Triggerpunkter

”Hej! Jag blir ofta stel i bäckenet, ländryggen, mellan skulderbladen och upp i käken. Och det tror jag beror på mycket bärande av barn och för lite styrketräning och stretch. Går på massage men inte hittat riktigt rätt person och tycker det känns lite väl dyrt. Vill hellre hitta sätt att balansera mig själv på egen hand. Så fick jag nys om massagebollar för att få hjälp att trycka till de hårdaste punkterna. Är det här bra eller dåligt?”

Det här är intressanta frågeställningar som jag fick från en läsare för ett tag sedan. Både om ämnet ”behandling av muskelpunkter” och kring egenvård. Eftersom jag också jobbar mycket med behandling av muskelpunkter i bäckenbotten på en del patienter så tänkte jag ta er med genom en resa i triggerpunkternas värld.

Vad är triggerpunkter?

Dessa punkter är ömma områden som är känsliga för tryck och som kan ge utstrålande smärta. Triggerpunkter anses kunna vara aktiva eller latenta. Båda typerna kan ge stelhet i musklerna som också kan begränsa rörelseomfånget i den led som muskeln passerar över. Det är ingen egentlig knut, men det kan vara en liten minikramp i en del av muskeln. En triggerpunkt betyder inte att något är skadat eller fel. De typiska triggerpunkterna kan ha utstrålande smärta och om du sträcker ut en muskel med muskelknutor kan muskeln reagera med en försvars-kramp. Triggerpunkter är alltså helt normala och vanliga, men o-härliga. De skapar problem när de orsakar smärtproblem i din vardag, komplicerar andra besvär du har eller uppträder i förrvirrande likhet med andra besvär som behöver annan behandling.

Hur behandlas triggerpunkter?

Det finns många olika behadlingsmetoder för triggerpunkter – olika typer av triggerpunktspressur, akupunktur, dry needling eller töjningar. Man måste inte alls behandla triggerpunkter om de inte ger följdsymtom i form av rörelseinskränkning eller smärta som påverkar vardagen. Man kan minska smärta och ökad rörelseomfånget genom triggerpunktsbehandling, men det finns studier som också visar att behandling inte ger någon effekt alls. Det är viktigt att behandlaren kan avgöra om smärtbesvären överhuvudtaget handlar om triggerpunkter eller om någon annan diagnos. Att minska besvären av triggerpunkter måste följas upp av fysisk träning för att bibehålla de förbättringar som finns vad gäller blodflöde i muskeln och ökad rörlighet.

Man kan behandla triggerpunkter genom en ischemisk komperession, det vill säga att man håller ett jämt och ganska hårt tryck över punkten tills den släpper och blir mjuk. Man kan också använda sig av friktion och dra fingret eller handen upprepade gånger, ofta tvärs över muskelfibrerna. Båda metoderna kommer påverka det lokala blodflödet, och kroppens svar på detta blir en ökad genomblödning och frisättning av endorfiner. Den ökade genomblödningen kan också ”skölja bort” vissa inflammatoriska kemiska faktorer (susbtans P, prostaglandiner och bradykinin mfl) vilket kan bidra till en återhämtning för muskelvävnaden och neuromuskulära kopplingar. Den slags boll-behandling som frågeställaren nämner är alltså ett slags egenvårdsalternativ för att få det där trycket.

När kommer effekten?

Om behandlingen har gjorts bra brukar effekten komma ganska med en gång. Men det man vill komma åt är ju mer än den där kortvariga lindringen, men vill ju ha en långsiktig lösning. Den långsiktiga lösningen är inte fler manuella behandlingar, den långsiktiga lösningen är att undvika att få smärtan igen. Att ha tillräckligt starka muskler med tillräckligt varierad belastning och ergonomi så att besvären inte uppstår. En bra behandlare med god etisk kompass kommer alltså inte behandla dig vecka ut och vecka in, utan kommer hjälpa dig att komma vidare. När det gäller triggerbehandling är också egenvård en bra grej. Hur bra hjälp av behandlingen du kommer få handlar om många faktorer så som din generella hälsa, din stressnivå, ergonomi, vardagsbelastning, sömn, träning och ditt psykiska mående.

Vetenskapen bakom triggerpunktsbehandling

Jag vill vara tydlig med att vetenskapen bakom triggerbehandling är mycket vag. Ju säkrare en person uttalar sig om triggerpunkter och hur de funkar, desto mer skeptisk kan du bli. Men utan ett tungt vetenskapligt belägg är ändå behandling av dessa ömma punkter något som kan grundas på beprövad erfarenhet. Som allt annat är detta behanlingsmetoder som ska användas med ödmjukhet. Alla kan lära sig att triggerpunktsbehandla mindre muskelbesvär. Behandlingen är ofta bra, men inte magisk eller mirakulös. Det händer att det inte blir bättre. Men det är ett tryggt egenvårdsalternativ för dig som vill känna att du kan påverka dina egna smärtbesvär. I den medicinska forskningen är triggerpunkter ingen big deal, eftersom det finns många andra, mer allvarliga tillstånd att forska kring. Men det börjar bli mer och mer uppmärksammat. Muskelsmärtor är onekligen vanligt och besvärar många.

Begreppsförvirringen

Att ha triggerpunker och muskelsmärta är inte samma sak som att lida av fibromyalgi. Fibromyalgi innebär ett utbrett smärttillstånd och en sänkt smärttröskel och samhörigt med en rad andra symtom som uttröttbarhet och sömnsvårigheter. Den som har fibromyalgi har ofta så kallade ”tender points”, vilket inte är riktigt samma som triggerpunkter. Tender points finns i muskel- och senfästen men själv punkten är inte orsaken till smärta, utan ett symtom på fibromyalgin. Dessa ger i regel inte r utstrålning så som triggerpunkter kan göra.  Tender points svarar inte heller på behandling på samma sätt som triggerpunkter.

Att behandla sina egna triggerpunkter

Att hitta sätt att själv minska smärta och öka rörlighet i sina muskler kan vara otroligt skönt. Om du hittar ett alternativ som funkar bra för dig och som enbart ger smärtlindring och aldrig smärtpåslag är det bara att köra på!

Att behandla bäckenbottens triggerpunkter

Muskelsmärta och muskelspänning i bäckenbotten kan vara både orsak till, och effekt av, andra tillstånd och funktionsnedsättningar i bäckenområdet. Att behandla bäckenbotten med muskel-normaliserande metoder är ofta effektivt. Jag rekommenderar alla som är intresserade av ämnet att lyssna på detta poddavsnitt (på engelska).

Referenser

Leave a comment