Nytt om magmuskeldelningar

De ämnen som jag jobbar med mycket kollar jag regelbundet upp all ny forskning kring. Nu har det kommit några nypublicerade studier och jag har samlat ihop till ett lite ”gott och blandat”-inlägg angående magmuskler.

Test av stabilitetsträningsprogram

I en studie har man testat stabilitetsträningsprogram plus magträning tre gånger i veckan under en åttaveckorsperiod och jämfört med en grupp som ”bara” fick träna annan magträning tre gånger i veckan i åtta veckor. Det var 20 kvinnor i vardera grupp. Kvinnorna i stabilitetsträningsgruppen fick en signifikant minskning av magmuskeldelningen och förbättrad upplevd livskvalitet.

Båda grupperna gjorde alltså grundläggande statiska magsövningar, bäckentippning, en motsatt situps, rotationsövningar och testgrupen gjorde alltså tillägg av någon form av bracing-övning, diafragma-andning, bäckenbottenträning och en plank-övning. Jag har inte kunnat hitta programmen, så det är lite svårt att beskriva dem. Ändå fint att se ett slags träningsupplägg utvärderat. Hoppas de utvecklar sitt upplägg ännu mer och utvärderar det på större grupper!

Ärftliga faktorer bidrar

Patienter med bråck har oftare en annan uppsättning av kollagenfiber i sina sen- och stödjevävnad än människor som aldrig får något bråck. I en studie på vävnaden i linea alba hos kvinnor som genomgick bukkirurgi kunde man se att de som hade en magmuskeldelning också hade en lägre nivå av kollagenfibrer av typ 1 och 3, vilket betyder att kvinnor som får en magmuskeldelning faktiskt kan ha en svagare sammansättning i magens mittlinje på cellnivå.

Magmuskeldelning och funktion

I många studier har man inte helt tydligt sett att en magmuskeldelning faktiskt ger några tydliga funktionsnedsättningar. (OBS, jag menar inte att det inte finns, jag menar bara att studierna inte lyckats fånga upp det bra). I en studie från 2018 undersökte man om det fanns någon skillnad i bålmuskelfunktion, självrapporterad smärta och ländryggsproblematik hos kvinnor med och utan magmuskeldelning 12-14 månader efter graviditeten. I denna såg man att kvinnorna med magmuskeldelning hade signifikant lägre krafter för att kunna rotera/stå emot rotationer i bålen och nedsatt förmåga till att utföra en situp. Det finns en del problem i tolkningen av dessa resultat dock, exempelvis tränade icke-magmuskeldelningsgruppen tränade mer/oftare än de med magmuskeldelningar. Förklaras detta av att delningen ger olika förutsättning för träning, eller är det skillnaden i träning som förklarar resultatet?

Vi måste titta bortom centimetrar

Forskningen leder oss framåt till att se bortom själva mellanrummet och centimetrar i delningen, till att istället försöka förstå att egenskaper i själva mittlinjen hör ihop med förekomsten av symtom. Att kunna få fram bra anspänning i magens mittlinje är en förutsättning för att kunna få en bra bålstabilitet och kunna använda stabiliteten till att röra bål och ben i stabil koordination. Det finns personer som har en delning, men som kan få en bra stabilitet i magens mittlinje – och då är delningen inte ett särskilt stort problem.

Vi bryr oss mer och mer om spänning och mindre om själva avståndet!

När de raka bukmusklerna anspänns drar de i vardera sida av linea alba och ger ett drag längs med hela mittlinjen. Beroende på status på stödjevävnaden i linea alba  kommer denna anspänning att visa sig på olika sätt. Det här nedan är inte hämtat från någon studie, utan mer ett kliniskt resonemang.

  1. På översta exemplet kan inte linea alba stå emot buktryck – en ås bildas vid anspänning.
  2. När du inte spänner magmusklerna kan linea alba vara slack och delningen kännas ”djup”.
  3. När kroppen återhämtar sig kan djupet stabiliseras och du har lättare att hantera buktryck.
  4. På sista exemplet ser du att delningen ser lite bredare ut, men linea alba lite tjockare. Detta kan hända när din kropp anpassar sig förhållandevis bra till en delning – du klarar att hålla emot tryck, stabiliteten i mittlinjen är god – även om delningen finns kvar och kanske är något bredare än i början. Det betyder faktiskt inte att det blir sämre – utan faktiskt bättre!

Referenser

Mer läsning på Bakingbabies

Träning vid magmuskeldelning

Previous

Next

10 Comments

  • Åh tack för all ny info! Försökte läsa det där om kollagenet, tycker det är intressant men lite svårt att läsa medicinsk text på engelska. Har kollagen”halten” med gener att göra enbart eller kan det bero på andra saker också? Det här med att äta kollagentillskott tex. Kan det ha någon effekt tror du, eller kan det ändå inte tas upp på det sättet? Kan träning påverka kollagenhalten i kroppen?

  • Åh tack för all ny info! Försökte läsa det där om kollagenet, tycker det är intressant men lite svårt att läsa medicinsk text på engelska. Har kollagen”halten” med gener att göra enbart eller kan det bero på andra saker också? Det här med att äta kollagentillskott tex. Kan det ha någon effekt tror du, eller kan det ändå inte tas upp på det sättet? Kan träning påverka kollagenhalten i kroppen?

    • Jag har försökt läsa på om kollagen tidigare och tycker att det är svårt själv. Men jag har uppfattat det så här: Kollagentillskott funkar inte, i mag-tarmsystemet bryts det ner och blir till ”vilket protein som helst”. Det finns ingen snabb-väg så att kollagen i kost går direkt till vävnader som behöver kollagen, liksom. Jag tror att träning kan optimera vävnader utifrån en tålighetsfråga – alltså att kroppen vid optimal belastning kommer möta behovet med att bli tåligare, uthålligare, stabilare.

  • Hej! Tack för all folkbildning du/ni delar med er av! Tror (eller vet) du om stabilitetsövningarna gör skillnad även om det gått flera år sen förlossning, eller är det bara effektivt om man genomgår ett sånt program ganska tidigt? Tack på förhand!

  • Det där med kollagenfibrer, kan det tänkas höra ihop med vävnader i bäckenbotten, barnmorskor brukar ju säga att en kvinnor med en viss typ av vävnader lättare brister under förlossning?

  • Kan hudbristningar på magen under graviditet vara en indikator på att man har en svagare vävnad eller kollagenfiber? Eller är det en myt?

    • Jag vet inte. Men jag tror att det är olika saker ändå. Har sett patienter med ”enligt gängse norm” förskräckligt mycket hudbristningar på magen som haft hela bäckenbottnar och inga magmuskeldelningar. Tycker inte heller att det är en återkommande sak, att många jag träffar med stora magmuskeldelningar har haft ovanligt mycket hudbristningar. Men jag vet faktiskt inte, har aldrig sett någon forskning på det.

  • Jag undrar också om det går att minska muskeldelningen år efter förlossning? Har 4 cm delning på bredden (mätt med ultraljud). Funktionellt tycker jag magen funkar bra och jag tränar som jag vill. Däremot ser den märklig ut och jag tycker det är lite olustigt att jag ibland ser tarmrörelser när jag ligger ner.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Om du upplevt att vår blogg varit dig till stor hjälp får du gärna donera! Använd i så fall QR-koden nedan eller Swisha till nummer 1236340384 med valfri summa. Om du inte kan är det såklart lugnt, du kan istället visa tacksamhet genom att berätta om oss för dina vänner eller dela vår sida på sociala medier. Tack!