Tips för sidliggande amning

Sidliggande är en av de amningspositioner som är mest avlastade. Ändå kan de bidra till spänningar i nacke och skuldra och bibehålla ett smärttillstånd som skapas av annan belastning så som långvarigt bärande. Idag delar jag med mig av mina bästa tips för att kunna liggamma smärtfritt.

När du liggammar på sidan kommer du och bebisen ligga på sida med magarna mot varandra. Bebisens huvud är i nivå med ditt bröst.

När är det bra att liggamma?

  • När du fortfarande är på BB. Tillsammans med tillbakalutad amning är sidliggande en av de positioner som gör att du slipper ta dig upp ur sängen om du är nysnittad eller sitta på ett svullet underliv om du fött vaginalt.
  • När du behöver variera dig för att du börjar få belastningssmärta av att amma och bära barnet.
  • När du inte vill sitta upp under nattamningarna eller om du bara vill tillbringa mer dig i sängen.
  • Om du har stora bröst och bebisen har svårt att få bra tag.

Hur gör man?

Ligg i sängen på valfri sida. Ha en fast kudde under huvudet. Ha kanske också en rullad handduk eller en kudde I ryggen och eventuellt också en kudde mellan knäna. Försök ha en rak linje mellan huvudet, ryggen och höfterna. En fråga som ofta uppstår är var man ska göra av den undre armen. Har du plats kan det vara skonsammast att ha den pekandes rakt ut från kroppen. Om du behöver mer stöd för huvudet kan du vika armen under kudden. Undvik att ligga och hålla om bebisen för länge. Det är ett ytterläge för axeln och många får ont av det. Bebisen placeras så att dess näsa är i höjd med din bröstvårta. Om bebisen inte öppnar munnen direkt kan du stryka med fingret eller bröstvårtan över kinden, då brukar de öppna munnen stort.

Hur kan man göra om sidliggande amning gör ont?

Ha mer stöd för huvudet och nacken!

När du ligger på sida behöver kudden fylla ut området mellan halsen och madrassen. Detta område är ju egentligen lika brett som axeln på den sidan. När du ligger själv och sover kommer du troligen placera den undre axeln något framför eller bakom kroppen. Det gör att behovet av höjd på kudden minskar något. Den övre axeln brukar också sjunka framåt och hela kroppens position ofta bli något framåtlutad. När du ligger på sida och ammar hamnar du ofta mer direkt ”staplad”: du ligger rakt på din undre axel. Och du kommer inte vilja falla framåt med den övre axeln i och med att det hade gett bebisen lite för lite utrymme.

Minska smärtan

Det som gör ont kan vara muskelspänningar och muskler som blivit överbelastade över tid. Om du inte har bra stöd från kuddar och inte kan slappna av kommer musklerna automatiskt vara spända. Spända muskler får nedsatt blodflöde, och nedsatt cirkulation bidrar till smärta. Du behöver ha kuddar och stöd för att musklerna ska kunna slappna av. Finns inte stödet kommer musklerna automatiskt hållas spända för att hålla dig i position. För att bli av mer smärta i samband med liggamning kan du allts behöva upp till fyra kuddar: Två under huvudet, en inkilad vid ryggen och en mellan knäna.

Dela dina erfarenheter!

Berätta gärna om dina egna bästa tips för smärtfri amning!

Swishdonation
Om du upplevt att vår blogg varit dig till stor hjälp får du gärna donera! Använd i så fall QR-koden ovan eller Swisha till nummer 1236340384 med valfri summa.
Om du inte kan är det såklart lugnt, du kan istället visa tacksamhet genom att berätta om oss för dina vänner eller dela vår sida på sociala medier. Tack!

Comments (8)

Jag samsover och liggammar hela nätterna. Kudden bakom ryggen är jätteviktig för att kunna slappna av i ryggen och höfterna. Jag har en kudde mellan knäna men fått ändå alltid ont i höfterna, den övre höften som jag inte ligger på. Ofta vaknar jag några gånger per natt av att det gör ont och byter sida för att kunna somna om. Kan det kanske vara kvardröjande foglossning (sex månader pp) eller är det bara en allt för elak behandling av höfterna att sova så?

Hej! Jättesvårt att svara på utan att undersöka, men om du inte har ont när du är vaken och igång borde det inte vara bäckenlederna som gör ont. Skulle gissa på att det ändå på något sätt blir att du spänner dig och att det blir en muskel-trötthetsvärk?

Hm, nej det gör ju inte ont på dagtid. Sitter det muskler precis vid höftkulan? Det gör ont som där man poppar ut höftleden?

Omg kunde du ligga på sidan efter ditt snitt? Till mig sa barnmorskorna att det i princip var omöjligt att ligga på sidan som nysnittad och avrådde från detta, men jag envisades med att prova – och omg! Kändes som att allt ”trasigt” liksom föll fram och trycktes ihop. Tog kanske 2 veckor innan det gick. Fick innan dess köra sittande och ryggliggande vilket inte var lika bekvämt. Med sedan blev det mest sidliggande amning i drygt 2 år <3 Saknar det!

Är det sant? Det var ju knöligt att komma till sidliggande (eller till vilken position som helst) i början, men jag tyckte verkligen att det funkade. Undrar om det spelar roll att jag gillat sidliggande amning förut och liksom väldigt gärna ville ligga på sidan? Hmmm…

Ah! Minns att kudden/nåt i ryggen var viktigt och hade stundom även en kudde till armen som man inte visste var man skulle göra av. Då blev den lite mer avslappnad. Sov så i 7 månader typ med mitt andra barn. Sov ganska bra även om han åt typ 20 ggr per natt. ”Open bar”-konceptet är ändå bättre än sätta sig upp och vakna till etc etc… Skönt nu 1 år senare att få sova lite mer fritt nattetid även om det ofta ligger nån ganska nära ändå oftast <3

”Open bar”, haha. Känner igen mig. Jag sover oftast väldigt tätt klämd mellan bebis på ena sidan och fyraåringen på andra. De nätter som känts som att jag sovit i ett toastjärn är inte mina bästa… haha.

Leave a comment