Äta moderkaka

Äta moderkaka?

Då och då dyker det upp i mitt flöde, det här med att äta moderkaka. För några månader sedan fick jag anledning att läsa på lite om ämnet, och idag får ni del av resultatet! Moderkakan utvecklas från samma blastocyst som fostret i början av graviditeten. Med tiden genomgår placentan dramatiska omvälvningar och kommer alltså att fungera som fostrets lungor, njurar och lever. Ett allt-i-ett-organ!

Det finns en del kändisar, kanske framförallt amerikanska, som hävdar att ta del av moderkakan har hjälpt till med att boosta energinivåerna och motverka postpartumdepression. Det finns även svenska förespråkare av fenomenet. Men är det bra? Moderkakan är ett organ som kan liknas vid andra inälvor (lever, njurar etc) och går ju därför att äta rent fysiskt. Den kan severas rå, tillagad eller pulveriserad i tablettform eller som ett tillskott i smoothies. Djur äter ofta sina moderkakor, så varför skulle inte människor göra det? De flesta människor som bestämmer sig för att äta sin moderkaka gör det inte som en del av en måltid, utan ofta i pulver eller kapselform efter att ha torkat och pulveriserat den.

Moderkakskapslar

I processen att göra kapslar av moderkaka kommer den sköljas, separeras från hinnorna, skäras, ångas och sedan torkas i 115-160 grader. När den sedan är torr kan den pulveriseras och göras om till 115-200 gelatinöverdragna kapslar. Upphettningen är väldigt viktig för produktens säkerhet. Det krävs upphettning till 130 grader i över två timmar för minska risken att drabbas av exempelvis salmonella.

Varför skulle det vara bra?

De som förespråkar att äta moderkaka menar att det kan vara bra för järnnivåerna, för att öka mjölkproduktionen, ge mer energi och förbättra humöret, stärka anknytningen till barnet, optimera hudens återhämtning och den generella läkningen postpartum. De flesta djur äter sina moderkakor och man tror att hos vissa finns fördelar genom att djuret då får i sig östrogen, och vissa amningshormoner samt vissa immunologiska faktorer. Man har ännu inte sett något som tyder på att människokroppen kan ta upp dessa ämnen på samma sätt som andra djur genom att äta moderkaka.

Vad talar emot?

Den generella bilden jag får av att läsa studier är att det inte går att stödja att det skulle vara fördelaktigt att äta sin moderkaka. Man har inte kunnat hitta något som stödjer påståendet att moderkaksätning skulle påverka humör, energi, hormonnivåer eller anknytningen med barnet till det bättre, när man jämfört med placebo. En studie följde kvinnor som redan i förväg bestämt sig för att äta sin moderkaka från graviditetsvecka 36 till tre veckor postpartum. Hälften fick ”riktiga moderkakstabletter” och hälften fick placebo. Man kunde inte se någon skillnad på kvinnornas hormonnivåer, deras trötthet eller förekomsten av depression.

Placentans näringsinnehåll

Vi vet inte så mycket om placentans näringsinnehåll, men vi vet att det är en myriad av näringsämnen och hormoner som passerar genom moderkakan under graviditeten. Det mesta tyder på att merparten näringsämnena dras tillbaka från moderkakan i samma veva som den lossar och blodet slutar pumpa mellan mamma och barn via navelsträngen. I en studie har man funnit mineralförekomster i moderkaka. Man hittade förekomst av natrium, kalium, kalcium, järn, zink, koppar och mangan samt hormonerna östradiol, progesteron och testosteron samt en rad olika protein. Mineralförekomsten var dock generellt låg, men det fanns högst nivåer av järn. Möjligen hade detta tillskott av järn kunnat bidra med hälsofördelar sett till förekomst av exempelvis postpartumdepression. Man har inte forskat tillräckligt mycket på näringsfrågorna i relation till moderkakan så att man heller kan uttala sig om hur tillagning eller torkning och förkapsling av moderkaka påverkar näringsinnehållet. Hittills vet man inte tillräckligt om förekomsten av vitaminer i värmebehandlad och torkad placenta. Vid faktiskt behov av kosttillskott är det därför lämpligare att istället äta en daglig dos av mulitvitamintabletter. Det är också en långt billigare produkt.

Varför avråder vissa strikt?

Amerikanska ”Center for Disease Control and Prevention” avråder från att äta moderkaka. När moderkakan tas ut kan den utsättas för en mängd olika bakterier och virus. Vid en lång vaginal förlossning kan bakterier ta sig in via vaginalkanalen in till placentan. Om placentan inte kyls omedelbart kan bakterier få fotfäste och göra livmodern dålig. Därför avråds från att äta moderkaka rått. Även vid torkning och pulverisering och beredning i tablett/kapselform kan beredningen fortfarande innehålla patogener. Om moderkakan är infekterad kan både mamma och barn utsättas för allvarliga risker. Det finns fall där bebisen insjuknat i Streptokock B-infektion och blodförgiftning efter att mamman ätit moderkakskapslar. Denna infektion kan orsaka allvarliga konsekvenser för nyfödda barn. Placentan kan även komma i kontakt med bakterier från tarmen under en vaginal förlossning, vilket kan göra en mycket sjuk om man råkar få i sig. Vissa bakterier från äten placenta kan troligen gå över i bröstmjölken.

Hur ska jag göra för att undvika riskerna?

Om du är fast besluten att äta moderkakan bör den kylas snabbt som ögat efter att den kommit ut. Du behöver troligen ha med en egen kylväska och ta hand om moderkakan själv. Moderkakan behöver sedan vara mycket varm vid tillredningen för att minska risk för smitta. För hepatit A-virus behöver den ha kommit över 158 grader i 4 minuter, och flera andra virus kräver högre temperaturer under längre tid. Du behöver alltså också ha koll på att den som bereder din moderkaka har koll på temperaturen och beredningen. Om förlossningen varit lång och du vet att du har någon infektion kan du behöva avstå. Om du känner dig sjuk eller dålig i magen efter att ha ätit moderkaka, eller om bebisen verkar må dåligt bör du kontakta sjukvården direkt!

Sammanfattning

Det saknas bra evidens för att moderkaksätning har någon specifik positiv effekt, och det finns rapporter om sällsynta men allvarliga risker. Baserat på detta bör inte vården förespråka att äta moderkaka.

Referenser:

Consumption of the Placenta in the Postpartum Period.

Exploring Placentophagy in Humans: Problems and Recommendations.

Human placentophagy: a review.

Comments (4)

Intressant! Funderar även på om det kan ha ”fastnat” dåligheter i moderkakan? Fungerar inte den som ett slags filter också?

Jag har inte läst något om det? Typ pcb passerar ju moderkakan iaf. Filtreras det där är det ju fint om man sen inte får i sig det igen. Men jag har ingen aning om det funkar så.
https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/oonskade-amnen/miljogifter/dioxiner-och-pcb

Vet inte alls var jag har fått det ifrån, men nån måste ha sagt nån gång att livmoderkakan filtrerar bort en del saker så att det inte går vidare till fostret, men det kanske inte ligger nåt bakom det.

Var ju tvungen att googla så klart och den här länken nämner moderkakan som ett filter https://www.vardfokus.se/webbnyheter/2015/juni/inga-vetenskapliga-bevis-for-att-det-ar-bra-att-ata-moderkakan/. Så kanske ännu en anledning att inte äta den 🙂

Leave a comment