Sex efter förlossning

En vanlig fråga jag får är “varför känns inte sex som förr nu efter att jag fött barn?”. Jag behöver ofta veta lite mer om vad som ligger bakom den frågan, men jag tänkte ge en slags svar här idag.

Först av allt vill jag vara tydlig med att du inte är ensam om att ha något knöl med sexlivet efter graviditeten. I studier uppger ungefär hälften av alla nyförlösta kvinnor att de har något sex-trubbel och ungefär 40 % har besvär efter 12 månader. Minskat intresse är det vanligast förekommande besväret. Har du minskad lust ska du alltså varken känna dig ensam eller skuldbelägga dig själv för det. Men lust står sällan ensamt utan kan bero på en himla massa andra saker. Här kommer mina tänkar om vad du kan göra själv för att påverka dina eventuella besvär!

Utsträckning

Vid en vaginal förlossning sträcks vävnaderna kring vaginalkanalen ut över 300% och det tar lång tid innan detta har återhämtat sig helt. Du kan inte utvärdera ”slutresultatet” av kroppens egen återhämtning förrän tidigast 9-12 månader efter förlossningen. Medan du läker och återhämtar dig det det kännas stort inuti slidan vid penetration och det kan vara svårare att få en stark orgsam. Det behöver inte alltid kännas så (eller ens något alls) för alla, men det här är i alla fall en delförklaring.

Vad kan du göra för att påverka? Ladda ner appen TÄT och knipträna regelbundet. 

Ärrvävnad

Om du har fått en bristning och blivit sydd i underlivet kan ärrvävnaden ömma rätt länge. Ärrvävnaden är sällan helt slät, utan du får som en rand av ojämn slemhinna som vid penetration kan börja kännas väldigt skavig. Det är inte ovanligt att ärr i början är hårda och stumma, för att med tiden mjukas upp. När ärren är hårda och stumma kan de ibland börja blöda lite då de utsätts för friktion. Det är inte ärret som håller på att spricka upp, utan det är just ojämnheterna som får lite ”skavsår”. Det kan också uppstå granulom, en slags lättblödande vävnad vid ärret som med lätthet kan behandlas bort hos en gynekolog.

Vad kan du göra för att påverka? Blöder det vid sex ska du kolla upp detta hos barnmorskan eller hos en gynekolog. Om du ”bara” har ont i ärren kan du börja massera och töja dem själv.

Torrhet

Om du ammar kan slemhinnorna bli väldigt torra. Det innebär att du kanske inte blir lika våt som förut, och att du inte får lika mycket egenproducerat glid. Det kan öka risken för skavkänsla. Är detta ett stort problem och du vet att du kommer vilja fortsätta amma kan du testa en receptfri östrogenkräm och/eller köpa riktigt, riktigt bra glidmedel. Jag brukar rekommendera silikonbaserat glidmedel i de flesta fall.

Vad kan du göra för att påverka? Prata med din partner och berätta om torrheten så att ni både vet om att detta är en fysiologisk grej som inte handlar om lust eller sug. Men kommunicera att det kan bli väldigt olustigt med friktion utan glid. Köp bra glid!

Nervpåverkan

När musklerna sträcks ut i bäckenbotten vid förlossningen påverkas också de nerver som går till hela underlivet. Det innebär att du kan ha fått små små nervskador (små som i det inte är några stora eller permanenta skador) som kan göra det dels lite svårare att styra musklerna i bäckenbotten, men som också kan ge nedsatt känsel. Nedsatt känsel vid sex innebär ju för de allra flesta att sex blir väldigt mycket tråkigare. I vissa fall kan nerver felsignalera, och signalera smärta vid en lätt eller normalt skön beröring. Det här är knepigt!

Vad kan du göra för att påverka? Stimulera nervernas läkning genom att inte helt överge området ändå. Här skulle jag säga att egensex har en viktig del, oavsett om det handlar om ingen känsel eller smärtkänsel. Du själv kan styra och välja att sluta när du vill.

Missade skador

En vanlig orsak till svårigheter att få orgasm efter en vaginal förlossning är en skada på en av musklerna i mellangården. Den heter ”bulbocavernosus” och omsluter slidan och fäster in mot klitoris. Det är en muskel men innehåller också samma slags svällkroppar som en penis. När dessa svällkroppar fylls blir slidan mjuk och elastisk och muskeln skapar också förutsättningar för orgasm. När den här muskeln går av vid en vaginal förlossning blir slidan lite öppen och svullnaden inför samlag kan utebli. Vaginal penetration kan bli tråkig eller ibland smärtsam. Om du tidigare har kunnat få orgasm vid penetration kan detta utebli nu.

Vad kan du göra själv? När du är precis nyförlöst är det svårt att veta om det är en missad eller felläkt skada, eller om det bara är något som håller på att läka men som kräver lite tid. Har det gått 6-9 månader och du upplever att något är fel – sök dig till en gynekolog som är duktig på muskler.

Inkontinens och buktande slidväggar

Att läcka vid orgasm eller att känna en oro för att läcka under samlaget är en stor lust-sänkare för måna. Ofta går detta hand i hand med utsträckningen av musklerna och nerverna vid förlossningen, och med knipträning och tid går det ofta över. Buktande slidväggar efter förlossning kan också ge med sig med tiden. Det kan också vara viktigt att veta att de flesta slidväggsbuktningar inte är i vägen för sex.

Vad kan du göra för att påverka? Om besvären inte går över ska du absolut söka dig till en gynekolog som kan hjälpa dig. Du ska inte behöva ha ett trist sexliv resten av livet på grund bäckenbottenbesvär.

Trauma

En traumatisk upplevelse kring förlossningen kan göra att du vill stänga fabriken för gott och aldrig mer låta någon komma i närheten. Du har naturligtvis all rätt i världen att ta din tid att läka, både kroppsligt och själsligt. Jag lyfter ämnet för att du ska veta att traumaupplevelsen kan bli så pass omfattande att du behöver hjälp för att komma vidare. Jag har skrivit mer om detta här.

Stora bristningar i underlivet gör rent statistiskt att många väljer att vänta längre med att återuppta samlivet. Detta kan ju handla både om ärrsmärta, om muskelskador och om själva traumat. Oavsett orsak så kan det vara viktigt att bena ut för dig själv, och ta tag i det aktuella problemet.

Kroppstrivsel

Man måste inte se ut på ett visst sätt för att få ligga, men många upplever ett behov av att kunna känna sig trygga och avslappnade i sina egna kroppar för att vilja ligga. Kroppen kan ha gått igenom ett gäng drastiska förändringar och det kan ta ett tag innan du hittar dig själv i den nya kroppen.

Vad kan du göra för att påverka? Ta en stund för aktiv självbeundran varje dag. Tänk på vad din häftiga kropp har byggt och burit – en helt fantastisk ny människa. Tacka kroppen och försök ladda alla spår av graviditeten till att bli värdefulla kvitton på detta vackra.

Referenser

Previous

Next

2 Comments

  • Tycket ni är så bra som orkar fortsätta fixa bra inlägg till den här bloggen fast ni har bäbis och trebarnshärj och allt! Hurra!

    Undrar också om jag kan ställa en till det här inlägget helt orelaterad läsarfråga om överspända muskler? Man ska ju inte gå runt och knipa jämt pga kan få överspänd bäckenbotten väl? Kan man råka överspänna andra muskler också? Jag försöker tex gå och stå mer till vardags och för att ha god eller åtminstone ok hållning då måste jag ju aktivera en del muskler som magmuskler och rumpa etc. mer eller mindre medvetet. var går gränsen för att liksom bara aktivera dom på ett sunt och normalt sätt och att spänna dem så att de blir för trötta och försvagade istället för starkare? Kan man råka göra det?

    Tack igen för bra blogg, vet inte hur många gånger jag tipsat om den!:)

    • Man kan absolut överspänna andra muskler, det är ju typ det som är ömma muskler över axlarna. Och det är ju överspänning som ger upphov till triggerpunkter ofta.
      https://bakingbabies.se/2019/02/20/triggerpunkter/

      Om du inte får ont i musklerna så tänker jag att du ligger inom ett säkert spann. Sen finns det en aspekt av att inte gå omkring och överspänna magen för att inte skapa för mycket buktryck över tid.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Om du upplevt att vår blogg varit dig till stor hjälp får du gärna donera! Använd i så fall QR-koden nedan eller Swisha till nummer 1236340384 med valfri summa. Om du inte kan är det såklart lugnt, du kan istället visa tacksamhet genom att berätta om oss för dina vänner eller dela vår sida på sociala medier. Tack!