utan om ren biomekanik och fysiologi.

Jag har under en tid läst och läst och läst artiklar om bäckenbotten, lungfunktion, hållning och andning och ska i ett gäng inlägg ta er igenom det jag lärt mig.

Visst är ni pepp?

Jag är medveten om att vissa inlägg här kommer bli lite väl fysioterapeutiskt nördiga, men ni får liksom bara scrolla till något intressantare. Eller kolla på instagram efter söta bebisbilder.

Referenser till alla inlägg i serien som kommer:

Alla inlägg i serien:

Previous

Next

One Comment

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *