Ska man använda BH?

Ska man använda BH?

För några månader sedan fick vi en fråga angående huruvida det är bra eller dåligt att använda bh, och vad vetenskapen faktiskt säger om detta. Jag har läst på lite, men mest hittat sådant som rör träning och sportbh:ar. Men jag ska ta er igenom ett resonemang. Hur jag tänker om bh:ar efter att ha läst in mig på ämnet.

Myter och sanningar?

Jag vill minnas att jag gick på högstadiet då jag för första gången hörde någon säga att det var dåligt att använda bygel-bh. Någon äldre kvinna försökte, i ”bränn bh:n- anda” få oss tonåringar att inte använda dessa hårda, obekväma tingestar. Vi alla gjorde det ändå, naturligtvis. Med tiden har jag också då och då läst och hört om påståenden som säger att bröst som kapslas in i bh:ar dag efter dag liksom blir bortskämda, De tappar sin naturliga stuns, och blir därför tröttare och ostunsigare i yngre ålder. Stämmer det här? Ja, kanske. Men hur ska vi veta egentligen? Allas bröst kommer ju bli tröttare och ostunsigare med åldern, oavsett vad vi gör. Det lär finnas en liten fransk studie som bh:ar i alla fall inte hjälper bröst från att tappa stunsen, men jag har inte lyckats hitta och läsa själva artikeln.

Ska man inte använda bh?

Du väljer själv. Det verkar vara otroligt vanligt att kvinnor, speciellt de med stora bröst, upplever obehag och smärta i brösten vid fysisk aktivitet. En bh kommer troligen hjälpa mot detta genom att ge ett stöd. Upplever du obehag i brösten vid rörelse? Hjälper bh? Använd då bh. Upplever du obehag av att använda bh? Ja, gör inte det då. Jag köper inte riktigt argumentet att användandet av BH enbart bara skulle vara för att ge brösten en sexigare siluett och finnas för att behaga män. Eftersom det finns en funktionell anledning till att använda stöd för brösten: bekvämlighet. Det verkar inte gå att hitta något vetenskapligt omfattande stöd för att användning av BH skulle vara negativt för bröstvävnaden heller, mätt i stuns och höjd.

Träningsbh:ar

När man bett storbröstade kvinnor (D och E-kupa) springa på ett löpband med och utan bra stöd för brösten har man sett att bröstens rörelser minskar då de får bra stöd, och att detta hör ihop med mindre smärtor och obehag. Sextio procent av alla kvinnor uppskattas ha smärta i brösten så pass att det påverkar deras livskvalitet och 72 % av alla tränande kvinnor uppger att träningen orsakar smärta i form av sträckning och obehag i bröstvävnaden. Kvinnor med mindre bröst har också mindre ont, i regel. Brösten rör sig i ett åtta-liknande mönster vid löpning, de guppar inte bara upp och ner. Det innebär att sportbh:n måste kunna ge bra stöd i sidled, och inte enbart i höjd. Vid forskning om huruvida sportbh-ar minskar rörelsen i brösten (och därigenom smärtan) har man sett att det är väldigt beroende på passformen. I någon studie har man sett att sportbh:ar som är ett tygstycke för både brösten och som ger stöd via kompression främst är mer effektivt än de sportbh:ar som ger stöd åt vardera bröst i separata kupor. De bh:ar som ger stöd via kupor ger bäst stöd för dunsar rakt upp och ned, medan kompressionsbh:ar ger mer stöd i sidled.

Hur tänker du?

Vad är din relation i bh:ar och sportbh:ar? Berätta!

Referenser:

 

Previous

Next

12 Comments

  • Jag slutade använda bh med bygel då jag hörde ett föredrag av Anders Lönedal om andningens betydelse. Och att en bh eventuellt kan blocka lymfvävnad och hindra andningen. Vet inte hur vetenskapligt förankrat det var men väldigt intressant! Varför rekommenderas t ex särskilda ammnings-bh:ar? Antagligen för att en vanlig bh sitter för hårt… och en bh utan bygel är ju så mkt bekvämare, kommer aldrig gå tillbaka..

    • Amningsbh:ar kan ju vara exakt som vanliga bh:ar (med/utan bygel, med/utan vaddering etc), bara att de har en slags öppningsfunktion för att kunna langa ut käket, så att säga. Men ja, en dåligt sittande amningsbh kan ju klämma åt och bidra till mjölkstockning.

  • Jag är storbystad (75DD/E eller 70G beroende på fabrikat) även om jag inte är kraftig (161 och 62 kg). Det är svårt att hitta kläder då jag inte är bred över axlarna men bysten kräver större plats. Idag utför jag ju inga hopp eller springer men när jag tidigare gjorde det så hade jag både bh och sport-bh för att få stöd. Idag gör jag ”endast” promenader och yogar. Det är svårt hitta en bra bh som håller bysten på plats även vid yoga. Och jag använder bh (med bygel) varje dag för min egen skull. Men har förstått att det är viktigt att bygeln sitter rätt och inte klämmer till brösten.

  • Jag tänker lite att det beror nog mycket på hur stora/små bröst man har.. Mina är små, a-b kupa. Jag behöver inte bh för stödets skull. Förutom när jag springer, då måste de vara still med hjälp av sportbh. Men till vardags. Jag använder alltid bh. Och det är nog i ärlighetens namn av ren fåfänga. De får en finare form och det känns bekvämt och kläderna sitter bättre. Så ja, fåfänga….men inte för männens skull, utan för min skull och känslan.

  • Att bygelbh ev gör brösten slappare tidigare är väl bara en fråga om estetik? Jag är nyfiken på om det finns studier på olika bh-ars påverkan på andning/ smärta/ hållning – dvs fysisk bekvämlighet för bäraren och om det påverkar bärarens hälsa på något sätt!

  • Jag kan inte vara utan BH i vardagen, anledningen är att man ofta tar något hoppsasteg eller något löpsteg omedvetet och det är så himla obehagligt när brösten drämmer ned i bröstkorgen. Det gör alltså inte ont, men jag får obehag. Har B-C kupa. Däremot så anser jag att de skönaste vardags-BHarna är ett par gamla amnings-BHar jag har. De har en bygel, men har egentligen inget stöd alls utöver det utan bröstet får ligga i sin egna form i tyget ovan.

  • Jag tycker det är obehagligt att vara utan bh om jag ska göra något mer än bara sitta i soffan. Har 70 H/I nu under amningstid, var innan runt 70 G. Att hitta framför allt sportbhar som ger ett hyfsat stöd var svårt innan och jag skulle säga så gott som omöjligt nu. Att gå på gymmet eller yoga fungerar i en mjukare variant men ändå hyfsade lösningen jag kommit på om jag inte ska få ordentligt ont och obehag när jag springer eller studsar mer är att använda två sportbhar ovanpå varandra. Hade verkligen önskat det fanns fler bra alternativ på marknaden för oss som är små runt men med större bröst…

  • Så intressant inlägg! Jag har små bröst och jag historiskt enbart haft bh för att de ska se lite större ut och flytt att jag känner mig så otroligt naken utan. Nu ammar jag och går helst utan bh alltid. Tutten åker ju ändå fram en gång i timmen. Men har ändå bh ute just nu för att skydda mot kylan, av vana och för att en ”ska”.

  • Precis som flera andra skriver, svårt att hitta bh som sitter bra på mig (stor byst (h) men inte stor omkrets). Extra svårt när jag var gravid och nu när jag ammar.
    Bryr mig inte alls om bröstens form men det känns inte bekvämt utan. Jag kommer inte tränga mig in i de modeller/storlekar som trycker åt för mycket med hänvisning till att andning och lymfsystemet måste få fungera så fritt som möjligt även om det kommer vara svårt att hitta modeller.

    Som Anna är inne på, hur många kan vidga musklerna mellan revbenen och bröstkorgen maximalt och relativt bekvämt med en bh på sig? Vad ger det för aningsmönster (över tid)?

    Använder även sport-bh utan byglar. Där har jag bara haft turen att hitta modeller (Anita active) som passar mig och ger stöd i alla riktningar. Tidigare använde jag också dubbla.

    Att hitta en mjuk amningsbh som funkar har ju varit ett skämt, här finns det utvecklingspotential och en marknad för den som vill ta sig an tror jag!

    Spännande ämne, som vanligt! Tack för en mycket läsvärd blogg!

    • Jag vet, supersvårt när man har 75G och många inte ens tillverkar den kupstorleken och behåar i S–L-storlek är ju hopplöst pga kupstorlek och omkrets inte matchar.

  • Har väldigt liten byst men behöver ändå hålla den på plats när jag springer.
    Innan sonen föddes brukade jag ha någon trekantsbh i spets utan vaddering eller bygel för att de var fina och jag kände mig mer klädd då. Någon bystform att påverka finns inte. 🙂
    Nu kan jag inte ha vare sig sport-bh eller bh längre än några timmar, det gör ont i de muskler tror jag som Ida skriver om.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Om du upplevt att vår blogg varit dig till stor hjälp får du gärna donera! Använd i så fall QR-koden nedan eller Swisha till nummer 1236340384 med valfri summa. Om du inte kan är det såklart lugnt, du kan istället visa tacksamhet genom att berätta om oss för dina vänner eller dela vår sida på sociala medier. Tack!