Sömn och postpartumdepression

Sömnbrist påverkar det generella måendet, och stor trötthet associeras med en ökad mängd negativa känslor. Sömnbrist och depression har välkända samband som går åt båda håll. Att ha svårigheter med att somna och/eller sömnstörningar under tiden strax efter förlossningen är en riskfaktor för depressiva symtom. Kvinnor i den generella befolkningen som redan lider pågående depression har en ökad risk att få svårigheter med sömnen. Sömnbrist hos nyförlösta kan också vara bidragande till utvecklingen av postpartumdepression.

Sömnbrist är vanligt

Sömnbrist är vanligt hos nyblivna föräldrar på grund av barnets oregelbundna sömnmönster och omogna cirkadianska rytm. Att ta hand om en nyfödd med oregelbundna sömnmönster bidrar med ytterligare svårigheter kring sömnen. Dålig sömnkvalitet kan leda till depression, och depression kan också leda till dålig sömnkvalitet. Detta gäller alltså båda föräldrarna! Sömnkvalitet handlar ofta om att få tillräckligt mycket djupsömn och alltså inte enbart om total tid.

Postpartumdepression

8-15 % av alla kvinnor uppfyller kriterierna för depression postpartum, beroende på hur man mäter och inkluderar i studier. Postpartumdepression har negativa konsekvenser för livskvaliteten hos den nyförlösta och relationen till barnet kan påverkas.

Kallas ibland felaktigt för förlossningsdepression

Förlossningen som sådan och händelserna runt omkring denna kan naturligtvis ha inverkan på förekomsten av depression. Utfallet vid barnets födelse kan också ha fysisk och psykisk inverkan på kvinnans sömn. Postpartumdepression är dock det korrekta namnet i och med att det inte nödvändigtvis är själva födseln som utlöser en depression.

Hur vet jag om jag är trött eller deprimerad?

Det jätteenkla svaret är att trötthet försvinner om du får sova, men depression gör det inte. Det är lite för enkelt uttryckt, för det kan ju vara att du inte får sova ordentligt på lång tid. Om du inte upplever att varken vila eller roliga saker som händer gör att du blir gladare eller piggare ska du ta detta på allvar. Trötthet kan göra att du blir mer sugen på kaloririk mat, men depression kan i vissa fall göra att aptiten minskar (dock inte för alla!). Om du tror att du är deprimerad, ring till din BVC-sköterska direkt.

Bättre sömn – bättre mående?

Kvinnor med postpartumdepression hanterar sömnbristen på olika sätt. Studier har visat att de som får hjälp att hantera sömnen på ett mer effektivt sätt ofta mår bättre efter en tid. Socialt stöd har visat sig vara av stor vikt – att partnern eller andra anhöriga tar hand om barnet och låter modern få sova.

Det viktigaste är att våga söka och ta emot hjälp.

Om du är drabbad kan börja med att prata med ditt barns BVC-sköterska. Denna kan sedan hjälpa dig vidare till psykolog eller hänvisa till vårdcentralen vid behov. Ni kan också få stöttning i hur ni bäst ska hantera barnets nattsömn så att ni alla får sova mesta möjliga!

Läs också om postpartumdepression på 1177

Inläggen i serien i ordning

Previous

Next

One Comment

  • Tack, tack, tack för att du skriver om detta! Postpartumdepression är vanligare än man tror, men fortfarande till viss del skambelagt- då bilden av den lyckliga nya familjen är den som projiceras i första hand. Men så viktigt att de som mår dåligt efter att de fått barn vågar berätta för att få hjälp. Iaf i den region jag arbetar finns en upparbetad organisation för stöttning och hjälp till föräldrar som mår dåligt. Det finns hjälp att få!!! Observera att även nyblivna pappor kan blir deprimerade, men att det riskerar att missas i högre utsträckning.
    Med vänlig hälsning,
    /BVC-sköterskan

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Om du upplevt att vår blogg varit dig till stor hjälp får du gärna donera! Använd i så fall QR-koden nedan eller Swisha till nummer 1236340384 med valfri summa. Om du inte kan är det såklart lugnt, du kan istället visa tacksamhet genom att berätta om oss för dina vänner eller dela vår sida på sociala medier. Tack!