Massage under amning

Massage under amning

Jag fick en fråga angående att få massage som ammande kvinna. Mitt spontana svar blev: Ja, varför inte? Jag kunde knappt tänka mig att det kunde finnas någon som tänkte något annat. Så jag blev tvungen att läsa på lite. Det korta svaret är fortfarande: Nej, det finns inga skäl att inte gå på massage som ammande. Det långa svaret kommer här:

Massage efter graviditeten

Många har ont i kroppen efter graviditeten och förlossningen. Att ha en bebis är inte heller alltid smärtfritt och att få massage kan vara en skön behandling som kan lätta spänningar och smärta. Det är upp till dig om du vill ha en skön avslappnande lätt massage eller en mer djupgående och hårdare massage. Det finns inga riktlinjer gällande när du tidigast kan få massage, men beroende på förlossningssätt och bröstens anpassning kan du ha olika förutsättningar som gör att viss massage blir svår eller obekväm. För vissa kan det vara drömmen att få ligga på mage och för vissa kan det vara helt otänktbart.

Det här med toxiner då?

Det går rykten om att man efter massage ska dricka massor med vatten, eftersom massagen skulle frigöra toxiner (giftiga ämnen) i kroppen. På samma spår sägs det i vissa kretsar att man ska undvika massage när man ammar, eftersom de där toxinerna skulle kunna gå över i bröstmjölken. Det finns inga riktiga belägg för att det skulle vara så. Vilka toxiner som skulle frigöras av massage (men inte av träning?) och hur vätskemängden skulle påverka finns ingen forskning som stödjer.

Det finns forskning om hur bland annat PCB (en gammal industrikemikalie) går över till spädbarn via modersmjölken. PCB får vi människor i oss främst via feta animaliska livsmedel och lagras i fettvävnad. Om en kvinna går ner hastigt i vikt under amningsperioden kan mängden av detta toxin frigöras i något större omfattning än annars. Detta är grunden till att man inte rekommenderas att gå ner mer än 0,5 kg i veckan som ammande (utöver den där snabba viktnedgången som man kan få kort efter förlossningen).

Mjölksyra

När man drar det vääääldigt långt så skulle man kunna tänka att massage skulle kunna frigöra mjölksyra i musklerna, och att detta skulle kunna vara negativt för amningen. Här finns två saker att säga: 1) Massage lindrar nog snarare mjölksyra i musklerna och 2) Högre halt av mjölksyra kan gå över i bröstmjölk vid högintensiv träning, men inte ens då har man sett att det är negativt för barnet. Mjölken kan dock smaka lite surare, och det är inte alla bebisar som gillar.

Vätska efter massage

Det kan vara gott att dricka vatten efter en massage, och det kan ge en liten extra stund att stanna kvar i bubblan som massagen kan skapa. Likaväl som det är en myt att massage frigör en massa giftiga ämnen så är det en myt att vatten skulle kunna rensa systemet. Rengöringsarbetet pågår i lever och njurar och är visserligen beroende av att du dricker tillräckligt för att fungera, men de kommer inte fungera bättre bara för att du dricker ett extra glas vatten.

Dela gärna med dig av dina erfarenheter i kommentarsfältet

Previous

Next

5 Comments

  • Jag fick ett toppentips av en massör när var gravid: Ställen som erbjuder gravidmassage har en speciell ”kudde” man ligger på med hål för mage och bröst. Be om en sådan även efteråt, under amningsperioden, för att slippa ligga med tyngd på brösten. Prövade detta och kan verkligen rekommendera!

  • Jag fick mjölkstockning kort efter massage av maken när jag låg på mage på en halvhård madrass. Kan ju ha varit en slump, men jag vågade inte få det i magläge igen.

    • Ja, när jag ska lägga gravida eller ammande kvinnor på mage på britsen för att undersöka eller behandla något så frågar jag alltid om det kan fungera, och de flesta svarar ”en kort stund”. Och då brukar jag ändå lägga en kudde under.

  • Kanske inte rätt inlägg att fråga under men jag funderar över det här med relaxinet i kroppen i förhållande till stretch/yoga. Har läst nånstans att en ska undvika att yoga pga relaxinet gör en överrörlig och att relaxinet är kvar i kroppen upp till 16 veckor efter förlossning och sålänge en ammar? Men vilket är det som gäller? Om en ammar längre än 16 veckor? Är då relaxinet kvar i kroppen? T ex om en ammar 1,5 år? Vet att jag yogade tidigt med mitt första barn men nu plötsligt med 4e så finns det så mkt mer skrivet så blir jag osäker på om jag vågar yoga med lite längre stretchtid utan att ”förstöra ngt”.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Om du upplevt att vår blogg varit dig till stor hjälp får du gärna donera! Använd i så fall QR-koden nedan eller Swisha till nummer 1236340384 med valfri summa. Om du inte kan är det såklart lugnt, du kan istället visa tacksamhet genom att berätta om oss för dina vänner eller dela vår sida på sociala medier. Tack!