Underlivsorganen och klimakteriet

Vad gör klimakteriet med din snippa?

Bäckenbotten och underlivsorganen

Klimakteriet påverkar bäckenbottenmusklerna på samma sätt som alla andra muskler påverkas, de försvagas. Bäckenbottens funktion är att lyfta upp organen inne i bäckenet. Resultatet av en försvagning av bäckenbotten kan påverka bäckenorganen negativt. Bäckenorganen är blåsa, livmoder och tarm. Det är också vanligt med viktuppgång efter klimakteriet,och övervikt kan spä på bäckenbottenproblem.

Menopausen gör så att äggstockarna upphör producera östrogen, vilket är ett hormon som ansvarar för att blåsan och urinröret ska vara följsamt och sluta tätt. Bäckenbottenmusklerna behöver också östrogen för att fungera optimalt. Som ett resultat av klimakteriet påverkas både blåsan och bäckenbotten. Mycket av åverkan på ligament, muskler och stödjevävnad i bäckenbotten orsakas till att början av graviditeter och förlossningar. Långvarig förstoppning, övervikt och regelbundna tunga lyft ökar risken för bäckenbottendysfunktion efter klimakteriet. Innan dess kan musklerna ofta kompensera för en del av svagheterna, men när östrogennivåerna sänks kraftigt kan symtomen förvärras.

Framfall

Ett framfall är det svenska ordet för prolaps, vilket helt enkelt är en beskrivning av att någon struktur flyttat ner några nivåer inne i vagina. En cystocele är när blåsan buktar in mot vagina i dess främre vägg. En rectocele är när tarmen buktar in i vaginas bakvägg. Ett livmoderframfall är när livmodern sackat ner i vagina. Det är möjligt att ha ett eller fler framfall på samma gång. De graderas från milda till svåra, och symtomen av ett svårare framfall är att buktningen/livmodern kikar ner och ut genom vaginalöppningen. Detta kan höra ihop med en tyngande, skavande känsla och höra ihop med ryggsmärta. Även om du har genomgått en hysterektomi kan du få framfall från de andra strukturerna. 50 % av alla vaginalt förlösta individer uppskattas ha någon form och grad av framfall.

De olika typerna av framfall kan ge lite olika symtom. Cystocele hör oftare ihop med symtom som har att göra med blåsan och blåstömning – svårt att börja kissa, långsam stråle eller en känsla av ofullständig tömning. Rectocele hör oftare ihop med tarmtömningssvårigheter. Smärta vid samlag kan bero på flera olika saker och inte alltid prolaps, men det förekommer oftare vid livmoderframfall.

Läckage

Det finns två sorters urinläckage som kan förekomma mer frekvent efter klimakteriet. Den första sorten kallas ansträngningsläckage och sker när du får en tryckökning mot blåsa och bäckenbotten. När du nyser, hostar, skrattar eller hoppar ökar trycket mot blåsan och bäckenbotten klarar inte att hålla emot underifrån. Resultatet blir ett urinläckage om bäckenbotten inte är tillräckligt stark. Ungefär 50 % av alla 50-åriga kvinnor uppskattas lida av ansträngningsinkontinens. Kvinnor som fött barn har en ökad risk att drabbas, speciellt de som fött barn vaginalt och fått en förlossningsskada. Bäckenbottenträning fungerar dock precis som under vilken annan period i livet som helst och kan stärka upp bäckenbotten och minska en del symtom.

Den andra sortens urinläckage sker när blåsan blir överaktiv och mer okynnes-signalerar kissnödighet, och tillslut klarar kroppen inte att hålla emot. Östrogenbristen efter klimakteriet påverkar blåsans vävnader så att detta ökar i förekomst.

Analläckage omfattade både att inte kunna hålla fisar och avföring. Det är förhållandevis vanligt att kvinnor som tidigare fött barn inte alltid kan hålla fisar. Analläckage ska alltid utredas av läkare.

Sex

Både sexlusten och den sexuella funktionen kan påverkas av klimakteriet och den förändrade hormonbalansen. De låga östrogennivåerna som följer klimakteriet kommer påverka slemhinnan i vagina och huden i vulva. Östrogenbristen kan ge torrhet som kan ge upphov till rodnad, kli och sveda. Även flytningarna kan förändra karaktär. Efter puberteten ska vagina ha ett ganska lågt pH värde (3,8 – 4,4), men efter klimakteriet höjs pH till att närma sig ett neutralt värde (6,5 – 7,0). Hälften av alla kvinnor får efter klimakteriet besvär av sköra slemhinnor i underlivet och/eller ömhet vid samlag, sveda vid blåstömning och ökad förekomst av urinvägsinfektioner. Alla dessa symtom kan bero på östrogenbrist i slemhinnorna, då slemhinnan blir tunn, skör och får sämre blodförsörjning.

Om torra slemhinnor i slidan påverkar kan det finnas hjälp i form av glidmedel eller östrogenkräm. Om besvären inte enbart handlar om torra slemhinnor vid samlag utan även ger upphov till de andra symtom, bör du uppsöka läkare för råd och behandling.

Inläggen i serien i ordning

Swishdonation
Om du upplevt att vår blogg varit dig till stor hjälp får du gärna donera! Använd i så fall QR-koden ovan eller Swisha till nummer 1236340384 med valfri summa.
Om du inte kan är det såklart lugnt, du kan istället visa tacksamhet genom att berätta om oss för dina vänner eller dela vår sida på sociala medier. Tack!

Previous

Next

3 Comments

  • Mia……. I Löööv you för allt ditt arbete och information. Men det här var det mest deprimerande jag läst på länge. Som 42-åring börjar man ju gråta och få lite lite ångest……Här sitter jag med lunchen och tänker… ”Neeeej, jag vägrar klimakteriet!!!”
    =)
    Så – vad gör man då för att motverka alla de där små presenterna som tycks komma med klimaktiet? Hur löser man det bäst?? Nu är alla goda råd värdefulla =)

    • Åh, hemskt ledsen att ge dig ångest! Här är mina tips:
      Börja inte röka om du inte röker. Sluta röka om du gör det. Långvariga hostor och lungproblem lägger väldigt mycket onödigt tryck mot bäckenbotten.
      Försök att hålla dig normalviktig (asså det här är ett käftsmällsråd, jag vet att det inte är något man bara ”jaha, då fixar jag det”. Men rent forskningsmässigt så vet vi att övervikt och fetma ökar risken för bäckenbottenproblem.
      Håll magen i trim. Undvik förstoppning och onödigt hårt krystande!
      Håll slemhinnorna välmående. Smörj med krämer och vid behov östrogen. Prata med din gynekolog om detta!
      Bli inte fysiskt inaktiv! En stark kropp kan fördela tryck och belastning över flera muskler och områden i kroppen.

      • Ok, men då är jag lite gladare :-). Röker inte, normalviktig, tränar regelbundet. Men…klimakteriet…känns liksom inte så lockande….

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Om du upplevt att vår blogg varit dig till stor hjälp får du gärna donera! Använd i så fall QR-koden nedan eller Swisha till nummer 1236340384 med valfri summa. Om du inte kan är det såklart lugnt, du kan istället visa tacksamhet genom att berätta om oss för dina vänner eller dela vår sida på sociala medier. Tack!