Överspänd bäckenbotten och förlossningar

Överspänd bäckenbotten och förlossningar

Bäckenbotten, anspänningsgrad och förlossning

”Stämmer det att risken för skador på bäckenbotten under förlossning om man spänner sig? Skulle pundendusblockad eller EDA kunna minska risken för skada”

”Kan man knipträna sig till en för spänd bäckenbotten?”

”Varför blir överspänd muskler svaga?”

”Har någon med överspänd bäckenbotten ökad risk att skadas vid förlossning?”

Det trillar med regelbundenhet in frågor som dessa, och jag tänkte samla dem och ge ett så enkelt och tydligt svar jag kan.

Stämmer det att risken för skador på bäckenbotten under förlossning om man spänner sig? Skulle pundendusblockad eller EDA kunna minska risken för skada?

Att smärtlindra bäckenbotten med pundendusnervblockad  är en metod som används under och efter vaginala förlossningar och vid mindre operationer. Bäckenbottens hela känselinput kommer från pundendusnerven, vilken kommer ut från korsbenet. Nerven grenar sedan ut sig till klitoris, bäckenbottenmusklerna, blygdläpparna, vaginalöppningen, mellangården och analsfinktrarna. En blockering av nerven gör att varken motoriska eller sensoriska signaler går fram. Metoden kan därför användas vid förlossningens senare steg för att lindra smärtan eller för att hjälpa bäckenbotten att slappna av. Det tar ungefär 5-10 minuter innan full effekt uppnås och lindringen håller sedan i 20-60 minuter.

En komplikation av blockaden kan vara att krystfasen förlängs eftersom kvinnan kan ha svårt att trycka på med bäckenbotten. Det finns dock studier som tyder på att både pudendusblockader och epiduraler kan verka skyddande mot levator ani-skador. Detta talar för att en smärtlindrings-inducerad avslappning i bäckenbotten kan öka tåligheten för passiv stretch, och därför skydda mot skada. Epiduraler har i äldre studier visats ökar risken för att man kommer behöva använda sugklocka (och därmed sekundärt kunna öka risken för förlossningsskador), men nyare studier verkar inte längre påvisa samma samband. Det kan handla om utveckling av både sammansättning av läkemedlet och nyare teknik. Ifall epidural ger mer utdraget förlossningsförlopp är fortfarande lite osäkert, det kan ju vara så att epiduraler också ges till kvinnor med långdragna förlopp för att de ska orka med. Behovet av dylik  smärtlindring som ska föregås av en vettig analys av förloppet, behovet och möjliga risker med behandlingen. Precis som med allt annat.

Något som är intressant i sammanhanget är det  kommersiellt tillgängliga redskapet ”epi no” eller ”ani ball” som används för att töja ut vagina de sista veckorna av en graviditet. Forskningen är trevande kring detta, och absolut inte samstämmig. Jag själv skrev ett förhållandevis kritiskt inlägg om ämnet här. Men en del tänker  att en uttöjning av bäckenbotten innan förlossning hjälper till och minskar risken för skada.

Knipträna sig till en för spänd bäckenbotten? Varför blir överspänd muskler svaga?

Här vill jag ta avstamp i lite teori kring spända muskler och tonus. Tonus är begreppet vi använder för anspänningsgrad i muskler i vila, och hyper- och hypotonus anger en över eller underspänning. Hypertonus är normalt ett sjukligt tillstånd som vi använder mest i sammanhang som har att göra med neurologisk sjukdom, där nervsystemets styrning av musklernas grundspänning  är felaktig. Detta ses hos Parkinson-patienter som får kugghjulsliknande rörlighet eller hos personer med cerebral pares som får spastisk och ofrivilliga rörelser. Bäckenbottens överanspänning är inte alls neurologiskt betingad på samma sätt hos de allra flesta, utan handlar mer om en överaktivitet i musklerna som är omedvetet viljemässig. I en fysioterapeutisk vardag benämner vi ofta muskler som överspända, förkortade, strama  och ibland överaktiva. Det behöver inte vara alls samma sak. En bäckenbotten som är överspänd är ofta aktivt spänd, medan strama muskler på lårets baksida mer är för korta och gör ont vid stretch.

Om tonus har att göra med muskelns anspänningsgrad i vila, har ”stramhet” mer att göra med muskelns passiva längd. En muskel med normalt tonus har en lagom anspänningsgrad i vila och kan viljemässigt spännas och anpassa sin anspänning efter kravet som läggs på den.  Du kan alltså tala om för din muskel att ”starta” och ”stoppa”, med en adekvat kraft i den aktuella aktiivteten. För högt tonus medför att din muskel kanske varken kan ”starta” eller ”stoppa” i och med att den redan håller på att jobba för fullt, även om du är i vila. Och eftersom den kör på ständigt, kanske den heller inte har något utrymme att anpassa sin spänningsgrad till aktiviteten du sysslar med.

Tonus

Hos en frisk person med ett välfungerande nervsystem (dvs de flesta av oss) bör bäckenbottens vilotonus vara avslappnat i liggande läge, med en viss låggradig grundaktivering så snart vi sätter eller ställer oss upp, och en mer höggradig anspänning när vi gör något mer högintensivt.

Hos personer med smärttillstånd, som har varit med om smärtsamma samlag eller av annan mer eller mindre känd orsak kan bäckenbottne liksom ”haka upp sig” på att stänga till alla kroppsöppningar. Ständigt och jämt. Då blir det en höggradig anspänning när det inte är adekvat att ha en sådan, utan de kanske finns både i vila och som grundaktivering.

Bildresultat för bakingbabies överspänning

Överspänd bäckenbotten

En överspänd bäckenbotten kan orsakas av en rad olika orsaker, ofta som ett försvar mot trauma eller smärta. Det händer också att vi inte kan veta om överspändheten är orsak eller verkan till ett smärttillstånd.

Om du aldrig släpper ner bäckenbotten mellan knipen, eller alltid går omkring med din bäckenbotten för högt anspänd, kan du ”knipa dig till en överspänd bäckenbotten”.

För att muskler ska fungera optimalt behöver de vara både starka och flexibla. En muskel som generellt är okej stark men överspänd kommer funktionellt sett att verka som en svag muskel. Flexibiliteten för att hantera buktrycksökning, lägesändringar och olika aktiviteter blir nedsatt så att muskeln inte reagerar på ett adekvat sätt. Därför kan en överspänd bäckenbotten ge upphov till viss inkontinens eller överdriven känsla av kissnödighet, svårt att tömma tarmen eller göra att samlag blir smärtsamma. Ibland är vaginism, vestibulit och vulvodyni åkommor som hör ihop med ett för högt grundtonus i bäckenbotten, men det är ofta inte enda besväret.

En överspänd bäckenbotten behandlas inte i första hand med knipövningar, utan med avslappning och ibland triggerpressur.

Överspänd bäckenbotten ökad risk för skador?

Forskningsmässigt sett verkar det inte som att bäckenbottens styrka påverkar utfallet av förlossningen. Både kring myten att en ”stark bäckenbotten kan försvåra förlossningen” och studierna som gjorts, så tycker jag dock att det finns en viss begreppsförvirring. En stark bäckenbotten underlättar kanske förlossningen, men gör en stram/spänd bäckenbotten verkligen det? Varför skulle annars pundendusnerv-blockader minska risken för skador?

Att ha en stark bäckenbotten kan kanske antingen underlätta eller försvåra en förlossning. Bäckenbotten är den muskelplatta som lyfter ändtarmen, vagina och urinblåsan. När du föder måste musklerna i bäckenbotten slappna av, för att låta barnet passera genom vaginalkanalen. Att ha en stark bäckenbotten ger ingen motsättning mot att kunna slappna av under en förlossning. Men en överspänd bäckenbotten som du inte riktigt kan reglera ner spänningen i, kan möjligen försvåra.

Kvinnor med högre viloaktivitet i bäckenbotten kan få en längre krystfas än de som kan reglera ner spänningsgraden i bäckenbotten enligt den enda studie jag har hittat som fokuserat på just detta. Det finns en rad studier som inte påvisar något samband mellan en stark bäckenbotten och en svårare förlossning. Observera alltså att vi särskiljer mellan starka och överspända bäckenbottnar!

Det här är alltså ett långt resonemang men mycket få tydliga  svar.

  • Stämmer det att risken för skador på bäckenbotten under förlossning om man spänner sig? Jag tror att det är fördelaktigt att aktivt slappna av i bäckenbotten under förlossningen, ja.
  • Skulle pundendusblockad eller EDA kunna minska risken för skada? Ja, eventuellt kan smärtlindring minska risken för levatorskador.
  • Kan man knipträna sig till en för spänd bäckenbotten? Om du under en längre tid spänner din bäckenbotten alldeles för mycket, ja.
  • Varför blir överspänd muskler svaga? De blir funktionellt sett svaga på grund av att de är oflexibla.
  • Har någon med överspänd bäckenbotten ökad risk att skadas vid förlossning? Vi vet inte.

Berätta oändligt gärna hur du som läser tänker!!

Referenser

Previous

Next

9 Comments

  • Hej! Nu utgå jag bara från min själv här, men… Jag tyckte att epiduralen gjorde att jag orkade låta krystskedet ta tid och det är ju enligt forskning bra mot bristningar. Jag hade mindre ont och därmed lättare att slappna av och inte stressa i krystskedet. Så jag tänker att epiduralen indirekt var en del i att jag inte fick så stora skador.

  • Tack för ett bra inlägg! Precis det jag gått och funderat över. Det är så mycket jag vet nu som jag önskar jag visste innan min förlossning! Jag hade nog redan innan en överspänd bäckenbotten dock utan att vara medveten om det. Jag tror att bedövning under förlossningen hade gjort att jag slappnat av mer och därmed hade kanske min förlossningsskada blivit lindrigare. Tyvärr blev jag inte lyssnad på och fick EDA som började verka strax efter att bebisen var ute. Nu har jag fastnat i en väldigt jobbig sits där läkare konstaterar kraftig överspänd bäckenbotten, hon remitterade mig till sjukgymnast (den enda som finns här inom det området) och hon har nu gett mig rådet att knipträna intensivt i 3 månader. Jag misstänker själv utifrån ständig tyngdkänsla och värk (samt kort mellangård) att muskler ännu inte är lagade men det vill varken läkaren el sjukgymnasten lyssna på. Jag vet verkligen inte vad jag ska ta mig till och mår inte alls bra utav detta! försöker fokusera på avslappning i bäckenbotten flera gånger om dagen men det känns som det sitter så djupt i mig att vara spänd där så det blir ingen förbättring.

    • Jag hade också mycket värk och tyngdkänsla efter min förlossning. Men det gick över (med hjälp av tiden och kroppens egen läkprocess och knipövningar). Minns inte när i tiden, men när min bebis var 2–9 månader så blev det successivt bättre. Därefter har jag haft lite små-urinläckage vid ansträngning och känt mig lite svag, men inga större problem och jag har aldrig ont!
      Om din bebis fortfarande inte är så gammal kan du ju testa med rehab/knipövningar som du får av fysioterapeuten och sen kräva ordentlig undersökning när bebisen är ca 1 år? När jag kollade upp hos gynekolog innan det gått 1 år sa de typ att det inte går att säga exakt hur det kommer läka typ.

    • Jag tänker att knipträning kan vara lite fel väg att gå om du är överspänd, det kan vara så att du först måste lära dig att reglera ner spänningen innan det är lämpligt att knipa.

  • Jag tog inte epidural och jag tror jag krystade på alldeles för hårt. Men jag tror också att med en barnmorska närvarande i rummet när krystfasen startade så hade jag kanske fått mer hjälp att slappna av? Nu var min man o jag helt ensamma när krystfasen satte igång.
    Jag kommer ändå inte ta epidural nästa gång, dels för att tanken på spruta i ryggraden är för obehaglig, dels för att både jag o min mamma haft problem med bedövningar som inte släppt (dock ej epidural) och dels för att jag hört för många berättelser där epidural gett sådan värksvaghet att det slutat med snitt (okej) eller sugklocka/tång och svåra bristningar (inte okej).

  • Det har gått 9 månader sedan min förlossning så jag tycker att jag borde ha känt en förbättring nu men tycker tyvärr att det går åt fel håll. Just nu försöker jag att knipträna men med mycket fokus på avslappning mellan knölen och efter. Det känns ju dock lite meningslöst om nu inte alla muskler är hela

  • Hej Mia! Fick min son för lite mer än 4 månader sen och har gjort knipövningar i stort sett sen han föddes men började med att träna med hjälp av TÄT appen för 3 månader sen. Jag blev medveten för kanske en vecka sen att jag har en mindre spänning i bäckenbotten(främst när jag står och sitter). Men har inga större problem att slappna av på toa eller när jag uppmärksammar denna mindre spänning. Läste vad du skriver om tonus. Är det normalt att man inte är helt avslappnad i bäckenet när man står och sitter? Visste inte om det var så att jag blivit överspänd och behövde sluta med knipövningarna.. Men det vill man ju gärna inte bara sluta med när man hållt på i över 3 månader..

    • Det kommer en automatisk spänning i bäckenbotten så fort du är uppe och vaken, det spänner sig mer när du sitter än när du ligger, mer när du står än när du sitter, mer när du går än när du står osv. Det är helt normalt.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Om du upplevt att vår blogg varit dig till stor hjälp får du gärna donera! Använd i så fall QR-koden nedan eller Swisha till nummer 1236340384 med valfri summa. Om du inte kan är det såklart lugnt, du kan istället visa tacksamhet genom att berätta om oss för dina vänner eller dela vår sida på sociala medier. Tack!