Hur avgör jag vad som är bra och dålig smärta?

Hur avgör jag vad som är bra och dålig smärta?

Det här är ofta litegrann av en knäckfråga vad gäller rehab. Jag upplever det som extra viktigt att förhålla sig till detta efter graviditeter och förlossningar!

”No pain, no gain”.

Det uttrycket har vi alla hört slängas runt i träningssammanhang, eller hur?

En viss nivå av obehag kommer ett hårt träningspass innebära. För att en muskel ska öka i volym och styrka behöver den utsättas för högre belatasning än vad den är vad vid. Den ökade belastningen kommer kännas, ofta som en brännande känsla under träning. Syftet med det här inlägget är att du ska få en liten vägledning i att skilja dålig smärta mot den mer god-onda muskelreaktionen som kan komma under träning. Mjölksyra är ju en sådan sak.

Generellt är smärta ett signalsystem där kroppen försöker tala om att någonting inte är som det brukar. Smärta behöver inte vara en varningsflagg om att något är tokfel, men du kan behöva lyssna på kroppen och agera efter vad du hör!

Bra smärta

Träningsvärk är resultatet av små och godartade skador på muskelfibrer. Medan dessa finns kommer dina muskler vara ömma och kännas spända och värkande. Det kan göra ont att röra sig men värken kan lättas av mer lågintensiv träning/motion.

Träningsvärk är ofta en god smärta, även om det kan göra det tufft för dig att gå uppför eller nerför trappor efter ett benpass. Träningsvärk ska kännas i det området där du faktiskt tränade. Om du har gjort 50 situps och du vaknar med ont i ryggen är det troligtvis inte träningsvärk. Träningsvärk kommer som regel mellan 24-72 timmar efter träning, så tidsaspekten kan vara en bra vägvisare. Om du tränar på kvällen och vaknar med mer värk kan det vara för tidigt för träningsvärk!

Dålig smärta

I det mest akuta läget kan det vara svårt att skilja dålig smärta från träningsvärk, och det som ofta gör det ännu svårare är att du kanske inte vet förrän med facit i hand. Dålig smärta försvinner inte lika lätt som träningsvärk, utan kan försämra din grundsmärta eller ligga kvar under en längre tid.

Dålig smärta kan vara antingen akut, skarp och distinkt isolerad till en viss lokalisation, eller mer utbredd och diffus än träningsvärk.

  • Smärta som kommer under träning är ofta en varningssignal. Nu menar jag inte den svidande smärtan du känner i din biceps under efter ett gäng bicepscurl, utan en smärta som liksom inte motsvarar träningen du utför.
  • Skarpa smärtor i leder är något du ska ta hänsyn till, men möjligen med något annat tänk om du vet att du har artros. Smärtor kring leder kan biland uppstå för att musklerna runt omkring inte absorberar kraften tillräckligt och att stödjevävnaden kring själva leden får ta för mycket belastning.
  • Smärta som eskalerar. Om smärtan ökar ju mer du tränar bör du göra en förändring, gärna guidad av en professionell som också kan göra en riktigt muskel-led-undersökning.

Ömhet versus smärta – hur skiljer jag dem åt?

Svårigheterna att skilja god och ond smärta åt gör att jag i mitt yrke ofta vill att mina patienter ska träna helt smärtfritt. Hellre att rehabperioden tar någon månad längre och att vi inte fått några bakslag i form av ökad smärta, än att träningen som jag rekommenderar bidrar till ett smärttillstånd. Att stegra långsamt kan alltså vara det viktigaste!

Muskelvärk/ Träningsvärk Smärta
Typ av obehag Brännande ömhet medan du tränar

Öm när du rör muskeln du tidigare tränat.

Minimal eller ingen värk i vila

Ömhet när du belastar den tidigare tränade muskeln

Skarp smärta och värk medan du rör dig eller i vila.
Startar Akut under träning

24-72 timmar efteråt

Akut under träning

Inom 24 timmar träning

Duration 2-3 dagar Kan ligga kvar fler än 2 dagar eller förvärra en grundsmärta
Lokalisation I muskler I muskler eller leder
Förvärras av Stelnar till av stillasittande Fortsatt aktivitet
Råd Håll igång musklerna, håll dem mjuka och träna dem igen när värken avklingat Sök hjälp av en läkare/fysioterapeut eller dylikt om besvären inte går över inom 2 veckor

När ska du bara fortsätta och när du ska sluta?

Du måste skilja mellan smärta och en känsla av trötthet/ömhet. Det får naturligtvis ge en känsla av trötthet och ömhet att träna, men träning ska inte skapa direkt smärta. Då bör du sluta!

En brännande känsla som går över när du slutat träna är okej. Men en skarp smärta under träning som sedan ligger kvar i form av ökad värk är inte okej.

  • Smärta som inte går över med vila är inte ”normal”.
  • Smärta som inte går över med vila, går heller inte att vila bort.

Sök hjälp av en läkare, fysioterapeut eller annan kunnig kroppsterapeut när du inte vet hur du ska göra med dina besvär!

Alla inlägg i serien:

Inledning och tips om var du kan hitta hjälp

Bäckensmärta efter förlossning?

Behandling av bäckensmärta efter förlossning

Ont i bäckenet; påverkar bäckenbotten?

Swishdonation
Om du upplevt att vår blogg varit dig till stor hjälp får du gärna donera! Använd i så fall QR-koden ovan eller Swisha till nummer 1236340384 med valfri summa.
Om du inte kan är det såklart lugnt, du kan istället visa tacksamhet genom att berätta om oss för dina vänner eller dela vår sida på sociala medier. Tack!

Previous

Next

6 Comments

  • Helt orelaterat och jättelångt, men jag har ingenstans att vända mig och jag vet inte hur jag ska orka. Jag är gravid i vecka 24. Det har varit tufft sedan start, illamående, bäcken och ländryggssmärta. Fysioterapeuten jag gick till först kunde inte hjälpa, tittade medlidsamt på mig i tre besök, gjorde inga undersökningar utan hummade och sa att det enda var att åka och köpa ett rekommenderat bäckenbälte. Den andra fysioterapeuten har blivit långtidssjukskriven utan ersättare och ingen annan har tid, utom den första. Eller det finns privata alternativ men jag har inte råd. Så jag kämpar på med smärtan.

    Som det inte vore nog har jag precis som med förra barnet fått en fruktansvärd magkatarr som gör att jag inte kan sitta upprätt när det sätter in, jag vaknar på nätterna av att det gör så ont, kan inte sova. Under förra graviditeten hamnade jag på akuten pga smärtan, fick då Omeprazol som hjälpte. Har ätit i två veckor nu, men det hjälper inte alls. Följer alla tips jag kan hitta, äter lite och ofta, undviker stekt, starkt, mjölkprodukter, bröd, sött, kaffe osv osv, novalucol och Omeprazol på det. Graviditeten har gett mig svårigheter med mat som det är, mår lätt illa och kan inte äta, nu finns snart inget kvar att äta. Har avtal via jobbet med nätläkare som inget kunde göra, skulle vända mig till MVC, pratar med MVC som inget kan göra utan ska prata med vårdcentral, ringer vårdcentralen och de säger 4 veckors väntetid. Efter att ha brutit ihop fick jag tid på onsdag. Och det känns så orimligt långt borta. Är hemma från jobbet idag, för jag orkar inte. Kan inte.

    Hur ska jag kunna vara en bra mamma, sambo, jobba och fungera när allt gör ont och jag inte har några krafter kvar? Det har gått så långt att jag ångrar den här graviditeten trots att barnet är efterlängtat.

    Jag har mått kasst sedan vecka 6, och nu brast det. Har ingen familj nära och inte så många vänner. Sambon gör så gott han kan, men han får ju dra lasset med 2-åring, hund och hem. Och jag kämpar för att allt ska funka, för att min son inte ska märka, men jag funkar inte alls. Jag är trött, grinig, blir arg för ingenting. Och nu ligger jag i soffan och gråter hysteriskt. Och tänker att det är 117 dagar kvar. 117 dagar. Och trots att jag vet att det är helt fel skäms jag över att jag är så svag som inte orkar, som inte klarar en vanlig graviditet. Har gravida kollegor som jobbar heltid, kommer in på höga klackar och strålar trots att de är längre gångna än mig och jag är så jävla avundsjuk.

    Ni får ursäkta ranten, hade ingen annanstans att ventilera. Jag vet bara inte hur jag ska orka, vad jag ska göra.

    • Men ÅH! Stackars, stackars dig. Känner verkligen med dig, graviditeter kan vara övervidriga. Jag vet inte vad jag ska säga som kan hjälpa dig? Min första tanke är att du ska ta ditt mående på allvar. Att må så där dåligt kan gå hårt åt vilken människa som helst. Känner du att du också börjar bli deprimerad? Kanske måste du också få hjälp med något sådant för att kunna orka resten? Var bor du någonstans, kanske kan jag hänvisa dig till någon bätte fysioterapeut iaf? Och du: det GÖR inget som din son på två år märker att du mår pissdåligt. För det första så kommer han inte minnas det här ändå. Och för det andra så tål barn att föräldrar mår dåligt. Jag tror att du kan vara ärlig med honom på en tvåårings nivå. Och: för överlevnad under graviditet får man ställa alla andra krav åt sidan. Obegränsat med TV/platta för barn, smörgås (eller vad du nu pallar att äta) till frukost, lunch och middag. Prestera ENBART det som ger dig lite glädje nu okej, resten struntar du i ett tag? Stor, stor kram! Och du: 117 dagar är jättemånga och jättelånga, men dagarna kommer gå. Det KOMMER ta slut.

  • Hej Mia

    Min kommentar är också orelaterad (då jag inte fött barn) men har följt din blogg ända sedan du skrev om pudendussmärta.

    Råkar du veta NÅGON som arbetar med inre terapi/behandlingar i Göteborg? Jag har varit på bedömning i Linköping men kommer inte vidare på något sätt eftersom jag är utomlänspatient och de kunde tyvärr inte rekommendera någon i min stad. Har du några tips?

    Tack för en superbra blogg! Den gör verkligen nytta för många, tror jag!

      • Jag har redan gjort det för ca ett år sedan. Varit i kontakt med flera men inget som gynnat ut i någon hjälp, tyvärr. Gick igenom hela fysiolistan för Göteborg men för att komma till tjejen på Västra Frölunda var man först tvungen att gå till deras gynekologer för bedömning och för remiss, så det tog stopp där…..hamnade till slut på Lundby men träningen där fick mig bara att bli sämre så jag gav upp 🙁
        Har inte lyckats hitta någon som kan och förstår det där med smärta i underlivet.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Om du upplevt att vår blogg varit dig till stor hjälp får du gärna donera! Använd i så fall QR-koden nedan eller Swisha till nummer 1236340384 med valfri summa. Om du inte kan är det såklart lugnt, du kan istället visa tacksamhet genom att berätta om oss för dina vänner eller dela vår sida på sociala medier. Tack!