Sömn och kognitiv funktion

Långvarig sömnbrist

Sömnbrist påverkar reaktionsförmågan, uppmärksamheten, arbetsminnet och faktiskt också långtidsminnet.Vissa studier visar att kvinnor hanterar sömnbrist och lång tids vakenhet bättre än män, men orsaken till detta är inte fastställd. Om det handlar om fysiologiska eller socialt betingade orsaker vet vi inte.

Kognitiv påverkan under postpartumperioden

Forskningen menar att den kognitiva påverkan som återfinns under graviditet och postpartumperiod är rätt mild i sin karaktär och främst drabbar vissa områden:

  • Arbetsminne – förmågan att kunna hålla flera saker i huvudet samtidigt
  • Snabbheten på att processa information
  • Kognitiv flexibilitet – snabbheten på att växla uppmärksamhet mellan olika uppgifter

Det finns tecken i litteraturen på att de kognitiva funktionsnedsättningarna är större 12 veckor postpartum än 24 veckor postpartum, vilket stämmer någorlunda överens med att sömnbristen ofta är värre tidigare i postpartumperioden.

I en studie jag läst upplevde också de nyblivna mammorna fördelar:

  • Förbättrade förmågor till multitasking
  • Förstärkt förmåga beslutsfattande
  • Förbättrad empati
  • Förbättrad emotionell koppling till andra

Att sova under 6 timmar per natt i ett par veckor påverkar den kognitiva funktionen till det sämre.

De kognitiva funktionerna omfattar även de verbala förmågorna att hitta rätt ord och att kommunicera effektivt. Detta påverkas till det sämre av sömnbrist. Att sova bara lite för lite under lång tid motsvarar att ha varit vaken 24-48 timmar i sträck i påverkan på den kognitiva funktionen. Skillnaden är att den som haft sömnbrist under en längre tid kanske inte känner tröttheten lika akut. Då kanske man inte heller blir lika uppmärksam på sin tillfälliga dipp i tankeverksamheten. (Denna slags trötthet påverkar också körförmågan på ett sätt som motsvarar rattonykterhet)

Postpartumtidens kognitiva påverkan är övergående

Det som sömnbristen gör med dig är övergående. Jag har dock svårt att se saker som föräldraskapet medför som är positiva vad gäller multitasking, empati och beslutsfattande över övergående. Generellt går vi kanske igenom det här som vinnare? Men här blogginläggsserien börjar kanske ändå bli en enda stor upprepning av propagandan: SOV, för Guds skull, Sov.

Berätta om något roligt som hänt dig när du varit trött-tokig!

Personligen ställer jag mest in fel saker i fel skåp i köket, vilket kan bli allt annat än roligt om saker förfars när frysvaror hamnar i skafferiet och sånt…

Inläggen i serien i ordning


Previous

Next

3 Comments

  • Som ensamstående mamma till en 15-månaders där jag tagit alla nätter själv och där barnet sällan tagit längre tupplurar än typ 30 min dagtid, så är jag ändå fascinerad över vad kroppen fixar.

    Jag har inte sovit en hel natt sedan jag blev gravid och framtill för två veckor sedan så ammade jag var tredje timme, men jag är nog inte mer disträ än vanligt. (ska visserligen sägas att jag varganska disträ redan innan…) Har glömt nycklarna i dörren någon gång, men hade snäll granne som ringde på. Saker har hamnat fel, men inget allvarligt och oftast tror jag ändå att det är mitt barns fel hahaha. Däremot så är ju orken sådär och jag vill inte köra bil igen förrän jag får sova bättre. Det skulle säkert gå fint, men jag tycker inte det känns bra, det där med att det är samma som att köra rattfull satte sig när jag gick och tog körkort. Har märkt att jag inte bygger meningar på samma sätt som innan, det är nog mitt största problem. Blir ibland helt obegripligt när jag uttrycker mig i skrift, många syftningsfel. Vilket jag inte ser till en början utan först när någon återkommer och inte har förstått. Antar att kroppen lägger mindre energi på de funktioner som inte är lika nödvändiga för att överleva.

  • ”Vad var det jag frågade som du nu svarade på?” Jag kom alltså inte ihåg den frågan jag nyss ställt .

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Om du upplevt att vår blogg varit dig till stor hjälp får du gärna donera! Använd i så fall QR-koden nedan eller Swisha till nummer 1236340384 med valfri summa. Om du inte kan är det såklart lugnt, du kan istället visa tacksamhet genom att berätta om oss för dina vänner eller dela vår sida på sociala medier. Tack!