Tips för att börja träna

Tips för att börja träna

Du har kanske aldrig tränat, men känner att kroppen kräver mer av dig. Eller så har du haft ett uppehåll, och vet inte riktigt hur du ska ta dig tillbaks till träningsrutinerna igen. Här är fysioterapeutens bästa tips för att börja träna.

Börja i det lilla

Den största hälsovinsten återfinns ofta när du får från inaktiv till att överhuvudtaget vara fysiskt aktiv, så du måste inte inte sätta skyhöga mål. Det bästa för kroppen är dessutom successiva anpassningar och stegringar till den ökande belastning som träning sätter på kroppen. Börja med att sätta realistiska målsättningar med själva aktiviteten vad gäller hur ofta, och hur mycket.

En successiv stegring

En snabb ökning av träning, både vad gäller intensitet och frekvens kommer öka risken för att skada dig. Inget kommer döda din motivation för den nya vanan som en skada! Du kan gärna få träna så du får mer god-ond träningsvärk, men du ska inte ha regelräta smärtor. Är ditt mål att kunna springa 5 km till i sommar, börja med en att kunna gå 4 kilometer och springa 1. Sedan förändrar du balansen mellan att gå och springa tills du plötsligt går 1 km och springer 4. Och sedan är ju redan framme vid målet!

Skaffa en träningskompis

En träningskompis kommer ha en bra dag när du har en dålig. En träningskompis kommer kunna hjälpa dig att stå fast vid ditt uppsatta mål. Jag vet många småbarnsföräldrar som inte har IRL-träningskompisar pga tidsbrist, men som ändå skaffat sig en träningskompis där överenskommelsen är att båda ska kunna stämma av, följa upp, peppa och skryta om sina respektive träningspass, kanske på typ via messenger.

När förhindren kommer – ta en promenad

Barn blir sjuka, du får asmycket på jobbet, och dina ursäkter för att inte träna samlas på hög. Förutom vid typ magsjuka och influensa så kan du alltid, nästan utan undantag, ta en promenad. Ett snorigt barn går att ta i barnvagn. En asjobbig arbetsdag kan avslutas med en rask promenad efter att du hoppas att bussen lite tidigare. Ta med gott samvete en paus från träningen när du behöver, men lägg in en rask promenad istället. Om inte annat kommer ditt psyke tacka dig!

Sätt upp ett roligt mål eller skapa en belöning

Målsättningar som att ”jag ska träna två gånger i veckan under det här året” eller ”jag ska bli bättre på att röra mig i vardagen” är inga direkt målsättningar som får det att pirra i magen. Du måste inte direkt anmäla dig till en svensk klassiker, men du kanske faktiskt ska anmäla dig till ett roligt lopp? Eller räkna antalet utföra pass, och efter ett visst antal köpa belöna dig med ett par supernsnygga nya träningstights?

Kom ihåg hur bra träningen får dig att må

När du lagt barnet, det är mörkt ute och du minns hur kallt det var när du gick hem från jobbet- då är det inte lätt att känna glädje över att behöva börja kicka igång någon slags träningsmotivation. Men kom ihåg känslan i duschen efteråt. Är den ändå inte värd ansträngningen?

Lyssna på musik/poddar vs. lyssna inåt

Jag själv är en musik/poddlyssnande träningsperson, men det är ju minst lika hälsofrämjande att faktiskt använda träningstiden till att ge sig själv ett reflektionsutrymme. Känn efter vad du behöver! Musiken kanske ger dig tempo för en snabb löprunda, poddar kanske ger dig tålamod en längre stunds träning.  Att inte lyssna på någonting kanske ger dig den där pausen du egentligen behöver? 

Vad har fungerat för dig? Har du något tips utöver dessa? Berätta!

 

 

Previous

Next

3 Comments

  • Jag kör mycket frekventa belöningar, det enda som funkar på mig. Var 25e pass får jag en belöning. Bra belöningar för mig har varit t.ex. en ny träningstopp, bio med sabon, fått sambon att ge mig massage, nya hörlurar (tränade som en galning då jag störde mig så mycket på mina gamla som glappande såå mycket), en ny lite dyrare ansiktskräm (i väntan på att jag tränat tillräckligt fick jag köra vanlig hudkräm i fejjan). När jag kommit upp i hundra för året blir det spa!!!

    En annan nyckel för mig är att jag även räknar yoga, simning och promenader över en timme som är så intensiva att jag byter om. Många jag känner tycker att man måste köra ett riktigt pass och komma upp i en viss puls för att det ska ”räknas”. Jag tänker tvärt om att allt räknas. Om jag inte pallar typ ”HIT extreme intervall-träning som gör att du vill dö” en viss dag är väl ett par längder simning bättre än inget. Räknas inte simningen vet jag att jag skippar helt och lägger mig på soffan. Vad är vinsten med det?

    Just nu vill jag vara snäll mot mig själv. Kanske jag känner för mer målinriktad träning i framtiden och då får man ju bita ihop och inte bara köra zumba för att det är skoj utan följa ett program. Just nu nöjer jag mig med att få in någon slags motion ett par gånger i veckan.

    Spännande att höra hur andra tänker!

  • Hej! Jag har aldrig någonsin tränat men har funderag ett tag på att skaffa mig en rockring (vanliga plastsorten) och se om det kanske kan vara nåt för mig. Känns som att det kan vara kul att bli skillad på och så kanske det i sin tur kan ge någon slags mersmak. Men Mia, kan jag träna med rockring när jag är gravid? Andra graviditeten, är i vecka 11, inga delade magrutor från förra grav. Hoppas på svar! Försökte googla utan reslutat.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Om du upplevt att vår blogg varit dig till stor hjälp får du gärna donera! Använd i så fall QR-koden nedan eller Swisha till nummer 1236340384 med valfri summa. Om du inte kan är det såklart lugnt, du kan istället visa tacksamhet genom att berätta om oss för dina vänner eller dela vår sida på sociala medier. Tack!